Tryby nocne w smartfonach nic nie dają. Ten z iPhone'a jest bezużyteczny

Lubisz korzystać ze smartfona wieczorami i włączyłeś tryb Night Shift w trosce o Twoje oczy i samopoczucie? Najnowsze badania wskazują, że tego typu rozwiązania są bezużyteczne.

Nie od dziś wiemy, że wielogodzinne wpatrywanie się w ekran ma negatywny wpływ na nasz wzrok, samopoczucie oraz zdolność do zasypiania. Długie godziny spędzone przed komputerem lub smartfonem pogarszają również jakość naszego snu.

Wyświetlacz iPhone'a 11

Wyświetlacz iPhone'a 11

Producenci sprzętu elektronicznego w obawie o nasze zdrowie wprowadzają do swoich urządzeń rozwiązania, które ograniczają emisję światła niebieskiego. Wybrane urządzenia mają również modyfikowalny balans bieli oraz tryby nocne.

Apple wraz z iOS 9.3 wprowadziło funkcję Night Shift, która zmienia profil kolorów ekranu w godzinach wieczornych na cieplejszy. Według producenta rozwiazanie to ma pomóc w zasypianiu. Czy faktycznie tak jest?

Według najnowszych badań z praktycznego punktu widzenia Night Shift oraz podobne rozwiązania stosowane u konkurencji są bezużyteczne i nie mają wpływu na jakość naszego snu.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Brighama Younga opublikowane w czasopiśmie Sleep Health wskazują, że tryby nocne na urządzeniach elektronicznych nie mają wpływu na zdolność człowieka do zasypiania w nocy.

Do badania wykorzystano 167 młodych dorosłych w wieku od 18 do 24 lat, którzy codziennie korzystają ze swoich smartfonów oraz innych urządzeń elektronicznych.

Grupę badawczą podzielono na trzy części:

  • Osoby korzystające z Night Shift przed snem
  • Osoby nie korzystające z Night Shift przed snem
  • Osoby, które powstrzymały się przed używaniem smartfona wieczorem

Każda osoba dostała tracker aktywności, który mierzył poziom snu. Osoby korzystające z telefonu miały również zainstalowaną aplikacje monitorującą sposób korzystania ze smartfona.

Badacze zmierzyli całkowity czas snu, jakość snu oraz pobudki, a także czas potrzebny do zaśnięcia.

W trakcie badania kilkukrotnie modyfikowano parametry. Po analizie zebranych danych okazało się, że tryb nocny ma marginalny wpływ na czas i jakość naszego snu. Nie ułatwia również zasypiania od razu po odłożeniu telefonu.

Oznacza to, że jeżeli korzystałeś z Night Shift tylko dlatego, że liczyłeś na lepszą jakość snu, to spokojnie możesz wyłączyć to rozwiazanie.

Źródło: bgr.com