Tupolew Tu-154M - kilka słów prawdy

Cała Polska przytłoczona została ogromną tragedią - katastrofą lotniczą rządowego samolotu, w której zginęła m.in. para prezydencka. Lech Kaczyński zginął w maszynie, która w zasadzie powinna być już dawno wycofana ze służby. Przyjrzyjmy się samolotowi Tupolew Tu-154M.

Tu-154 to radziecka konstrukcja, której początki sięgają lat 60. XX wieku. Trzysilnikowy pasażerski odrzutowiec rozpoczął loty w 1972 r. Do 2001 r. wyprodukowano 926 takich samolotów. Tupolewy przeszły kilka modernizacji - zwiększano m.in. zasięg, moc silników i udźwig, poprawiano awionikę.

W 1986 r. czternaście takich maszyn zostało zakupionych przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

Po 1989 r. rozpoczęło się wycofywanie samolotów ze służby rejsowej w Polsce, co nastąpiło ostatecznie w 1993 r. Dwa tupolewy, pochodzące z rocznika 1990 pozostały jednak podstawowym wyposażeniem 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i pełniły funkcję maszyn przewożących najważniejsze osoby w państwie.

Oba tupolewy na stanie pułku miały być zastąpione maszynami Embraer 175.

Samolot, w którym zginął prezydent Kaczyński, nosił numer seryjny 90A-837, a jego numer boczny to 101. Maszyna ta kilka miesięcy temu została poddana gruntownemu remontowi i objęta 5-letnią gwarancją (druga znajduje się obecnie na obowiązkowym, generalnym przeglądzie w zakładzie remontowym w Samarze).

Tupolew 154M - przestarzała maszyna

Samoloty od lat sprawiały problemy. Przypomnijmy tutaj chociażby o wydarzeniach z 2008 r., gdy Lech Kaczyński nie doleciał rządowym tupolewem na spotkanie z cesarzem Japonii. W wyniku awarii musiał wylądować w stolicy Mongolii Ułan Bator, skąd następnie kontynuował podróż... wynajętym mongolskim samolotem.

Kwestia wymiany wysłużonych maszyn pułku powracała od lat jak bumerang. Niestety od lat kolejne rządy zwlekały z zakupem nowych maszyn tłumacząc się jak zwykle brakiem środków. W sierpniu 2008 r. ówczesny dowódca jednostki, płk. Tomasz Pietrzak, złożył dymisję z zajmowanego stanowiska, uzasadniając ją fatalnym stanem technicznym rządowej floty. Kolejne przetargi na nowe maszyny były unieważniane.

Katastrofy Tupolewa Tu-154M

Tupolew Tu-154M w historii lotów pasażerskich niestety nie ustrzegł się katastrof. Opierając się na danych pochodzących z Wikipedii, przedstawiamy je wszystkie:

  • 15 lipca 2009: linie Iran Caspian Airlines, lot numer 7908, liczba ofiar - 168
  • 22 sierpnia 2006: Ukraina Pulkovo Airlines 612 Tupolew Tu-154M 170
  • 1 lipca 2002: Niemcy, linie Bashkirian Airlines i DHL Worldwide Express (zderzenie Tupolewa Tu-154M z Boeingiem 757), lot numer 2927, liczba ofiar - 71
  • 4 października 2001: Rosja, linie Sibir Airlines, lot numer 1812, liczba ofiar - 78
  • 4 sierpnia 2001: Rosja, linie lotnicze Vladivostokavia, lot numer 352, liczba ofiar - 145
  • 29 sierpnia 1998: Ekwador, linie lotnicze Cubana de Aviacion, lot numer 389, liczba ofiar - 80
  • 29 sierpnia 1996: Norwegia, linie lotnicze Vnokovo Airlines, lot numer 2801, liczba ofiar - 141
  • 6 czerwca 1994: Chiny, linie lotnicze China Northwest Airlines, lot numer 2303, liczba ofiar - 160
  • 3 stycznia 1994: Rosja, linie lotnicze Baikal Air, lot numer 130, liczba ofiar - 125
  • 8 lutego 1993: Iran, linie lotnicze Iran Air Tours i samolot wojskowy (zderzenie), liczba ofiar - 133
  • Niestety do tej strasznej listy musimy dodać jeszcze jedną pozycję...

    10 kwietnia 2010, Rosja, rządowy samolot RP, liczba ofiar - (prawdopodobnie) 96