Toshiba i Volkswagen chcą zbudować elektryczny samochód

Obie firmy zamierzają podjąć współpracę, której celem ma być stworzenie jednostek napędowych i układów elektronicznych na potrzeby samochodów przyszłości - pojazdów zasilanych energią elektryczną. Spółki podpisały już list intencyjny w tej sprawie.

W ramach wspólnego przedsięwzięcia obu koncernów powstać ma tani, ekonomiczny i przyjazny środowisku pojazd elektryczny. Niemcy z Volskwagena współpracują w tym zakresie także z innymi firmami, opracowując inne elementy konstrukcji auta. Prezes Volkswagena, Martin Winterkorn, uważa, że zanim będzie można skonstruować elektryczne auto, trzeba będzie poświęcić wiele czasu na badania i prace rozwojowe, zwłaszcza w zakresie technologii akumulatorów litowo-jonowych.

Toshiba rozpoczęła ostatnio masową produkcję nowego rodzaju baterii litowo-jonowej, przydatnej do zastosowań nie tylko w branży komputerowej ale również w przemyśle motoryzacyjnym. Układ Super Charge Ion Battery może w ciągu kilku minut ładowania uzupełnić do 90% swojej pojemności, oraz - jak przekonuje producent - jest znacznie mniej podatny na uszkodzenia czy zapalenie niż standardowe ogniwa.

To właśnie akumulator SCIB zastosowano w elektrycznym rowerze firmy Schwinn, zaprezentowanym na tegorocznych targach Consumer Electronics Show w Las Vegas.

Układy SCIB są produkowane obecnie w liczbie ok. 150 tys. sztuk miesięcznie, co - jak na masową produkcję - nie jest liczbą imponującą. Toshiba zapowiedziała już jednak budowę nowej fabryki, dzięki czemu produkcja baterii ma wzrosnąć do kilkudziesięciu milionów na miesiąc. Budowa zakładu ma ruszyć w tym roku.