Wróćmy do problemu z początku artykułu. Co zrobić, gdy w głośniku za bardzo dudni wiatr? Już wiemy, że zamiast oryginalnego audio możemy wprowadzić własną narrację, wybraną muzykę lub wszystko naraz. Co zrobić jednak, gdy chcielibyśmy pozbyć się tylko szumu wiatru, ale rozmów prowadzonych w samochodzie już niekoniecznie? Możemy posłużyć się najpopularniejszym filtrem audio w "kinie" amatorskim, czyli redukcją szumów.
Filtr "Redukcja szumów" może pomóc w wyeliminowaniu szumów w dużej części materiału, ale nie jest rozwiązaniem całkowicie skutecznym. Rezultaty jego zastosowania różnią się w zależności od oryginalnego materiału oraz typu i stopnia problemów, dlatego warto to rozwiązanie wzbogacić dodatkową ścieżką audio, a podczas następnych podróży z kamerą... zamykać okno w samochodzie.
Ostrzeżenie dla niecierpliwych
W filtrze "Redukcja szumów" zmiany ustawień są słyszalne dopiero po upływiejednej, a nawet kilkunastu sekund. Wartości parametrów należy zatem zmieniaćstopniowo, odczekując chwilę, aż wprowadzona zmiana zostanie zastosowana.Warto też dobrze przysłuchać się naszej ścieżce audio pod kątem tzw. niskich szumów, ponieważ ustawienia wstępne filtru dotyczą głównie szumów na wysokim poziomie. Opcja precyzyjnego dostrajania może się tu okazać bardzo przydatna.
1 Korektor działa podobnie do regulatorów poziomu tonów wysokichi niskich w sprzęcie audio, ale zapewnia dużo większą dokładnośćustawień. Dzieli on spektrum audio na dziesięć kanałów o różnychzakresach częstotliwości dźwięku.
2 Grungelizer dodaje do nagrań szum i zakłócenia statyczne.Po jego zastosowaniu klipy brzmią, jakby ich źródłem było radio ze złym odbiorem lub zużyta, porysowana płyta winylowa.
3 Równoważenie umożliwia rozwiązanie często występującego problemu związanego z nagrywaniem audio, jak na przykład zbyt głośny komentarz autora materiału wideo, zagłuszający inne dźwięki otoczenia.
4 Pogłos symuluje odtwarzanie dźwięku źródłowego w pomieszczeniu określonych rozmiarów oraz zjawisko odbijania dźwięku. Szybkość wygaszania echa zależy zarówno od rozmiaru pomieszczenia, jak i stopnia odbijania dźwięku przez ściany.
5 Przybornik z efektami oraz narzędziami do obróbki ścieżek audioznajdziemy na środkowym pasku po lewej stronie. Wystarczy kliknąćgłośniczek.
6 W tym samym przyborniku co "Narracja" znajduje się zestaw opcjipozwalających automatycznie stworzyć muzykę w tle w jednym ze wskazanychstylów muzycznych. Może to być rock, new age czy inne. Po wskazaniustylu wybieramy jeden z kilku dostępnych utworów, a następnie jego wersję.
7 Najlepiej gdy poziom nagrywania narracji mieści się w zakresieoznaczonym na pionowym wskaźniku kolorem żółtym (71-90%)i nie sięga zakresu oznaczonego kolorem czerwonym (91-100%).
8 Można tu niezależnie sterować poziomem trzech ścieżek audio: oryginalne audio (po lewej stronie panelu), efekty dźwiękowe i narracja (w części środkowej) oraz muzyka w tle (po prawej stronie).
9 Aby wykonać edycję ze wstawianiem na ścieżce wideo, najpierwpo prawej stronie osi czasu klikamy przycisk kłódki ścieżki Oryginalneaudio, by zablokować ścieżkę.
10 Suwak osi czasu przenosimy do miejsca, w którym ma się rozpoczynać wstawiany klip, a następnie z menu wybieramy polecenie "Podziel klip". Fragment materiału wideo, który zostanie zastąpionywstawianym klipem, po prostu usuwamy.
11 Przeciągamy klip (z albumu lub innego miejsca na osi czasu)do utworzonej przed chwilą luki na ścieżce wideo. Warto takżepamiętać, że jeżeli wstawiany klip jest dłuższy niż istniejąca luka,zostanie automatycznie przycięty.
12 Filtr Redukcja szumów reaguje dynamicznie na zmiany poziomu szumu w klipie. Ma on także ustawienia "fabryczne" dla wybranych sytuacji: wnętrze, plener, muzyka. Można z nich skorzystać, choćbydla porównania efektu.
Nie przegap
Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: