Zakupy grupowe w Internecie
-
- Michał Stępień,
- 09.08.2010, godz. 10:45
Pomysł, aby skrzyknąć kilku kupujących i wytargować rabat od sprzedawcy nie jest niczym nowym, nawet w Sieci. Efekty bywały jednak mało spektakularne. Jednak od niedawna serwisy do zakupów grupowych przeżywają drugą młodość, kusząc zniżkami i promocjami dostępnymi na wyciągnięcie ręki.
Że taki biznes może się jednak udać, udowodnił dopiero amerykański serwis Groupon, od niedawna obecny także w Polsce pod adresem groupon.pl.
Uruchomiona w 2008 r. strona prezentuje każdego dnia tylko jedną ofertę ze zniżką. Można z niej skorzystać tylko pod warunkiem, gdy zapisze się na nią minimalna liczba chętnych (bywa, że jest to kilkaset osób) - muszą one potwierdzić swoje zamiary dokonując przedpłaty. Górnych limitów przyjmowanych chętnych z reguły brak. Po zakupieniu usługi użytkownik otrzymuje kupon, który powinien wydrukować i okazać go na miejscu. Wszystko odbywa się sprawnie i bez dodatkowych formalności.
Oferowane zniżki wahają się od 50 do 80, a nawet 90 proc. Jest to możliwe, ponieważ Groupon postawił na usługi, w których w przeciwieństwie do handlu detalicznego marże są wysokie - jest więc z czego przycinać. Nie znajdziesz tutaj oferty zakupu przecenionego sprzętu komputerowego, nie brak za to promocji na kolację w stylowej restauracji lub wizytę w SPA. Przez ponad półtora roku działania serwisu trafiły się nawet oferty na wycieczkę statkiem połączoną z obserwowaniem wielorybów lub kurs w szkole przetrwania. Z czasem Groupon stał się dla wielu internautów nie tylko miejscem, gdzie szukają zniżek, ale serwisem pomagającym w ciekawym zaplanowaniu wolnego czasu bądź w lepszym poznaniu okolicy (oferty mają zasięg lokalny).
Groupon nie pobiera opłat od internautów, zamiast tego bierze prowizję od firm reklamujących swoje usługi w serwisie. Tych ostatnich zresztą nie brakuje, ponieważ szybko okazało się, że zachęcenie do swoich usług sporej grupy osób aktywnie korzystających z Sieci daje nie lada promocję. Szczególnie, jeżeli wziąć pod uwagę fakt, że równocześnie rośnie w Stanach Zjednoczonych fascynacja mobilnymi serwisami geolokalizacyjnymi (np. foursquare.com), dzięki czemu informacje o ciekawych lokalizacjach rozchodzą się po serwisach społecznościowych w błyskawicznym tempie. Kwestią czasu było więc pojawienie się pierwszych serwisów pośredniczących w zakupach grupowych w Polsce.
Polskie serwisy
Jak już wspomniano wcześniej, Groupon jest od niedawna dostępny także w Polsce pod adresem groupon.pl. Nie jest to całkiem nowy serwis, ponieważ powstał na bazie przejętego CityDeala (citydeal.pl). Z innych liczących się w Polsce serwisów należy wymienić Grupera (gruper.pl), FastDeala (fastdeal.pl), MyDeala (mydeal.pl), Grupusta (grupust.pl) oraz CitySnipera (citysniper.pl). Wszystkie wystartowały dopiero w tym roku. To i tak mało, ponieważ tylko w samych Stanach Zjednoczonych po sukcesie Groupera momentalnie wystartowało kilkadziesiąt podobnych serwisów.
Taka różnorodność działa jednak na korzyść internautów, którzy mogą przebierać wśród różnorodnych propozycji rabatów. Znaczenie ma także zasięg danego serwisu - większość z nich skupiła się na początku na kilku największych polskich miastach, na czele z Warszawą. Niewielki staż sprawia, że nie mają jeszcze zbyt wielu użytkowników, przez co oferty pozostają aktywne nie przez jeden dzień, a przez kilka dni lub dłużej. Niższe niż w przypadku oryginalnego Groupona są również dolne limity chętnych potrzebnych do aktywowania promocji - często wystarczy już 10 lub 15 osób.
Przeważają oferty restauracji oraz salonów piękności. Każda oferta jest szeroko opisana - użytkownik otrzymuje informacje o miejscu, czasie wykorzystania kuponu oraz ewentualnych warunkach dodatkowych (np. kupon do restauracji może nie obejmować wybranych dań, bądź napojów). Na bieżąco jest również odmierzany czas do zamknięcia oferty.
O popularności danego serwisu można przekonać się, sprawdzając ile osób zakupiło bieżącą i poprzednie oferty. Wiele mówi również częstotliwość publikowania kolejnych ofert (przy okazji warto sprawdzić, czy nie są to w kółko zniżki na usługi tych samych firm). Pod tym względem najlepiej prezentują się serwisy Grouper oraz Gruper. Na drugim końcu skali uplasowały się CitySniper i Grupust, które w momencie pisania artykułu nie proponowały żadnych aktywnych ofert.
W przeciwieństwie do tradycyjnych serwisów z przecenami, nowe witryny do zakupów grupowych pozwalają na szybkie upolowanie okazji. Wykupienie kuponu zajmuje kilka minut, a ze zniżki można często skorzystać jeszcze tego samego dnia.

Na stronie każdego serwisu zakupowego wyświetlana jest minimum jedna aktualna oferta na zakupy ze zniżką. Wyświetlana jest również liczba osób, które ją kupiły. Kliknij odnośnik potwierdzający zakup, aby się dołączyć.
2. Załóż konto w serwisie i dokonaj zapłaty
Aby móc skorzystać z oferty, musisz mieć zarejestrowane konto użytkownika w danym serwisie. Potrzebne będą twoje dane osobowe (nie warto podawać zmyślonych danych, ponieważ może to w przyszłości utrudnić korzystanie z promocji). Zapłaty za usługę dokonuje się od razu. W większości serwisów możesz wybrać jedną z kilku obsługiwanych form płatności (przelew, karta kredytowa lub PayPal).

3. Wydrukuj kupon rabatowy
Po zakończonej transakcji otrzymasz kupon rabatowy do wydrukowania. Aby go użyć, okaż go sprzedawcy w miejscu, do którego się wybierasz. Jeżeli dana oferta nie jest jeszcze aktywna, czyli wciąż nie zdecydowała się na nią minimalna liczba wymaganych chętnych, kupon rabatowy otrzymasz dopiero w momencie jej aktywacji. Może się też zdarzyć, że kupony wydawane są dopiero po zakończonej aukcji. W sytuacji, gdyby nie udało się zebrać minimalnej liczby kupujących, otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy.
