Wyposażenie rajdowca

Prezentujemy trzy modele kierownic dla osób, które mają dosyć klawiatury i chciałyby poczuć prawdziwą moc swoich wirtualnych maszyn.


Prezentujemy trzy modele kierownic dla osób, które mają dosyć klawiatury i chciałyby poczuć prawdziwą moc swoich wirtualnych maszyn.

Kierownica do komputera to nieodzowne narzędzie każdego miłośnika wirtualnych rajdów, znacznie zwiększające realizm wyścigu. Kupując odpowiedni model, trzeba pamiętać, że nie wszystkie konstrukcje są jednakowo dobre, a niektóre najtańsze mogą nie spełniać oczekiwań. Dobra kierownica musi m.in. mieć minimalne luzy, wygodne koło sterowe oraz praktyczny zaczep, który unieruchomi całość podczas gwałtownych ruchów.

Większość tych urządzeń składa się z kierownicy mocowanej do blatu biurka oraz podstawki z dwoma pedałami (gaz i hamulec). Specjalne skrzydełka (sekwencyjna skrzynia biegów) zamontowane w kierownicy pozwalają na szybką zmianę biegów bez odrywania od niej dłoni (prawy przycisk - zmiana biegu na wyższy, lewy - redukcja). Niektóre modele wyposażono dodatkowo w drążek zmiany biegów oraz hamulec ręczny, dlatego sterowanie wirtualnymi pojazdami jest bardziej intuicyjne i przypomina kierowanie prawdziwym samochodem. Obecnie jest to niezbędne minimum wyposażenia kierownicy.

Poczuj uderzenie

Coraz większą wagę producenci przykładają do tego, aby gracz mógł nie tylko intuicyjnie sterować wirtualnymi bolidami, lecz także odczuwać skutki poruszania się pojazdu na różnych nawierzchniach, np. utraty sterowności. Uzyskuje się to, wykorzystując w kontrolerach gier takie technologie, jak Force Feedback (poprzez drgania lub wywołując siły kierunkowe, symuluje efekty pracy silnika, jazdy na różnych rodzajach nawierzchni, uderzeń, wybuchów itp.) czy też Vibration Feedback (wersja Force Feedback uboższa o możliwość wytwarzania sił kierunkowych, dlatego odczuwalne są tylko drgania o różnym stopniu natężenia, np. symulujące efekt pracy silnika). Obie technologie w większym lub mniejszym stopniu mogą przenieść część wirtualnych doznań na kontroler, który drga, kręci się w miarę podskakiwania samochodu na nierównej powierzchni czy też symuluje uderzenia o wirtualne przeszkody.

Stare, ale jare

Wiele osób może dziwić, że polecamy modele, które swoją premierę miały już jakiś czas temu. Niestety w wypadku kierownic czy dżojstików nowe modele oraz nowe rozwiązania są wprowadzane wyraźnie wolniej niż np. w wypadku kart graficznych czy procesorów. Trzeba jednocześnie przyznać, że większość starszych konstrukcji w dalszym ciągu spisuje się rewelacyjnie, niekiedy o wiele lepiej niż nowe modele. Niestety, najlepsze kierownice czy dżojstiki z biegiem lat niewiele staniały.

Logitech Momo Racing

Precyzja działania tej kierownicy idzie w parze z wysoką jakością wykonania i funkcjonalnym oprogramowaniem. Konstrukcja okazała się dopracowana pod każdym względem: precyzji pracy, działania sprzężenia zwrotnego i jakości wykonania, ostatecznie wygrywając liczne testy. Całkowitą nowością - Logitech zastosował to w swoich kierownicach po raz pierwszy - jest drążek zmiany biegów montowany w podstawie kierownicy (co ciekawe, można go umieszczać z prawej lub lewej strony). Kierownica wyróżnia się rewelacyjnie działającym optyczno-mechanicznym Force Feedbackiem, który doskonale oddaje wszelkie efekty jazdy po różnych nawierzchniach oraz zderzeń. Drugim niebagatelnym plusem jest precyzja działania i szeroki promień skrętu koła sterowego (240 stopni). Samo koło sterowe idealnie leży w rękach, a jest pokryte jednym z najlepszych antypoślizgowych materiałów, jakie zastosowano w przetestowanych modelach.

