Xbox Series X - specyfikacja, cena, data premiery [22.07.2020]

Xbox Series X to konsola, która ma zastąpić Xbox One. Zbieramy w tym miejscu wszystkie plotki, przecieki i sprawdzone informacje na jej temat!


Xbox Series X – design

Pod względem designu Xbox Series X prezentuje się zupełnie inaczej niż jego poprzednicy. Po pierwsze, konsola nowej generacji ma pionową konstrukcję typu tower, która przypomina gamingowego peceta. Na szczęście, Microsoft potwierdził już, że nowego Xboksa będziemy mogli ustawić zarówno w poziomie, jak i pionie.

Urządzenie jest tak skonstruowane, że bez względu na to jak zdecydujemy się je położyć, będziemy mogli z niego komfortowo korzystać, bez obaw o przegrzanie konsoli.

Xbox Series X

Xbox Series X

Choć wymiary Xbox Series X nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone, to spekuluje się inż nowa konsola Microsoftu będzie bryłą o wymiarach: 15,1 cm x 15,1 cm x 30,1 cm (szer. x gł. x wys.). Waga urządzenia wyniesie około 4,45 kg.

Xbox Series X – specyfikacja

Microsoft ujawnił już oficjalną specyfikację konsoli Xbox Series X i prezentuje się ona następująco:

  • Procesor: 8-rdzeniowy, 3,8 GHz (3,66 GHz w/ SMT), zmodyfikowana architektura Zen 2
  • Procesor graficzny: 12 TFLOPS, 52 CUs (1,825 GHz), zmodyfikowana mikroarchitektura RDNA 2
  • Rozmiar rdzenia procesora: 360,45 mm2
  • Proces technologiczny: ulepszony 7nm
  • Pamięć operacyjna: 16 GB GDDR6, szyna 320mb
  • Przepustowość pamięci: 10GB (560 GB), 6GB (336 GB/s)
  • Pamięć wewnętrzna: 1 TB NVME SSD
  • Przepustowość I/O (wejście/wyjście): 2.4 GB/s (surowa), 4.8 GB/s (skompresowana, z własnym blokiem dekompresyjnym)
  • Możliwość rozszerzenia pamięci: karta 1 TB
  • Pamięć zewnętrzna: wsparcie dla dysków poprzez USB 3.2
  • Dysk optyczny: 4K UHD Blu-Ray
  • Wydajność: 4K 60 FPS - 120 FPS

Microsoft obiecuje znacznie szybszy czas ładowania gier, co jest możliwe nie tylko dzięki wydajnym podzespołom, ale również zaimplementowaniu pewnych rozwiązań technicznych.

Wysoka wydajność to zasługa architektury Xbox Velocty Architecture - pozwala ona na optymalną współpracę sprzętu oraz oprogramowania, ma być także rewolucyjną zmianą w streamingu gier. Jest to odpowiedź producenta na współczesne produkcje AAA, które charakteryzuje duży, otwarty świat (jak np. Assassin’s Creed Odyssey czy Red Dead Redemption 2). Dlatego też elementem konsoli jest pojemny dysk SSD i możliwość łatwego rozszerzania pamięci.

Xbox Series X

W Xbox Series X łatwo rozszerzymy pamięć konsoli

Inne istotne nowości to technologia Dynamic Latency Input (DLI), umożliwiająca wsparcie dla HDMI 2.1 wraz z elementami dedykowanymi grom, jak odświeżanie ekranu 120 Hz, Variable Refresh Rate (VRR) czy tryb Auto Low Latency. Co ciekawe, zespół opracowujący Xbox Series X już od dwóch lat pracuje z "czołowymi producentami telewizorów" (jak choćby Samsung) nad takim przystosowaniem ich produktów, aby mogły stać się częścią ekosystemu Xboxa.

Xbox Series X – wydajność i możliwości

„Na papierze” Xbox Series X prezentuje się lepiej od konkurencyjnego sprzętu Sony. Zdaniem Alexandra Battaglii - jednego z przedstawicieli popularnego serwisu Digital Foundry, konsola Microsoftu jest po prostu wyraźnie mocniejsza od sprzętu Sony i dalsza dyskusja na ten temat nie ma najmniejszego sensu. Zdaniem Bataglii, problemy po stronie konsoli "giganta z Redmond" mogą się pojawić tylko w dwóch przypadkach: deweloperzy zdecydują się na zbyt wysokie ustawienia i rozdzielczość lub popełnią błędy przy optymalizacji gry. Specjalista dodał również, że "czasem po prostu jedne rzeczy są lepsze od innych, jak np. GeForce RTX 2080 jest lepszy od RTX'a 2060".

