Wybieramy kamerę HD


Karta pamięci

Wybieramy kamerę HD

Oznaczenia na obiektywie kamery wskazują na jego jasność oraz krotność zoomu.

Coraz częściej spotyka się kamery cyfrowe zapisujące obraz jedynie na kartach pamięci. Warto dodać, że są to najmniejsze i najbardziej poręczne modele. Teoretycznie też najbardziej niezawodne - wyeliminowanie wrażliwych mechanizmów kasety, nagrywarki płyt czy twardego dysku daje pewność, że nasza kamera nie zawiedzie nas nawet podczas dalekich podróży. Co więcej - zapisany film można bardzo szybko przegrać do komputera. Minusem takich urządzeń jest konieczność zainwestowania w dodatkowe (i nie wszędzie dostępne) nośniki, jeśli planujemy długie nagrania - do urządzeń dołączane są zazwyczaj karty o pojemności ok. 4 GB. Warto pamiętać, że w kamerach Sony są wykorzystywane nośniki MemoryStick, a reszty producentów - SD.

Zalety: niezawodność, niska cena, szybkie przegrywanie filmu do komputera

Wady: ograniczona dostępność kart

Pojemność: 60 minut (karta 4 GB)

Cena: ok. 60 zł (4 GB SD) lub 90 zł (4 GB MS)

Twardy dysk

Wybieramy kamerę HD

Canon HV20 to kamera nagrywająca filmy Full HD na tradycyjnych, niedrogich i popularnych kasetach MiniDV.

Coraz więcej nowych kamer cyfrowych ma wbudowany twardy dysk, na którym zapisywane są filmy. Zaletą tego rozwiązania jest brak wymiennego nośnika, który mógłby zostać uszkodzony lub zgubiony. Takie urządzenia potrafią poza tym pomieścić wiele godzin nagrań, co powinno zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Najciekawsze naszym zdaniem jest to, że urządzenia te mają jednocześnie wbudowaną nagrywarkę płyt DVD lub Blu-ray. Dzięki temu wybrane ujęcia zapisane na dysku można szybko przegrać na płytę i np. podarować znajomym czy umieścić w domowej kolekcji.

Zalety: wysoka pojemność, szybkie przegrywanie filmu do komputera

Wady: mechaniczne uszkodzenie dysku równa się utracie kolekcji filmowej

Pojemność: 10-30 godzin (dysk 40 - 120 GB)

MiniDV

Wybieramy kamerę HD

Miniaturowa, kieszonkowa kamera Sanyo nagrywa filmy Full HD 1080i na niedrogich kartach pamięci SD.

Niegdyś najpopularniejszy, obecnie powoli odchodzący w przeszłość standard niewielkich cyfrowych kaset. Takie nośniki stosowane są nadal w niektórych modelach kamer HD i pozwalają zapisać godzinę nagrania w jakości 1080i.

Zalety: wysoka jakość obrazu, łatwa dostępność nośników i ich niska cena

Wady: uciążliwe zgrywanie materiału do komputera (tyle czasu ile trwa nagranie, zajmuje kopiowanie)

Pojemność: 60 minut

Cena: 10 zł

Zoom zoomowi nierówny

Wybieramy kamerę HD

Tytanowa obudowa i kieszonkowe rozmiary charakteryzują kamerę Sony HDR-TG3 zapisującą filmy Full HD 1080i na kartach pamięci MemoryStick.

Jednym z najistotniejszych elementów cyfrowego aparatu i kamery jest obiektyw. Od jego jakości zależy nie tylko ostrość, ale także kontrast i barwy nagrań. Gdy wybieramy kamerę, porównując parametry techniczne optyki, zwróćmy uwagę na "krotność zoomu" (np. 10x, 15x, 24x), czyli zakres ogniskowych - im liczba jest większa, tym bardziej można "przybliżyć" filmowaną scenę. Na obiektywie znajdziemy cyfry określające ogniskową. Jeśli jest to na przykład f = 3,7 - 37 mm, oznacza, że kamera jest w stanie dziesięciokrotnie powiększyć obraz (37: 3,7 = 10). Jeśli natomiast pojawi się oznaczenie f = 3,7 - 92,5 mm, mamy do czynienia z zoomem o większym zakresie pracy - w tym przypadku 25x (92,5: 3,7 = 25).

Producenci prześcigają się w podawaniu coraz to większych liczb określających tak zwany zoom cyfrowy. Cóż to takiego? To nic innego jak tylko wycięcie większego lub mniejszego fragmentu rejestrowanego kadru i jego powiększenie. Gdy korzystamy z zoomu cyfrowego, zawsze trzeba się liczyć z poważną utratą jakości. Zmniejsza się wówczas rozdzielczość obrazu. Im większego cyfrowego powiększenia używamy, tym mniejsza będzie rozdzielczość obrazu. Radzimy nie korzystać z tej funkcji, a przy zakupie nie zwracać na nią uwagi.

