Za 6 miesięcy Era zniknie z rynku

Według Rzeczpospolitej już za 6 miesięcy z rynku zniknie najsilniejsza marka wśród polskich sieci telefonii komórkowych - Era. Zostanie ona zastąpiona przez markę T-Mobile, należącą do niemieckiego Deutsche Telekom.

Wprowadzenie na rynek nowej marki zostało już zapowiedziane przez prezesa zarządu PTC. Pierwsi dowiedzieli się o tym sami pracownicy operatora. Finalizacja transakcji ma nastąpić do końca pierwszej połowy 2009 roku.

Eksperci rynkowi spodziewali się tego kroku. Deutsche Telekom wspominał bowiem o zmianie marki Era już w 2006 roku (po przejęciu PTC), jednak na przeszkodzie stanęły wtedy spory dotyczące spraw własnościowych z francuskim współwłaścicielem Vivendi.

Przedstawiciele PTC nie chcą oficjalnie komentować tej informacji. Według informacji "Rz" wiadomość ta została potwierdzona w nieoficjalnych rozmowach przez jednego z członków zarządu Deutsche Telekom, Hamida Akhavana.

Po co ta zmiana?

Decyzja o zmianie marki jest co najmniej zastanawiająca. W tegorocznym rankingu marek, przygotowanym przez Rzeczpospolitą, Era okazała się być najmocniejszą i najbardziej rozpoznawalną marką wśród polskich telekomów. W zestawieniu ogólnym zajęła ona szóstą pozycję.

Podobna sytuacja miała miejsce kilka lat temu, kiedy to bardzo dobrze rozpoznawalna na rynku polskim marka IDEA została zastąpiona międzynarodową marką Orange. Operacja ta spotkała się z krytyką z wielu stron, m.in. z powodu ogromnego kosztu zmiany wizerunku oraz opłat za użyczenie pomarańczowego logo wnoszonym przez operatora (więcej informacji na ten temat znaleźć można w tekście Nabici w pomarańczkę?). Przypomnijmy, że suma kosztów licencyjnych wynosi 100 milionów złotych rocznie i będzie wnoszona przez operatora przez 10 lat od momentu zmiany marki, czyli do roku 2015.