Vulkan API - pierwszy w branży otwarty standard z obsługą Ray Tracingu

Khronos Group tworzy otwarty, międzyplatformowy standard z obsługą Ray Tracingu.

Grupa Khronos poinformowała właśnie o premierze najnowszych rozszerzeń ray tracingu dla Vulkan API. Zostały one zbudowane w oparciu o standard Nvidia RTX. Udostępnienie obsługi ray tracingu dla Vulkan API tworzy pierwszy w branży otwarty, międzyplatformowy standard akceleracji ray tracingu.

Źródło: pcworld.com

Źródło: pcworld.com

Według Khronos Group, Vulkan Ray Tracing został zbudowany na bazie własnych rozszerzeń ray tracingu firmy Nvidia, ale wykorzystywane są one w stosunkowo niewielkim stopniu. Grupa Khronos poinformowała, że zestaw pierwszych specyfikacji technicznych nowego rozwiązania został już publicznie udostępniony. Pojawiły się także pierwsze sterowniki w wersji beta dla deweloperów. Nvidia będzie w pełni wspierać nowe API Vulkan oraz zaoferuje swoje sterowniki w wersji beta dla systemu operacyjnego Linux.

Vulkan API dzierży tytuł pierwszego w branży otwartego, międzyplatformowego standardu ray tracingu. Vulkan API obejmuje spójny framework oraz kładzie nacisk na ułatwienie dostępu do rozrywki z ray tracingiem.

Całość składa się z kilku rozszerzeń. Nie wszystkie elementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania

Grupa Khronos zaprezentowała przykład funkcjonowania Vulkan Ray Tracing z wykorzystaniem popularnej gry Wolfenstein Youngblood. W tytule przedstawiono scenę, w której zawarto pewne elementy z ray tracingiem.

Rozwiązanie zostało zaprojektowane w celu wykorzystania na sprzęcie przeznaczonym do ray tracingu - głównie procesorach graficznych Nvidia RTX oraz AMD RDNA2.

Vulkan API jest konkurentem dla Microsoft DXR (DirectX Ray-Tracing). Gigant z Redmond prawdopodobnie zaimplementuje autorskie rozwiązanie w nadchodzącej konsoli Xbox Series X. Możliwe, że Sony nie posiadające własnego rozwiązania skorzysta z Vulka API, które oferuje większą elastyczność deweloperom.

Sprawdź, ile kosztuje obecnie karta graficzna Nvidia GeForce RTX 2080 Super.

Źródło: wccftech.com