Zune - konkurent iPoda rodem z Redmond

Microsoft oficjalnie zapowiedział, że przygotowywany przez firmę odtwarzacz multimedialny, mający być konkurencją dla królującego na rynku iPoda, będzie dostępny w sprzedaży jeszcze w tym roku, w okolicach świąt Bożego Narodzenia. Jednocześnie producent oficjalnie zaprezentował Zune i udostępnił garść informacji dotyczących specyfikacji technicznej urządzenia.

Po miesiącach spekulacji, w czerwcu Microsoft przyznał się wreszcie do prac nad swoim własnym odtwarzaczem multimedialnym, o czym pisaliśmy już w artykule "Rywal iPoda to MS Zune?". Do tej pory nie była znana jednak dokładna specyfikacja techniczna, a wszystkie informacje nie były oficjalnie potwierdzone. Wreszcie jednak firma zdecydowała się oficjalnie zaprezentować swój produkt i dzięki temu możemy się pokrótce przyjrzeć, jak będzie wyglądał i co będzie oferował nowy konkurent iPoda.

Urządzenie obsługiwać będzie pliki audio, wideo oraz zdjęcia. Do sprzedaży trafi na początek model z dyskiem 30 GB i trzycalowym, kolorowym ekranem LCD. Odtwarzacz będzie dostępny w trzech kolorach: czarnym, białym i brązowym. Podstawowa funkcjonalność Zune ma nie odbiegać od królującego na rynku iPoda, jednak z kilkoma wyjątkami. Po pierwsze będzie on wyposażony w tuner FM, którego brak wielu użytkowników zarzuca iPodom. Po drugie, Zune będzie posiadał wbudowaną obsługę sieci Wi-Fi, umożliwiającą między innymi bezprzewodową wymianę muzyki, zdjęć i innych treści multimedialnych pomiędzy urządzeniami. Jak potwierdził Microsoft, użytkownik może w ciągu trzech dni odsłuchać otrzymany tą drogą utwór trzy razy, po czym będzie musiał kupić go w serwisie Zune Marketplace, jeżeli oczywiście będzie chciał dalej móc go odtwarzać.

Zune

Zune

Zune Marketplace, odpowiednik konkurencyjnego iTunes, ma ruszyć razem z premierą odtwarzacza i podobnie, jak konkurent będzie serwisem pozwalającym na kupowanie i zarządzanie własną biblioteką multimediów. Ciekawostką jest to, że oprócz możliwości zakupów pojedynczych utworów, będzie także możliwość wykupienia miesięcznej subskrypcji Zune Pass, pozwalającej na pobieranie dowolnej ilości multimediów w tym okresie.

Microsoft planuje sprzedawać swój odtwarzacz od razu wypełnionego muzyką. Wśród wytwórni, które będą oferować swoje nagrania dla Microsoftu znajdą się między innymi TS, Astralwerks Records, Virgin Records, Ninja Tune, Playlouderecordings, Quango Music Group, Sub Pop Records oraz V2/Artemis Records.

Dodatkowo, oprócz samego odtwarzacza i serwisu Zune Marketplace, Microsoft będzie oferował trzy zestawy akcesoriów, które mają pojawić się w sprzedaży w tym samym czasie. Będą to:

- Zune Home A/V Pack umożliwiający integrację odtwarzacza z domowym centrum rozrywki, w którego skład wejdą stacja dokująca z pilotem bezprzewodowym, kable do podłączenia telewizora, zestawu audio i synchronizacji oraz zasilacz sieciowy.

- Zune Travel Pack to zestaw przeznaczony do podróżowania z odtwarzaczem. W jego skład wchodzić będą słuchawki Zune Premium Earphones, pilot Zune Dual Connect Remote, pokrowiec na odtwarzacz i akcesoria, kabel do synchronizacji oraz zasilacz sieciowy.

- Zune Car Pack umożliwiający podłączenie i bezproblemowe używanie go w samochodzie, dzięki zasilaczowi samochodowemu i tuner FM z funkcją automatycznego wyszukiwania stacji AutoSeek.

Oprócz tego Microsoft współpracuje już z różnymi dostawcami akcesoriów, przy produkcji innych dodatków do swojego odtwarzacza.

Firma odmówiła podania informacji o cenie produktu, lecz w zeszłym miesiącu pojawiła się niepotwierdzona informacja, że ma on kosztować ok. 300 USD (pisaliśmy o tym w artykule "Zune za trzy stówki". Najprawdopodobniej Microsoft będzie musiał to jeszcze przemyśleć w obliczu ostatniej obniżki cen iPodów.

Dużo ciekawych informacji o odtwarzaczu, a także klip wideo pokazujący interfejs użytkownika znaleźć można w blogu Zune Insider.

Oficjalna informacja.

Aktualizacja: 20 września 2006 12:48

Dodaliśmy film prezentujący najnowsze urządzenie Microsoftu - odtwarzacz Zune.