Upss...Apple iPhone 5C na razie radzi sobie najgorzej na chińskim rynku

Firma Localytics opublikowała raport informujący o tym, jak w ciągu pierwszych 72 godzin po premierze sprzedawały się nowe iPhone'y. Wynika z niego, że celujący przede wszystkim w chiński rynek model iPhone 5C na razie cieszy się zastraszająco małym zainteresowaniem Chińczyków.

Z przedstawionego na początku sierpnia przez firmę analityczną Canalyst raportu wynikało, że Apple radzi sobie coraz gorzej na chińskim rynku oddając w drugim kwartale pola dwóm lokalnym producentom - Huawei i Xiaomi. Obserwatorzy rynku uważali, że aby zmienić ten stan rzeczy amerykańska firma powinna wprowadzić jak najszybciej do swojej oferty "budżetowy" model iPhone'a. Wówczas wiadomo już było, że nad takim pracuje i, że będzie on nosił oznaczenie iPhone 5C. Nie spełniły się jednak związane z jego ceną przewidywania analityków, którzy twierdzili, że będzie on sprzedawany bez umowy w cenie 200-300 USD. Obecnie wiemy, że iPhone'a 5C, który stanowi jedynie kolorową plastikową wersję iPhone'a 5, z pewnością nie można nazwać "budżetową" propozycją - jego podstawowa wersja została wyceniona na 549 USD.

Nowe iPhone'y odniosły niesamowity sukces?

Kilka dni temu Apple poinformowało z dumą, że w tydzień po premierze obydwa nowe iPhone'e sprzedały się w liczbie ponad 9 milionów sztuk. O ile jednak w przypadku modelu iPhone 5S faktycznie możemy mówić o rekordowej popularności, o tyle model 5C z pewnością (chociaż Apple robi dobrą minę do złej gry) raczej nie sprzedaje się zgodnie z założeniami.

Chińczycy wybierają iPhone'a 5S

O tym, jak wygląda sprzedaż iPhone'a 5S na tle iPhone'a 5C możemy przekonać się dzięki opublikowanemu właśnie przez Localytics raportowi obejmującemu pierwsze 72 godziny po premierze. Wynika z niego, że na rynku chińskim na każdą setkę sprzedanych nowych iPhone'ów 91 stanowiły egzemplarze modelu 5S. Podobnie złe dla modelu 5C proporcje uzyskane zostały jedynie w Australii:

iPhone 5S i 5C - proporcje sprzedaży w poszczególnych krajach

iPhone 5S i 5C - proporcje sprzedaży w poszczególnych krajach

Dane te są tym bardziej dotkliwe dla Apple, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że to właśnie przede wszystkim w chiński rynek Apple celowało konstrując (nie) "budżetowy" model 5C.

Dlaczego tak sie dzieje?

Z pewnością cena iPhone'a 5C ma z tym najwięcej wspólnego . Ponadto, jak twierdzą autorzy raportu, na azjatyckim rynku ogromnie atrakcyjna jest złota wersja kolorystyczna, a jak wiemy, taką dysponuje jedynie iPhone 5S.

Czy jest szansa na zmianę?

Wydaje sie, że dane za dłuższy okres czasu nie powinny być już tak niekorzystne dla iPhone'a 5C, gdyż w pierwszym 72 godzinach do głosu doszli przede wszystkim fanboy'e czekający od tygodnia na możliwość zakupu nowego flagowego smartfona Apple.


Zobacz również