Żywe slajdy


20 wskazówek dla autorów prezentacji w stylu Pecha Kucha

1. Wykuj swój materiał na blachę.

Kiedy slajdy zmieniają się automatycznie co dwadzieścia sekund, nie ma dość czasu na spojrzenie w notatki czy złapanie oddechu.

2. Nie bądź śmiertelnie poważny.

Pecha Kucha jest formą widowiska i ostry, krótki dowcip pomoże się wygrzebać z trudnych sytuacji.

3. Praktyka, ćwiczenia, praktyka...

To jest trudniejsze, niż na to wygląda na pierwszy rzut oka. Sześć minut prezentacji i zachowanie spokoju przy zmieniających się slajdach. Nie myśl, że jeśli zaadaptowałeś i skróciłeś swoją tradycyjną rozwlekłą mowę, to pójdzie ci jak z płatka.

4. Nie czytaj z kartki.

Jeśli potkniesz się choć raz na czytaniu któregoś wiersza, to już do końca nie wstaniesz.

5. Wyreguluj tempo.

Nie musisz korzystać z Keynote'a, w PowerPoincie także można ustawić automatyczną zmianę slajdu co dwadzieścia sekund. W menu, które pojawi się po prawej stronie ekranu, wybierz Pokaz slajdów | Przejście slajdu | Przełączanie slajdu po.

6. Trzymaj laptop przed sobą, aby widzieć cały pokaz.

Nie masz czasu na odwracanie się bokiem do widowni co kilka sekund, żeby śledzić zmiany slajdów.

7. Dopasuj swoją wypowiedź do slajdów.

Przygotowanie wypowiedzi i pozwolenie obrazkom na swobodne przewijanie się w tle może się wydawać atrakcyjną metodą na zaimponowanie widzom swoim luzem. Ale nie jest to w duchu Pecha Kucha i raczej nie zachwyci widowni.

8. Nie używaj żargonu i zapobiegaj konieczności tłumaczenia technicznych terminów.

Najgorsze, co cię może spotkać podczas precyzyjnie zaplanowanej prezentacji, jest pytanie z widowni.

9. Baw się trochę.

Uśmiech, krótki dowcip, ale nie rób żadnych tików, nie baw się rękami. Jeśli będziesz wyglądał na spiętego czy przestraszonego, twoja nerwowość udzieli się widowni.

10. Zapobiegaj powtarzaniu

Mądrość konwencjonalnych prezentacji tkwi w trzykrotnym powtarzaniu kluczowych fragmentów, ale jak zauważył Joe Perry z Virgin Atlantic "nie masz na to czasu".

11. Strzel sobie drinka na uspokojenie nerwów.

Być może, nie jest to najlepsza rada na oficjalne wystąpienia, ale w wypadku mniej formalnych wielu prezenterów Pecha Kucha skutecznie pomaga sobie w ten sposób.

12. Trzymaj się tematu.

Masz tylko sześć i pół minuty. To za mało na zgłębienie drugiego tematu. Zmierzaj do celu i nie zbaczaj z drogi.

13. Nie siadaj.

W stylu Pecha Kucha jest demonstracja energii. Jeśli klapniesz na krzesło, stracisz całą siłę uderzenia.

14. Określ temat swojej prezentacji.

Wykorzystaj pierwszy slajd na poinformowanie widowni, kim jesteś, i wyjaśnij temat swojego pokazu.

15. Nie śpiesz się.

Nie usiłuj zmieścić jak najwięcej treści, bo jeśli zaczniesz trajkotać jak karabin maszynowy, nie zostaniesz zrozumiany. Zrób ostre cięcie przygotowanego materiału, zanim rozpoczniesz.

16. Nie ograniczaj się do czytania tego, co widać na ekranie

Przygotowujesz materiał dla widowni, która już potrafi czytać. Używaj slajdów do uzupełnienia słów, a obrazki, grafiki i zaznaczenia w tekście powinny wiązać się z tematem.

17. Unikaj wykorzystywania filmów w czasie pokazu slajdów.

Masz tylko dwadzieścia sekund na slajd i część z nich zmarnujesz na automatyczne uruchomienie filmu. To może wykoleić cały pokaz. Nie wiesz, czy komputer jest wystarczająco sprawny, żeby szybko wystartować z filmem, i czy PowerPoint się nie wysypie.

18. Odrób zadanie domowe.

Jeśli możesz, obejrzyj prezentacje w stylu Pecha Kucha z pozycji widza, zanim przygotujesz swoją własną. Dzięki temu nauczysz się na cudzych błędach i może unikniesz popełnienia takich samych.

19. Nie trać czasu na wymyślne przejścia.

Jeśli zabiorą tylko dwie lub trzy sekundy podczas wymiany poprzedniego slajdu na następny, zmarnujesz na nie dziesięć do piętnastu procent ze swojego przekazu.

20. Nie wysyłaj swojej prezentacji ani nie umieszczaj jej w Internecie.

Mark Dytham, wynalazca Pecha Kucha, twierdzi, że żadną techniką nie uda się oddać atmosfery żywego spektaklu.