WhatsApp będzie płatny? Nie daj się na to nabrać!

Wczoraj gruchnęła wieść, że WhatsApp będzie płatny. Wywołało to konsternację użytkowników - i słusznie, ponieważ jest to fałszywa wiadomość. A dlaczego ktoś ją rozsyła?

Informacja, którą otrzymują użytkownicy komunikatora WhatsApp, brzmi następująco (i dość koślawie):

Od soboty rano WhatsApp będzie płatny. Jeśli masz co najmniej 10 kontaktów, wyślij do nich tę wiadomość. W ten sposób można pokazać, że jesteś zapalonym użytkownikiem i logo będzie niebieskie i pozostanie darmowe. Wiadomość wg dziennika TF1. WhatsApp kosztować będzie 0, 01 $ za wiadomość. Wyślij tę wiadomość do 10 osób. Gdy już to zrobisz, lampka zapala się na niebiesko (inaczej aktywuje się WhatsApp rozliczeń.)

Nie jest to pierwsza próba oszustwa przy użyciu WhatsApp. Od kilku lat podobne działania inicjowane są wraz z początkiem nowego roku. Celem jest wzbudzenie zaniepokojenia użytkowników oraz „przetarcie szlaków” innym, szeroko zakrojonym działaniom, związanym np. z wyłudzaniem danych. W 2019 roku miała miejsce kampania spamowa wymierzona w użytkowników komunikatora, którą wykryli badacze cyberbezpieczeństwa z ESET. Otrzymywali wtedy wiadomość, w której obiecywano 1000 GB darmowego internetu po kliknięciu w załączony link i wypełnieniu krótkiej ankiety. Oszuści zarabiali na każdym kliknięciu w link zawarty w wiadomości. Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń ESET, tak wyjaśnia nowe zamieszanie:

To fałszywa wiadomość, bazująca na znanym od dawna mechanizmie łańcuszków. Łańcuszek to mechanizm znany od bardzo dawna. Ta akcja napędza się sama, a użytkownicy stali się narzędziami w rękach spamerów.Oszuści zaserwowali im mocno wiarygodną treść. Wątek opłat wzbudza zainteresowanie, a nowy rok dodatkowo uprawdopodobnia kwestię ewentualnych zmian. Ostrożność powinien przede wszystkim wzbudzić kanał dystrybuowania informacji. Żadna aplikacja nie informuje o zmianach za pośrednictwem komunikatów rozsyłanych przez innych użytkowników i nie zmusza ich do propagowania tej treści w zamian za zwolnienie z opłat

Faktem jest jednak, że WhatsApp rzeczywiście wprowadza zmiany. Wejdą w życie 8 lutego i są związane z aktualizacją regulaminu i polityki prywatności.Obejmują usługę WhatsApp i sposób przetwarzania danych użytkownika oraz sposób, w jaki firmy mogą używać usług Facebooka do przechowywania czatów WhatsApp i zarządzania nimi.