Oprogramowanie

Instalacja oraz kalibracja są proste i praktycznie zautomatyzowane. Producent dodaje specjalne oprogramowanie sterujące WingMan Profiler, za pomocą którego można dowolnie definiować przyciski, przypisywać im makra czy testować działanie poszczególnych elementów kontrolera. Program umożliwia również utworzenie profili, co daje możliwość skonfigurowania ustawień kierownicy w poszczególnych grach.

Informacje Logitech,http://www.logitech.pl

Cena 539 zł

Interfejs USB

Technologia odzwierciedlenia efektów Force Feedback

Liczba przycisków 6

Automatyczna kalibracja tak

Saitek R440

Odświeżona kierownica Saitek R440 wyróżnia się ciekawą stylistyką i dbałością o wykończenie detali. Cechuje ją również bardzo praktyczna konstrukcja. Koło sterowe pokryto warstwą perforowanej gumy, co zapobiega wyślizgnięciu się kierownicy ze spoconych rąk. Do dyspozycji są cztery programowalne przyciski, skrzydełka do zmiany biegów umieszczone pod kierownicą oraz mechanizm Force Feedback, który dobrze oddaje funkcjonowanie wirtualnego samochodu. Przyciski rozlokowano tak, aby korzystanie z nich było jak najwygodniejsze i sprawiało jak najmniej problemów. System mocowania kierownicy oraz pedałów jest bardzo stabilny, a same pedały, dzięki specjalnej konstrukcji podstawki, są bardzo wygodne i nie przesuwają się nawet podczas gwałtowniejszych ruchów. Ze względu na długość trzpienia mocującego mogą być jednak kłopoty z zamontowaniem kierownicy do blatu biurka, pod którym znajduje się wysuwana klawiatura.

Instalacja

Nie nastręcza wielu problemów, wystarczy skorzystać z odpowiedniego programu i zainstalować odpowiednie sterowniki, a reszta oprogramowania sterującego pracą kierownicy zainstaluje się automatycznie. Brak funkcji testującej poszczególne podzespoły, program umożliwia natomiast automatyczną kalibrację urządzenia.

Informacje Saitek,http://www.saitek.pl

Cena 249 zł

Interfejs USB

Technologia odzwierciedlenia efektów Force Feedback

Liczba przycisków 4

Automatyczna kalibracja tak

Manta Compressor Supreme Force Feedback

Ciekawa konstrukcja o bogatym wyposażeniu i przystępnej cenie. Oprócz standardowego zestawu koła sterowego i pedałów gazu oraz hamulca do dyspozycji masz programowalny drążek zmiany biegów (działa w czterech kierunkach) oraz dźwignię hamulca ręcznego. Kolumna kierownicy ma regulowany kąt nachylenia, dodatkowo można regulować jej długość. Koło sterowe ma sportowy profil oraz promień skrętu wynoszący 180 stopni. Jest wiele przycisków i przełączników. Urządzenie dobrze zaprojektowano i w całości pokryto dobrym materiałem antypoślizgowym (koło sterowe).

Działanie

Maniacy wyścigów docenią również mechanizm sprzężenia zwrotnego, który co prawda, nie działa tak finezyjnie, jak w modelu Logitech Momo Racing, ale w miarę dobrze oddaje wirtualne efekty i potrafi znacznie uprzyjemnić rajdy. Instalacja kierownicy oraz jej montaż nie są skomplikowane i zajmują dosłownie parę minut - wystarczy zainstalować oprogramowanie i podłączyć urządzenie do portu USB. Kłopotliwe może być rozmieszczenie wszystkich elementów tak, aby zachować odpowiedni komfort jazdy, dlatego warto mieć niski stolik, na którym umieścimy platformę z dźwignią hamulca ręcznego i gałką zmiany biegów.

Informacje Manta,http://www.manta.com.pl

Cena 200 zł

Interfejs USB

Technologia odzwierciedlenia efektów Force Feedback

Liczba przycisków 12

Automatyczna kalibracja tak