Wojna cenowa tanich linii nie podoba się klientom

Lepiej wykształconym i sytuowanym konsumentom nie podobają się super oferty tanich przewoźników lotniczych. W przelot za kilka złotych wierzą jeszcze najmniej zamożne i wykształcone grupy osób, które dotychczas w ogóle nie latały - zgodnie z pierwotnymi założeniami wchodzących do Polski tanich linii.

PBS DGA przeprowadził na zlecenie On Board PR badanie dotyczące postrzegania przez polską publiczność wojny cenowej zainicjowanej przez tanie linii lotniczych.

Jak się okazuje, polscy konsumenci z dużą rezerwą podchodzą do opiewających na kilka - kilkanaście złotych ofert tanich przewoźników. 57% badanych uważa, że reklamy tych przelotów są nieuczciwe: 24% uważa, że zawsze w końcu trzeba zapłacić za przelot więcej, a 33%, że dzieje się tak często. Tylko 18% badanych uważa, że takie reklamy są uczciwe (6% jest o tym całkowicie przekonanych).

Najmniejsze zrozumienie dla niepodawania informacji o ukrytych kosztach wykazują pracownicy na stanowiskach kierowniczych (73%), przedsiębiorcy i osoby pracujące na własny rachunek (67%), użytkownicy Internetu (65%). Odsetek odpowiedzi wskazujących nieuczciwość reklam tanich przewoźników rośnie wraz z poziomem wykształcenia: wśród osób z wykształceniem podstawowym wynosi 49%, wśród osób po studiach sięga 69%.

Raport dowodzi także całkiem niezłej wiedzy Polaków na temat źródeł różnic w cenach biletów lotniczych: 33% wskazało, że tanie linie nie prowadzą biur i nie tworzą rozbudowanych struktur administracyjnych, 30%, że zatrudniają mniej osób i oszczędzają na serwisie, 28% uważa, że im droższy przewoźnik, tym nowocześniejsze samoloty, 19% wie o znaczeniu opłat lotniskowych i dodatkowych kosztów. 14% badanych jest zdania, że wyższe ceny biletów tradycyjnych przewoźników wynikają z ich chęci zysku. Ankietowani potrafią zatem wskazać elementy składające się na całkowite koszty podróży i koszty funkcjonowania firm lotniczych. Oznacza to zarazem coraz mniejsze przyzwolenie na agresywną wojnę cenową. Zdaniem komentujących raport specjalistów On Board, niedostrzeżenie na czas tych nastrojów wśród klientów może podkopać reputację nastawionych na szokowanie cenami firm lotniczych.

Wyniki badania podsuwają też inne sposoby budowania zaufania i zainteresowania klientów. Według ankietowanych, najważniejsze cechy, które powinny charakteryzować linie lotnicze, to bezpieczeństwo (71%), jakość usług (33% wskazań jako jednej z najważniejszych cech), uczciwość (30%), profesjonalizm (27%), doświadczenie (26%). Największą wagę do bezpieczeństwa przywiązują przedsiębiorcy i osoby pracujące na własny rachunek (88% wskazań dla bezpieczeństwa), z wyższym wykształceniem (80%). Dość ciekawie wygląda rozkład odpowiedzi o znaczenie jakości usług: największą wagę przywiązują do komfortu i jakości obsługi najmłodsi klienci (63% w grupie 15-17 lat), a wraz z wiekiem znaczenie tej cechy spada. Przeczy to nieco postrzeganiu tanich linii lotniczych, znanych z raczej spartańskiego standardu usług na pokładzie i lotnisku, jako linii ludzi młodych. Zgodnie z przewidywaniami jakości obsługi częściej oczekują także przedsiębiorcy (43%) czy pracownicy branży handlowej (42%). Jak zatem widać, poza ceną istnieje cały wachlarz cennych wartości, które warto współdzielić ze swoimi potencjalnymi klientami. Z drugiej strony warto zauważyć, że forma marketingu pokrywa się z docelowymi założeniami części wchodzących na polski rynek tanich linii: najbardziej zainteresowani są grupą klientów przewozów autokarowych i dotychczas nie korzystających z samolotu, wcale nie interesowało ich najbardziej odebranie dotychczasowych klientów tradycyjnych przewoźników.

Więcej o polskim i światowym rynku przewozów lotniczych, strategiach i wzorcach tanich linii przeczytać można także na łamach CEO:

http://www.cxo.pl/artykuly/49444.html

http://www.cxo.pl/artykuly/49777.html

http://www.cxo.pl/artykuly/50892.html .