Jaka rozdzielczość

Wybieramy kamerę HD

Coraz więcej modeli cyfrowych kamer HD umożliwia także nagrywanie dźwięku przestrzennego razem z obrazem wysokiej rozdzielczości. Niespodziewajmy się jednak po tej funkcji efektów rodem z filmów na DVD i pamiętajmy, że czasami odgłosy otoczenia mogą raczej zaszkodzić naszemu filmowi niż pomóc...

Sercem kamery jest matryca CCD odpowiadająca za rejestrowanie obrazu. Coraz częściej nawet amatorskie kamery mają nie jeden, ale trzy takie układy - na powierzchni każdej matrycy znajdują się detektory uczulone tylko na jedną z barw RGB, co daje wierniejsze oddanie kolorów i lepszą jakość obrazu. Z drugiej strony, są to różnice często nie do wychwycenia "amatorskim" okiem, nie radzimy więc automatycznie nastawiać się na zakup modelu z 3 CCD, tylko spokojnie porównać w sklepie obraz z kilku urządzeń. Warto jeszcze wspomnieć o wielkości matrycy CCD, która jest nie mniej istotna jak jej rozdzielczość.

W kamerach montowane są matryce o różnej wielkości: na przykład o przekątnej 1/4, 1/3 czy 1/6 cala. Im większa matryca o danej rozdzielczości, tym obraz lepszej jakości, z mniejszą ilością zakłóceń. Przeważająca większość cyfrowych kamer HD nagrywa w rozdzielczości 1920 x 1080 z przeplotem, a więc 1080i w terminologii kina domowego. Pojawiają się pierwsze modele potrafiące zapisywać materiał wideo w pełnym Full HD, czyli 1080p. Istnieją też urządzenia rejestrujące filmy z nieco mniejszą rozdzielczością, np. 1440 x 1080 lub 1280 x 720. Jeśli dysponujemy w domu dużym (42-calowym lub większym) telewizorem Full HD, wtedy urządzenie 1080i lub 1080p jest oczywistym wyborem. Warto jednak pamiętać, że nawet nagranie w  jakości 1280 x 720, czyli 720p, będzie znacznie lepsze jakościowo od zarejestrowanego tradycyjną kamerą cyfrową.

Stabilizacja

Nagrywanie "z ręki" przy dużych powiększeniach zawsze charakteryzuje się drżeniem obrazu - im mniejsza jest nasza kamera, tym bardziej jest to widoczne. Producenci starają się zniwelować ten problem, stosując tak zwany stabilizator obrazu. Występują dwa jego rodzaje: cyfrowy (w ten wyposaża się prawie wszystkie urządzenia) oraz optyczny (dający lepsze efekty). Pierwszy system dokonuje korekcji filmu już zapisanego w elektronicznej postaci. Optyczny (oznaczany np. "Optical Image Stabilizer") jest w stanie zapobiec wstrząsom, jeszcze na etapie przechwytywania obrazu przez element CCD.

Niezbędne złącza

Wybieramy kamerę HD

Kamera Hitachi DZ-BD70A nagrywa filmy Full HD 1080i na 8 cm płytach Blu-ray oraz DVD - jedno- lub wielokrotnego zapisu.

Wybierając cyfrową kamerę HD, upewnijmy się, że jest wyposażona w złącze HDMI - by móc podłączyć ją do domowego telewizora czy projektora. Trzeba pamiętać też, że niektórzy producenci (np. Sony) instalują w kamerach własne, miniaturowe złącza wymagające specjalnego przewodu - co gorsza trzeba go kupić zwykle oddzielnie. Drugim sposobem na podłączenie urządzenia do ekranu HD jest złącze komponentowe, w które wyposażono wiele dostępnych na rynku kamer.

Każda niemal kamera cyfrowa wyposażona jest ponadto w wyjście FireWire (tzw. DV), pozwalające przegrać materiał do komputera bez straty jakości. Innym komputerowym złączem jest USB. Pozwala ono na przesłanie do komputera zrobionych kamerą zdjęć, zgranie filmów lub wykorzystanie funkcji kamery internetowej urządzenia. Oprócz transmisji cyfrowych danych, istnieje też możliwość wyprowadzenia analogowego sygnału audio i wideo (zazwyczaj standardu S-Video). W kamerach z reguły jest jedno takie gniazdo wideo, z którego odpowiednim kablem z przejściówkami (w zestawie) można podłączyć urządzenie wprost do telewizora.

{r:dvd:1}}