Wiek imperiów, wiek królów...

Komputer dba też, aby oddziały szły w należytym szyku, a w razie ataku sensownie się ustawiały. Jednostki do walki wręcz będą więc z przodu, mnisi - z tyłu, jednostki dalekosiężne będą ostrzeliwać wroga z daleka. Możesz ręcznie wybrać formację: horda (wiadomo), linia (mocny atak, lecz wrażliwe tyły), atak z flanki (dzieli formację na dwie) szyk luźny (dobry przy ataku katapult). Przydatna jest też "grupa" ze słabszymi jednostkami w środku formacji. Nasza armia w Kampanii Orleańskiej wyglądałaby tak: 15 pikinierów, 10 kuszników i 5 mnichów w formacji typu "grupa". Mnisi są w środku formacji i leczą rannych lub kaptują jednostki wroga na naszą stronę. Szerzej stoją kusznicy i ostrzeliwują wroga, jednocześnie chronią mnichów i stojących na zewnątrz pikinierów, którzy z kolei bronią wszystkich przed atakami kawalerii. Jednak każda formacja może w czasie walki rozluźnić szyk, gdy np. pojawią się konni rycerze.

Komputer przypisuje Ci w kampaniach automatycznie jedną z walczących stron; np. w kampanii sułtana Saladina grasz Saracenami. W innych rozgrywkach musisz wybrać, którymi z 13 wojsk będziesz dowodził i powinieneś się przy tym dobrze zastanowić, bo każda armia ma ograniczenia wynikające z biegu historii. Teutoni nie będą mogli rekrutować jeźdźców na wielbłądach, a słabą stroną Mongołów będzie zawsze rolnictwo. Są i przywileje. Wikingowie płacą za statki o 20 procent mniej, a ich piechota ma o 25 procent więcej tzw. punktów siły. Jest jeszcze tzw. Team-Bonus, jako wynik właściwie dobranej koalicji. Jeśli np. Chińczycy będą sojusznikami Persów, to farmy jednych i drugich będą (dzięki Chińczykom) o 1/4 wydajniejsze, podczas gdy rycerze obu armii będą sprawniej (dzięki Persom) walczyć przeciwko łucznikom.

O sukcesie (lub porażce) jednej z 13 cywilizacji z okresu od upadku Cesarstwa Rzymskiego aż do późnego średniowiecza decydują: dostępność budulca i pożywienia, zasoby złota i skał oraz organizacja i wydajność pracy. Jeśli potrafisz utrzymać pełne tabory i magazyny oraz dobrze zarządzać robotnikami, masz szanse na sukces.

Standardowa rozgrywka (tzw. random map game) zawsze zaczyna się gdzieś w mrokach średniowiecza. Gracz dysponuje wtedy podstawową formą budowli i jednym typem oddziału zbrojnego. Wykładając spore fundusze i spełniając różne wymagania, możemy przekształcić się w organizację systemu feudalnego, w którym pojawią się już jeźdźcy i łucznicy. Jednak dopiero w czasach zamków i fortec mamy dostęp do jednostek i budowli wszelkich typów. W późniejszych czasach spotkasz wrogów wyposażonych nawet w armaty i zastępy muszkieterów.

Zawsze można przejrzeć online tzw. drzewo technologiczne (Tech Tree), aby dowiedzieć się, jaką drogę rozwoju należałoby wybrać w celu wynalezienia np. pancerza płytowego. Oprócz kampanii do gry włączono 15 szablonów do tworzenia nowych, realistycznie wyglądających map-krajobrazów.

Poza unikalną grafiką, muzyka i dźwięk są również mocnym atutem gry: kilkaset plików MP3 i kilkadziesiąt WAV muszą kiedyś zabrzmieć...

Wymagania: Windows 95/98/NT 4.0, DirectX 6.1a, 190 MB wolnego miejsca na dysku na instalację i minimum 75 MB na plik wymiany.