Windows - powrót do przyszłości
-
- Krzysztof Daszkiewicz,
-
- Hermann Apfelböck,
- 01.09.2003

Proste i zaawansowane reguły filtrowania - pliki wyszczególnione w arkuszu INDEX.XLS można filtrować, sortować, a nawet wczytywać w aplikacji domyślnej kliknięciem jednego przycisku (patrz punkt 2).
Nasz minieksplorator może zarządzać 65 tysiącami plików. Ograniczenie to jest podyktowane możliwościami arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel, jednak powinny one wystarczyć w standardowych zastosowaniach. Większą przeszkodą może się okazać limit wyboru pól (maksymalnie pięć) i stosunkowo skromne operacje na plikach.
Kod arkusza nie jest nazbyt skomplikowany. Dzięki temu średnio zaawansowani użytkownicy mogą dostosowywać go do własnych potrzeb. Warunkiem jest wiedza z zakresu programowania w językach VBA i VBS. Pozostali mogą korzystać z niezmodyfikowanej postaci, którą udostępniamy na dołączonej płycie CD-ROM. Arkusz INDEX.XLS nie wymaga systemu plików Win FS. Jeśli jednak masz używać go do zarządzania dużą (pięciocyfrową) liczbą plików, powinieneś zaopatrzyć się w komputer taktowany z częstotliwością co najmniej 500 Hz. Jeśli dysponujesz takim lub bardziej wydajnym pecetem, proponowane rozwiązanie zaskoczy cię wyjątkowo krótkim czasem oczekiwania podczas wczytywania danych, a tym bardziej podczas ich filtrowania i sortowania.
3. Szybkie wyszukiwanie

W stylu Aqua - Trójwymiarowe efekty paska Y'z Dock przypominają interfejs systemu Mac-OS X (patrz punkt 2).
Usługa indeksowania została wprowadzona jako składnik serwera Internet Information Server w Windows NT 4, gdzie nosiła nazwę Microsoft Index-Server i pełniła inną funkcję. Do jej zadań należało jedynie zapewnianie kwerend dotyczących zawartości serwera sieciowego w Internecie i Intranecie. Projektując Windows 2000, Microsoft wzbogacił serwer indeksowania o możliwość przeszukiwania dowolnych struktur katalogowych na dyskach lokalnych. Indeksowaniu podlegają jednak tylko pliki w formacie TXT, HTML, a także dokumenty pakietu Office (wszystkie typy) i wiadomości pocztowe.
Indeksowanie obszernych zasobów dyskowych znacznie spowalnia działanie systemu Windows. Z tego względu powinieneś zacząć od utworzenia nowego wykazu, który obejmie tylko często przeszukiwane katalogi. Sposób wykonania tej operacji ilustrujemy na przykładzie Windows XP (w Windows 2000 różni się nieznacznie).
- Przywołaj Panel sterowania (menu Start | Ustawienia | Panel sterowania), a w nim aplet Narzędzia administracyjne. Kliknij dwukrotnie skrót Zarządzanie komputerem, rozwiń gałąź Usługi i aplikacje, po czym kliknij prawym przyciskiem gałąź Usługa indeksowania i wybierz polecenie Nowy | Wykaz.
- Wpisz dowolną nazwę, np. Moje archiwum, w pole Nazwa. Wybierz ścieżkę, w której zostanie umieszczony wykaz. Jeśli podany katalog nie istnieje, zostanie utworzony automatycznie.
- Kliknij prawym przyciskiem utworzony przed chwilą wykaz i wskaż polecenie Nowy | Katalog. Wybierz w polu Ścieżka katalog, którego zawartość ma być objęta indeksowaniem. W ten sam sposób umieść w indeksie wszystkie katalogi, które masz zamiar przeszukiwać (czynność ta będzie wykonywana znacznie szybciej niż w innych katalogach).
- Domyślny wykaz System zawiera kilka predefiniowanych katalogów, m.in. C:\DOCUMENTS AND SETTINGS. Jeśli wolisz, aby nie były objęte indeksowaniem, klikaj dwukrotnie każdy z nich i wybieraj opcję Nie w rubryce Czy uwzględnić w indeksie?
- Aby zainicjować indeksowanie, kliknij gałąź Usługa indeksowania w lewym panelu okna Zarządzanie komputerem i wybierz polecenie Rozpocznij.
- Jeśli chcesz, aby indeksowanie było za każdym razem uaktywniane automatycznie (a przez omyłkę kliknąłeś Nie, gdy proponował ci to system), rozwiń gałąź Usługi. Następnie kliknij dwukrotnie wiersz Usługa indeksowania w prawym panelu okna i wybierz opcję Automatyczny w polu listy Typ uruchomienia.