YouTube obchodzi dziesiąte urodziny

23 kwietnia 2005 roku trzej młodzi ludzie - Chada Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, zamieścili na stworzonej przez siebie stronie YouTube 18-sekundowy filmik wideo z wizyty przy wybiegu słoni w ZOO znajdującym się w San Diego. To był początek globalnej potęgi.

Domena została zarejestrowana nieco wcześniej, w lutym 2005 roku, a pomysł jej powstania był prosty - wymienieni panowie nie mieli gdzie zamieszczać swoich klipów. YouTube miało stać się prywatną platformą do wymiany i prezentacji klipów wideo, a w maju 2005 roku ruszyła wersja beta. Pół roku później została udostępniona publicznie, co pozwoliło każdemu internaucie dzielić się filmami z całym światem. Potencjał tkwiący w serwisie szybko wypatrzyło Google i już niecały rok później, 10 października 2006 wykupiło go za 1,65 miliarda dolarów. A oto wspomniany klip, którym "zadebiutowało" YouTube:

Teraz trochę statystyki. W ciągu minionej dekady najczęściej oglądanym klipem okazał się załadowany do serwisu 15 czerwca 2012 roku "Gangam Style" - ponad 2 335 303 454 odsłon! Miejsce drugie to bożyszcze nastolatek - Justin Bieber - z piosenką "Baby", którą obejrzano 1 167 534 729 razy. Pozycja 3 i 4 to Katy Perry, której teledyski zaliczyły widownię w wysokości 954 893 677 i 924 473 727. Pozycja piąta to "Party Rock Anthem" LMFAO - obejrzane 871 496 327 razy. Jeśli natomiast skupimy się na samej Polsce, to tu rządzi niepodzielnie SA Wardega i jego film Mutant Giant Spider Dog, który zaliczył 141 471 799 odsłon od momentu publikacji 4 września 2014 roku i był to najchętniej oglądany film w 2014 roku. Miejsce drugie to klip do piosenki "Ona Tańczy Dla Mnie" zespołu Weekend (89 699 618 odsłon), trzecie zaś to zespół PIERSI i teledysk "Balkanica" - 54 639 496 wyświetleń.

A jaki kanał jest najchętniej subskrybowany przez ludzi na całym świecie? Tu konkurencję dosłownie miażdży PewDiePie, którego filmiki śledzi więcej osób, niż mieszka aktualnie w Polsce - jest to (w momencie pisania tego tekstu) 36 676 956 osób. Wyprzedza oficjalny kanał samego YT, który ma 22 851 271 subskrybentów. Trzecie miejsce zajmuje HolaSoyGerman, mogący poszczycić się publicznością w wysokości 22 195 875 osób.

Zobacz również:

  • Albo płacisz, albo oglądasz reklamy. Youtube zabiera się za adblockery
  • Bing z SI wkracza do Chrome i Safari


Nie przegap

Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: