X-Fi - Sound Blaster potężny jak nigdy
-
- Juliusz Kornaszewski,
- 30.05.2005, godz. 15:06
Nowa architektura
Creative wprowadził w swoim procesorze nowy sposób obróbki poszczególnych etapów modyfikacji sygnału audio. Zdecydowano, że ścieżka ta ma być bardzo elastyczna, tak aby procesor i algorytmy DSP mogły jak najefektywniej funkcjonować w odniesieniu do prac nad konkretnym zadaniem. Typowa ścieżka w dzisiejszych procesorach audio przedstawia się następująco.

Typowa architektura układów dźwiękowych
Elementy przystosowane do wykonywania określonych zadań zlokalizowane są na niej szeregowo. Aby uniknąć zatorów podczas obróbki dźwięku, część zadań może być wykonywana przez procesor DSP. Jest to jednak mniej efektywne niż gdyby poszczególne działania opracowywały wyspecjalizowane jednostki.
Creative w X-Fi stworzył architekturę Audio Ring. Firma twierdzi, że tak będzie bardziej elastycznie. Każda z jednostek odpowiedzialnych za określone działania na sygnale audio może podjąć zadanie bezpośrednio bez oczekiwania na skończenie wcześniejszego etapu obróbki dźwięku przez inną z jednostek. Pakiety nagrania, którego obróbka jest przeprowadzana mogą być przesyłane w obrębie Audio Ring w dowolnych kierunkach, maksymalnie możliwe jest przepuszczenie przez "krąg dźwiękowy" 4096 kanałów audio. Interfejs SDRAM pozwala procesorowi X-Fi na użycie znacznie większej przepustowości niż może zaoferować szyna PCI. Element o ciekawie brzmiącej nazwie Tank, zajmuje się przetwarzaniem efektów pogłosu, odbić, opóźnień oraz chorusa. Dysponując mocą obliczeniową 440 MIPS może odciążyć od tych działań procesor komputera czy procesor DSP.

Audio Ring, czyli nowa architektura układu X-Fi
Jednym z kluczowych elementów nowej architektury jest "silnik transportujący" X-Fi Transport Engine. Nie przetwarza on dźwięku lecz służy do zarządzania przesyłem danych i optymalnym kolejkowaniem poszczególnych partii obrobionych elementów ścieżki audio. Bardzo ważną rolę pełni także X-Fi Mixer Engine. To on paczkuje i przesyła do dalszej obróbki poszczególne elementy ścieżki audio modyfikowane przez niezależne jednostki działające w ramach architektury Audio Ring. Mixer agreguje dane ze wspomnianych już 4096 kanałów.