Wysoka wydajność Xbox Series X ma sprawić, że niektóre tytuły zaoferują nam rozgrywkę w 4K przy zachowaniu 120 klatek na sekundę. Potwierdzili to już zresztą przedstawiciele studia Dynamic Voltage Games, którzy obecnie pracują nad tytułem na wyłączność Xbox Series X. Płynną rozgrywkę (w 120 kl./s) zaoferuje również gra Dirt 5 od Codemasters, choć już nie w rozdzielczości 4K.

Choć to wszystko brzmi nader optymistycznie, to nasz entuzjazm studzi nieco Balthazar Auger - lider studia Nimble Giant Entertainment, które obecnie pracuje nad sieciowym shooterem Quantum League. Auger uważa, że choć Xbox Series X faktycznie zapewni większą wydajność, to odczujemy ją jedynie w przypadku tytułów na wyłączność, jak np. Senua's Saga: Hellblade II czy Halo Infinite. W przypadku tytułów multiplatformowych, różnice w mocy pomiędzy poszczególnymi platformami nie odegrają znaczącej roli.

Myślę, że będzie to miało znaczenie głównie dla tytułów ekskluzywnych konsoli Xbox, które będą mogły być zaprogramowane tak, aby w pełni wykorzystać potencjał mocy sprzętu. Wszyscy programiści tworzący tytuły wieloplatformowe są związani sprzętem docelowym o najniższej specyfikacji, więc jedyną zaletą dodatkowej mocy Xbox Series X, jaką mogę sobie wyobrazić, byłaby stabilizacja klatek przy wyższych rozdzielczościach. - Balthazar Auger

Xbox Series X – gry

Microsoft obrał odmienną drogę od Sony (i PlayStation 5), co do tytułów na wyłączność. Amerykański producent chce połączyć wszystkie swoje systemy i urządzenia pod jednym szyldem – Xbox. Co oznacza to dla nas – graczy? Otóż, jak zdradził lider Xbox Game Studios – Matt Booty, niemal wszystkie tytuły, które zadebiutują w przeciągu około dwóch lat od premiery konsoli Xbox Series X, będą się ukazywać zarówno na niej, jak i na Xbox One oraz PC. Amerykański producent chce mieć pewność, że zakup konsoli Xbox One do czasu pojawienia się nowej generacji, będzie nadal opłacalny dla konsumentów. Oznacza to, że Xbox X Series nie będzie mógł się pochwalić prawdziwymi tytułami na wyłączność przez co najmniej dwa lata od debiutu.

Tak będą prezentować się pudełka z grami na Xbox Series X

Tak będą prezentować się pudełka z grami na Xbox Series X

Phil Spencer – szef marki Xbox, tłumaczy brak tytułów ekskluzywnych w następujący sposób: "W dzisiejszym świecie (...) gracze chcą grać ze swoimi przyjaciółmi bez względu na to, z jakiego urządzenia ci przyjaciele korzystają. Ludzie chcą mieć jak największy wybór gier, a twórcy chcą zrobić jak najlepszy użytek z dostępnej technologii. Nie chcesz tego robić z wykluczeniem wszystkich innych. Chcesz dokonać tego ramię w ramię z twórcami, ponieważ chcą oni dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców".

Oczywiście nie oznacza to, że ciekawych produkcji, które wykorzystają potencjał Xbox Series X, zabraknie. Trwają już prace nad m.in. Halo Infinte oraz Senua’s Saga: Hellblade II.

Co więcej, Phil Spencer zakomunikował, iż Xbox Series X otrzyma największy i najlepszy zestaw tytułów startowych w historii Microsoftu. Cel ten uda się osiągnąć dzięki ciężkiej pracy wielu wewnętrznych zespołów, jak również usłudze Xbox Games Pass i wstecznej kompatybilności.

