Tylko i aż narzędzie


Tylko i aż narzędzie

Projekt kalendarza firmowego na 1999 rok.

Zlecenia komercyjne są dla mnie bardziej inspirujące niż zmagania z wyobraźnią. Im wyżej klient ustawia poprzeczkę, tym bardziej mnie motywuje do pracy. Muszę przede wszystkim sprostać jego oczekiwaniom. Wyznaczony termin oddania pracy tylko podnosi poziom emocji. Rozpętuje się kreatywna walka z czasem i wyobraźnią. Dążąc do pożądanego celu, przebieram w dostępnych środkach artystycznego wyrazu, by w końcu zobaczyć minę klienta zaskoczonego uzyskanym efektem.

Prace własne? Ilustracje? Oczywiście też, ale w bardzo małych ilościach i raczej do szuflady. Zlecenia komercyjne zabierają mi większość wolnego czasu.

Tylko i aż narzędzie

Kontakt

Osobiście kontaktuję się z klientami, by wydobyć jak najwięcej informacji na temat konkretnego projektu. Interesuje mnie, do kogo ma trafić przekaz, w jaki sposób będzie eksponowany. W zależności od uzyskanych odpowiedzi dobieram typografię, kolorystykę i charakter projektu. Struktura materii, miękkość, twardość - to są elementy do wyciągnięcia z projektu. Po skończonej pracy odbiorca musi to czuć! Inaczej należy pokazać miękkość aksamitu, inaczej chłód i monumentalizm ciężarówki. Niełatwo jest pokazać szybkość, niezawodność czy bezprzewodowość. Trzeba jednak się starać, by jak najbardziej zbliżyć do wywarcia takiego wrażenia. Należy unikać zbędnego upiększania - używane w nadmiarze spowoduje spadek siły przekazu. Elementy symboliczne wykorzystane umiejętnie w kompozycji z pozostałymi fragmentami projektu doskonale podkreślą to, co mamy do przekazania.

<hr width="50%" size="1" noshade align="left">

Piotr Ciupiński pracuje jako dyrektor artystyczny w roll studio w Warszawie. Specjalizuje się w grafice reklamowej, prasowej, wydawniczej. Projektuje dla: Daf Trucks Polska, Apple IMC Poland, Nike Poland, Norwich Union i innych. Jest miłośnikiem Macintoshy i założycielem listy dyskusyjnej Jabłuszko.