Wśród strumyków, dróżek i pól...


Organizacja pracy przy transmisjach sieciowych: rady ekspertów

Filmowanie

"Koszt tworzenia plików przeznaczonych do transmisji sieciowej jest bardzo różny, głównie ze względu na cenę nagrywania. Możemy albo decydować się na Betacam - i tworzyć materiał, który nadawać się będzie również do transmisji telewizyjnej, albo ograniczyć się do DV i iBooka i starać się uzyskać możliwie dobre efekty".

"Najistotniejszym zagadnieniem, na które chciałem zwrócić uwagę, jest sposób obsługi niektórych widowisk i jeśli na przykład filmujemy koncert na dwóch dobrych profesjonalnych kamerach, to po umieszczeniu w sieci będzie się prezentował znakomicie. Ale co się stanie, gdy za rok czy dwa ponownie będziemy chcieli wykorzystać ten materiał - a konkurencja kręciła wszystko na Becie? Nasza produkcja zaprezentuje się bardzo marnie".

"Staram się raczej zawyżać standardy osób pracujących w sieci, niż zaniżać nawyki transmisyjne, bo po pojawieniu się łączy szerokopasmowych będziemy mieli naprawdę dużo materiału fatalnej jakości".

Gavin Sparks, menedżer Tornado Productions Tornado Productions zajmuje się strumieniowaniem. Ostatnie prace to transmitowany w sieci wywiad z Noelem Gallagherem dla Virgin Radio, a także sieciowa wersja koncertu Eminem na żywo z London Astoria. www.tornadoproductions.com

Porady w sprawie filmowania

* Dobrze oświetl filmowaną scenę. Niedobór światła spowoduje pojawienie się ziaren, które okropnie wyglądają po kompresji. Jeśli nie masz wyjścia - na przykład filmujesz koncert w sali - to unikaj kodeku Cinepak.

* Używaj statywu i, jeśli możliwe, w ogóle nie poruszaj kamerą. Ujęcia statyczne mogą wydawać się mniej atrakcyjne - ale lepiej wybrać statyczny obraz ze wszystkimi szczegółami niż obraz dynamiczny, lecz rozmazany i rozpikselowany.

* W miarę możliwości kręcimy na jednolitym tle. Dzięki temu łatwiej będzie rozpoznać postacie przy niższych parametrach transmisji, a program kompresujący będzie mógł wykorzystać zaoszczędzone miejsce na dodatkowe informacje o postaciach.

Produkcja i kodowanie do emisji na żywo

"Nie należy się obawiać niezależności użytkownika i jego samodzielnych decyzji o wyborze programu. Czasy, kiedy redaktorzy i producenci telewizyjni decydowali o tym, co publiczność ma oglądać, bezpowrotnie się skończyły".

"Musisz być pewien swojego sprzętu. Zanim zdecydujesz się na kodowanie na żywo, przez jakiś czas używaj komputerów do pracy off-line - szczególnie jeśli są nowe. Przy Big Brother UK, gdy kupiliśmy nowe zestawy Della jako stacje kodujące, to uruchomiliśmy je na dwa tygodnie kodowania, zanim na dobre zaczęły pracować - i nie mieliśmy problemów. Ale trzeba pamiętać, żeby sprzęt mógł się rozgrzać".

Mark Baynes to producent wykonawczy Victoria Real. Pracował ostatnio nad programem Big Brother w Wielkiej Brytanii (www.victoriareal.co.uk).

Inne porady

* Do dużych projektów często lepiej używać systemów opartych o sterowniki z przyciskami i suwakami, jak np. Pro-bel Clarinet. Produkcja na żywo staje się w tych warunkach łatwiejsza.

* Taki materiał nie wymaga filmowania i edycji hi-end, jako że zainteresowanie nimi w przyszłości będzie nieduże.

* Choć Internet jest medium międzynarodowym, to emisje sieciowe w Wielkiej Brytanii poddane są tym samym prawom, co telewizja. Należy więc wyciąć fragment, w którym Emimem zdejmuje spodnie, jeśli będą to oglądać dzieci.

Edycja i kodowanie do oglądania wideo na żądanie

Jeśli użytkownicy mają łącze 28 kbps, koduj na 20 kbps. Jeśli 56 kbps, to na 32 kbps. W przeciwnym razie zakłócenia sieciowe zniszczą obraz i dźwięk. Przeprowadziliśmy badania nad rzeczywistą prędkością transmisji - potrafi ona osiągnąć nawet 12 kbps. Wielu dystrybutorów stara się zwiększyć zyski, dając mniejszą przepustowość. Stąd spowolnienia".

Rick Siegel jest założycielem OnlineTV, emitującej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Zajmuje się tym zagadnieniem od 1996 roku. www.onlinetvuk.com.

Porady edycyjne do materiału ściąganego

* Zapisz nieskompresowany materiał wideo. Pozwoli ci to kompresować później w dowolnym formacie - a przechodzenie między formatami to najskuteczniejszy sposób obniżenia jakości materiału.

* Klipy wideo powinny mieć ilość linii w poziomie i pionie podzielną przez 4. Pozytywnie wpływa to na technologie kompresji typu Sorenson Video

* Używaj kodowania o zmiennej ilości bitów. Miejsce pozostawione przez klatki z mniejszą ilością informacji będzie zajęte przez dodatkowe informacje o bardziej zajętych klatkach.