Xbox - maszyna do wszystkiego

Oprócz tego dodano między innymi obsługę archiwów RAR i ZIP, dzięki czemu możliwe jest na przykład odtwarzanie multimediów bez konieczności rozpakowywania ich z archiwum, czy też bezpośrednie korzystanie ze spakowanych napisów dołączonych do filmów. Zmieniono odtwarzacz plików muzycznych na PAPlayer, który wyposażony jest w funkcję przenikania utworów, czy też doskonały system normalizacji głośności odtwarzanej muzyki ReplayGain. Dodano także klienta Universal Plug and Play (UPnP), który umożliwia współdzielenie zasobów multimedialnych w sieci bez jakiejkolwiek wcześniejszej konfiguracji. Jako niespodzianki w wersji 2.0 pojawiły się także: nowy system wizualizacji 3D Vortex i od dawna oczekiwane wsparcie dla nośników danych w formacie FAT, co umożliwia podłączenie i wykorzystanie w XBMC pamięci flash, aparatów cyfrowych, telefonów komórkowych oraz innych nośników danych. Ostania funkcja ma pewne ograniczenia, jak choćby maksymalny rozmiar nośnika wynoszący 4 GB, lecz i tak stanowi doskonały wstęp do dalszego rozwoju tej funkcjonalności.

Moc drzemie w Internecie

XBMC potrafi jeszcze bardziej rozwinąć skrzydła, wystarczy podłączyć konsolę do sieci Internet. Otrzymujemy dzięki temu możliwość pobrania z sieci informacji o odtwarzanym właśnie albumie, czy filmie, który zamierzamy obejrzeć - i to wraz z opisem, recenzją, obrazem okładki i innymi informacjami.

Xbox - maszyna do wszystkiego

Podłączony do Internetu Xbox może posłużyć np. do sprawdzenia prognozy pogody

Mamy też do dyspozycji dostęp do niezliczonej ilości internetowych stacji radiowych, czy też doskonały serwis last.fm, który pozwala na gromadzenie informacji o słuchanej muzyce oraz wybór repertuaru odpowiadającego własnym preferencjom muzycznym. Co ciekawe słuchane w ten sposób audycje internetowe można nagrywać! Oprócz tego połączenie z Internetem umożliwia również sprawdzenie prognozy pogody na nadchodzące dni w wybranym mieście, czy też czytanie wiadomości z kanałów RSS.

Podsumowanie

Całą tę, opisaną wyżej funkcjonalność otrzymujemy z mającej już kilka lat konsoli, wyposażonej w zaledwie 64 MB pamięci, procesor PIII 733 MHz oraz kartę graficzną klasy GeForce 3. Dodatkowo należy wspomnieć, że funkcjonalność XBMC nie jest zamknięta i można ją dowolnie rozszerzać - przy pomocy skryptów w języku Python. Umożliwiają one na przykład przeglądanie słów do właśnie odtwarzanej piosenki, sprawdzanie skrzynki mailowej, czy też oglądanie najnowszych zapowiedzi filmowych udostępnianych na stronie trailers.apple.com.

Legalność XBMC

Skoro, żeby uruchomić multimedialne centrum, trzeba posiadać przerobioną konsolę, to czy XBMC jest legalne? No cóż jeżeli chodzi o kod źródłowy, to jak najbardziej, natomiast wersja skompilowana (plik wykonywalny XBE) już nie bardzo, gdyż do jego otrzymania potrzebny jest Xbox Development Kit (XDK), który Microsoft udostępnia tylko firmom produkującym oryginalne oprogramowanie dla konsoli. Tak więc kompilacja projektu nie jest już legalna, gdyż nie można być legalnym posiadaczem XDK bez podpisania z Microsoftem umowy.

Więcej informacji na temat XBMC można znaleźć między innymi:

- na stronie projektu;

- na forum internetowym.