W rankingu najcenniejszych marek dominują firmy z sektora technologii

Spółki z sektora nowych technologii zdominowały szósty doroczny ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100, opracowany przez firmę Millward Brown. W rankingu zadebiutował też Facebook.

Na szczycie rankingu po raz pierwszy od 4 lat nie znalazł się Google tylko Apple, stając się najcenniejszą marką na świecie. Firma odnotowała imponujący wzrost wartości (84%), która wynosi obecnie 153,3 mld USD. W porównaniu z danymi z roku 2006, kiedy pojawił się pierwszy ranking BrandZ Top 100, Apple zwiększył wartość swojej marki aż o 859%.

"Apple zawdzięcza wzrost wartości swojej marki wizjonerskiemu przywództwu firmy i innowacyjnym produktom, które nieustannie odpowiadają na potrzeby konsumentów. Apple odniósł sukcesy dzięki kolejnym wcieleniom swoich dotychczasowych produktów, powołaniu do życia kategorii tabletów oraz rozszerzonej strategii, w ramach której marka chce odnieść potrójny sukces dzięki połączeniu technologii , oprogramowania oraz perfekcyjnie zaprojektowanych urządzeń" - skomentował zmianę na miejscu lidera Peter Walshe, Global Brands Director w firmie Millward Brown.

Po raz pierwszy w rankingu BrandZ Top 100 znalazł się też , który w globalnym zestawieniu zajął miejsce nr 35 oraz 10. pozycję w sektorze technologii. Marka ta odnotowała 246% wzrost wartości osiągając poziom 19,1 mld USD. Swoją obecność w rankingu najcenniejszych marek zaznaczyły również chińskie firmy technologiczne. Portal społecznościowy Tencent/QQ, mający ponad 600 mln zarejestrowanych użytkowników, zadebiutował w rankingu Top 100 na miejscu 52., osiągając wartość 15,1 mld, natomiast chińska wyszukiwarka Baidu. Pod względem dynamiki wzrostu (141%) wyszukiwarkę Baidu wyprzedził tylko Facebook.

Detronizowany Google znalazł się tym razem na drugim miejscu, osiągając wartość 111,5 mld USD, a niedaleko za nim uplasował się IBM z wartością 100,9 mld USD. Jak zauważają twócy rankingu marki z sektora technologii i telekomunikacji stanowią obecnie jedną trzecią wszystkich marek w rankingu BrandZ Top 100. Przypada na nie niemal połowa łącznej wartości wszystkich uczestników rankingu.