W kierunku Słońca leci kometa większa niż marsjański księżyc

Kometa o nazwie C/2014 UN271 może być największą, jaką kiedykolwiek widziano w Układzie Słonecznym. Naukowcy stawiają hipotezy dotyczące jej dokładnych wymiarów.

pixabay.com

Kometa C/2014 UN271, znana również jako kometa Bernardinelli-Bernstein ma być największym i najjaśniejszym obiektem zbliżającym się do Ziemi w nadchodzących latach.

Odkrył ją duet naukowców z Pensylwanii - Pedro Bernardinelli i Gary Bernstein, a wczesne szacunki wskazywały, że kometa może mieć aż 200 kilometrów szerokości.

• Kometa Bernardinelli-Bernstein leci w stronę Słońca. Co o niej wiemy? [Aktualizacja 19.07.2021r.]
  • Tajemniczy obiekt uderzył w Jowisza [Zobacz film]

W poniedziałek, w The Astrophysical Journal Letters opublikowano nowe badanie stawiające tezę, jakoby prawdopodobna średnica obiektu wynosiła jednak 150 km. Ten rozmiar nadal oznacza masę dziesięciokrotnie większą od masy komety Hale-Bopp, znanej jako Wielka Kometa 1997 roku.

Jeden z naukowców, Will Gater, dokonał specjalnego porównania komety z innymi obiektami, w celu przedstawienia jej rzeczywistej skali:

W kierunku Słońca leci kometa większa niż marsjański księżyc

źródło: Will Gater (@willgater)

Kometa jest znacznie większa niż oba księżyce Marsa umieszczone obok siebie. Obecnie kieruje się w głąb Układu Słonecznego i najbliżej Słońca będzie w 2031 roku. Na początku tego miesiąca Obserwatorium Las Cumbres zanotowało już wzrost jej jasności, ale według naukowców nie zagraża ona Ziemi.

Z pewnością jeszcze wiele razy usłyszymy o Bernardinelli-Bernstein w nadchodzących latach.