UOKiK kwestionuje SMSowy konkurs

Telewizyjny konkurs smsowy $Serialowe kody wymień na nagrody$ wprowadzał konsumentów w błąd - uznała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tym samym, Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.

Loteria trwała od maja do listopada 2010 roku. Zgodnie z przepisami, to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania smsa hasłem: "Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów".

Na podstawie tego komunikatu spółka, wykorzystując rangę Ministerstwa, mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem UOKiK, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły także informacje w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysyłanych do uczestników. Mówiły one o tym, iż losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała m.in. o tym, że zostały "tylko 3 godziny do losowania" lub też, że "losowanie za moment" Tymczasem jak ustalił Urząd, nie zawsze w tym czasie odbywało się losowanie nagród. Rzetelna informacja na ten temat mogłaby wpłynąć na decyzję odnośnie udziału w konkursie.

W związku z tym, Mobile Formats ma zapłacić ponad 85 tysięcy złotych kary. Decyzja nie jest ostateczna, gdyż przedsiębiorca może odwołać się do sądu.