Włącz telewizor, posłuchaj fałszywych wiadomości

Amerykańska rządowa komisja ds. komunikacji (FCC) zaczęła śledztwa w sprawie wiadomości wideo, które emitowały stacje telewizyjne. Były one materiałami sponsorowanymi, charakteryzowano je jednak tak, że wyglądały jak typowe wieści ze świata.

W wiadomościach wideo ("video news releases") aktorzy występują w roli reporterów, a cały film skonstruowany był dokładnie tak samo, jak typowe dziennikarskie materiały. Również pytani o zdanie "eksperci" byli podstawieni i zwykle opowiadali o korzystnych ruchach wykonywanych przez firmę X.

FCC wysłało oficjalne pisma z prośbą o wyjaśnienia do przynajmniej 42 amerykańskich stacji telewizyjnych. Zażądano w nich informacji na temat porozumień między twórcami wiadomości wideo i szefami stacji.

Co ciekawe, niektóre z emitowanych materiałów nie były opłacane przez zewnętrzne firmy! Stacje telewizyjne wypuszczały je jednak na antenę, by zagospodarować czas, którego nie udawało się wypełnić prawdziwymi wieściami ze świata.