Xbox Series X – kompatybilność wsteczna, Xbox Smart Delivery i Xbox Game Pass

Microsoft już w obecnej generacji wprowadził wiele ciekawych rozwiązań, jak choćby kompatybilność wsteczną czy usługę abonamentową Xbox Games Pass. Amerykański producent ma zamiar rozwijać je dalej i już w dniu premiery, Xbox Series X otrzyma kompatybilność wsteczną (aż do produkcji z pierwszej konsoli Xbox), jak również dostęp do bogatej biblioteki gier z Xbox Game Pass (w tym do premierowych wydań dzieł od wewnętrznych zespołów Microsoftu).

Co istotne, starsze produkcje będą wyglądać na nowym sprzęcie znacznie lepiej niż w dniu premiery. Jak zapewnił Phil Spencer, dzięki nowej technice rekonstrukcji HDR firmy Microsoft i funkcji szybkiego wznowienia, starsze tytuły będą wyglądać na Xbox Sereis X znakomicie, a to wszystko bez konieczności dodatkowej pracy ze strony programistów.

Dodatkowo, gry z Xbox One opatrzone logiem „Optimized for Xbox Series X” będą mogły liczyć m.in. na: szybsze ekrany ładowania, działanie w wyższych rozdzielczościach i większą liczbę klatek na sekundę.

Optimized for xbox series x

Graczy ucieszy również nowy system - Xbox Smart Delivery. Sprawi on, że kupując jedną wersję gry (np. na Xbox One), bez żadnych dodatkowych opłat będziemy mogli cieszyć się wybranym tytułem na dowolnej konsoli. Co więcej, możliwe będzie swobodne przenoszenie zapisanych danych pomiędzy obecną i przyszłą generacją sprzętu. Warto jednak podkreślić, że wiele zależy tu od konkretnego tytuły i dewelopera. Funkcja ta będzie działać ze wszystkimi tytułami tworzonymi w wewnętrznych zespołach Microsoftu, jednak producent już teraz zapowiedział, że zewnętrzni deweloperzy również będą mogli z niej skorzystać, aby uprościć graczom zakupy. Co istotne, przedstawiciele Microsoftu potwierdzili już, że dotyczy to zarówno wydań pudełkowych, jak i cyfrowych.

Xbox Series X – data premiery

Microsoft wciąż milczy na temat dokładnej daty premiery Xbox Series X. Oficjalne stanowisko amerykańskiego producenta jest następujące - „Xbox Series X trafi do sprzedaży w okresie świątecznym 2020 roku”.

Dziennikarz i leakster Roberto Serrano ujawnił, że z informacji, do których udało mu się dotrzeć wynika, iż Xbox Series X zadebiutuje 26 listopada bieżącego roku. Co ciekawe, to samo źródło podaje, że dzień później zadebiutuje konkurencyjny sprzęt Sony – PlayStation 5.

Xbox Series X – cena

Cena i data premiery to obecnie największe niewiadome dotyczące nowej konsoli Microsoftu. Spekulacji na temat tej pierwszej było już bez liku. Niektórzy, sugerując się podzespołami konsoli sugerowali, że ta może kosztować nawet 699 dolarów (~ 2720 złotych). Inni z kolei, że Microsoft nie będzie chciał przekroczyć „magicznej bariery” wynoszącej 500 dolarów (~ 1940 zł).

Odnośnie ceny Xbox Series X wypowiedział się m.in. Michael Pachter - analityk rynku z firmy Wedbush Securities. Jego zdaniem Microsoft nie chce powtórzyć błędów sprzed lat i czeka na ogłoszenie ceny PlayStation 5 przez Sony, aby następnie zaoferować swój sprzęt w znacznie niższej cenie. Analityk uważa, że "gigant z Redmond" jest gotów początkowo tracić na sprzedaży konsol, aby tylko wyprzedzić konkurencję i później "odbić" sobie na sprzedaży gier.

Podobnego zdania jest Peter Moore, który przez wiele lat pracował na stanowiskach kierowniczych w Electronic Arts i Microsofcie. Jego zdaniem, obydwie firmy kalkulują obecnie, na jak duże straty ze sprzedaży konsol mogą sobie pozwolić w pierwszych 12/18 miesiącach i czy będą mogły to nadrobić softwarem.

Zarówno Sony, jak i Microsoft zdają sobie sprawę, że wysoka cena konsoli może być ostatecznie jednym z kluczowych elementów, jakim przy jej zakupie sugerować się będą gracze.