home.pl ma już 15 lat - historia firmy w pigułce

Trzech kolegów wpada na genialny pomysł i zakłada firmę, która po kilku latach staje się bardzo dobrze prosperującym biznesem - ile razy widzieliśmy to w filmach? Tym razem jednak rzecz się dzieje w Polsce, pod koniec lat 90-tych, a dokładnie w 1997 roku.

Stefan Jurczyk, Piotr Kapcio i Krystian Stypuła otwierają firmę świadczącą usługi internetowe - HomeNet S.C. Należy pamiętać, że były to czasy, w których każdorazowe połączenie z Internetem łączyło się z nieśmiertelnym dźwiękiem modemu, a wysłanie do kogoś wiadomości odbywało się przez pośrednika w postaci Poczty Polskiej.

I właśnie w tych czasach, obok dopiero raczkującego w Polsce Internetu, zaoferował klientom autorską platformę serwerową Idea Web Server, oprogramowanie do tworzenia własnego sklepu internetowego i konta e-mail, a także pośrednictwo w obsłudze domen internetowych. Ta odważna decyzja łączyła się z pewną pomocą ze strony rodziców założycieli, a warunki prowadzenia firmy w tamtym czasie nie rozpieszczały. Pierwsze biuro firmy mieściło się w jednym pokoju o powierzchni 19 m2, zatrudnienie ograniczało się do właścicieli firmy, z których żaden nie wiedział, czy ten nowatorski pomysł zakończy się sukcesem, a klienci będą na tyle zjednani, że zdecydują się przedłużyć usługi.

Postawiono więc na komunikację z klientem, wprowadzając unikalny na skalę polską 14-dniowy okres testowy dla usług, a  w 2000 roku Biuro Obsługi Klienta z bezpłatną infolinią. Opłaciło się. home.pl szybko zajął pierwsze miejsce pod względem ilości obsługiwanych domen w Polsce, a dzięki ulokowaniu serwerów w zewnętrznym Data Center (GTS) firma mogła skupić się przede wszystkim na rozwijaniu obecnych i wprowadzaniu nowych usług. Wkrótce oferta poszerzona została o rozwiązania dla osób startujących dopiero ze swoim biznesem (Business Starter), a także dla bardziej zaawansowanych użytkowników Internetu (serwery dedykowane).

Lata 2003 i 2004 to okres szczególnej aktywności firmy na polu pozyskiwania parterów - nawiązana zostaje współpraca z Google i . Ta ostatnia oznacza ogromny przełom w działalności home.pl, która od tej pory stała się rejestratorem domen. Kto by się spodziewał, że zaledwie dwa lata później firma osiągnie historyczne pierwsze miejsce w liczbie obsługiwanych domen .pl, a rejestracja domen stanie się jedną z najważniejszych usług home.pl.

W 2006 roku home.pl obsługiwało już 100.000 domen, a do oferty "dochodziły" coraz to nowe produkty, jak np. kreator stron www.  Zmiany na rynku, rosnące wymagania klientów i rozwój handlu w Internecie spowodował także, że w 2008 roku wprowadzono osobną usługę - Business Shop, która to trzy lata później zamieniła się w Click Shopa, największą platformą e-commerce w modelu SaaS (Software as a Service) w Polsce. Aktualnie na platformie ClickShop znajduje się  ponad 5.000 . W przeciągu kilku następnych lat oferta home.pl powiększyła się o takie usługi jak Business Web (narzędzie tworzenia wizytówek w sieci przeznaczone dla małych firm), certyfikaty bezpieczeństwa SSL oraz oprogramowanie Kaspersky.

Rozwój usług i rozrastanie się firmy objęło również dział obsługi klienta - który zawsze był w centrum uwagi firmy. W 2006 roku wprowadzono świadczenie pomocy technicznej 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Rok później w Dziale Obsługi Klienta pojawił się zespół trenerów dbający o najwyższy poziom call center,  a w 2010 roku do Działu Obsługi dołączają konsultanci produktowi, dedykowani specjaliści będący ekspertami w wąskich dziedzinach. Ciągłe podnoszenie jakości Działu Obsługi Klienta zostało wkrótce docenione. W 2012 roku home.pl, jako jedyna firma hostingowa w Polsce otrzymała europejską normę jakości Call Center EN 15838.

Obecnie home.pl zatrudnia ponad 200 pracowników. Niemal połowa z nich to osoby odpowiedzialne za wsparcie techniczne klientów, a ok. 1/3 to specjaliści IT. Liczba zatrudnionych rośnie z miesiąca na miesiąc, a firma stale poszukuje kolejnych - w szczególności administratorów systemów IT (UNIX), programistów oraz konsultantów wsparcia technicznego. Niemal wszyscy pracownicy zatrudnieni są w szczecińskiej siedzibie firmy, znajdującej się w centralnym punkcie miasta - przy Placu Rodła.

Firma ma już 260.000 klientów, którzy posiadają przeszło 2.000.000.000 usług, w tym  105.000 kont serwerowych, 1.200.000 skrzynek pocztowych i 1.000.000 domen.

"Piętnastolecie istnienia to dla naszej firmy nie tylko jubileusz, ale przede wszystkim czas wielkich zmian. W lutym pozyskaliśmy nowego inwestora, który pozwala nam dynamicznie rozwijać ofertę produktową. Niebawem planujemy ekspansję poza granice Polski oraz wprowadzenie nowych produktów i usług, nieoferowanych dotąd na rynku hostingowym w Polsce. Zamierzamy również znacząco rozwijać współpracę z dużymi klientami biznesowymi poprzez rozwijanie kanału partnerskiego." - mówi o planach firmy prezes home.pl - Marcin Kuśmierz