10 praktycznych narzędzi Windows 10, których możesz nie znać

W systemie Windows 10 znalazł się szereg praktycznych narzędzi, które nie są zbytnio wyeksponowane. A szkoda, bo warto się nimi posługiwać. Oto one.


Znasz już skróty klawiaturowe Windows 10, a chcesz wycisnąć z systemu więcej? Wciąż masz nowe rzeczy do odkrycia - niektóre stosunkowo nowe, dodane podczas ostatniej dużej aktualizacji systemu, inne znajdują się w nim od czasu jego premiery cztery lata temu. Ale to nieistotne - ważne jest natomiast to, że mogą Ci pomóc w codziennym użytkowaniu komputera i zaoszczędzeniu czasu, a także mogą pomóc rozwiązać wiele problemów.

1. Timeline (oś czasu)

Oś czasu jest nową funkcją w Aktualizacji systemu Windows 10 z kwietnia 2018. Funkcja znajduje się na pasku zadań i uzupełnia widok zadań o aktualnie uruchomione aplikacje i ostatnie działania. Domyślnie oś czasu pokazuje migawki czynności wykonywanych wcześniej w obecnym dniu lub w konkretnym dniu w przeszłości (maksymalnie do 30 wstecz). Paski przewijania z adnotacjami pokazują, w którym miejscu osi czasu się znajdujesz, a jeśli nie lubisz przewijać, możesz wyszukać element lub działanie, które chcesz wznowić. Aby rozpocząć używanie osi czasu, wybierz opcję Widok zadań na pasku zadań lub naciśnij klawisze Windows i Tab, a następnie wybierz działanie.

Oś czasu

Oś czasu

Istnieje kilka sposobów kontrolowania zawartości pokazywanej na osi czasu:

  • aby ograniczyć konta wyświetlane na osi czasu, naciśnij przycisk Start > Ustawienia > Prywatność > Historia aktywności, a następnie wyłącz konta, których nie chcesz wyświetlać na osi czasu, w obszarze Pokaż działania z kont.
  • aby usunąć działania z osi czasu, kliknij prawym przyciskiem myszy kartę aktywności i wybierz opcję Usuń. Możesz usunąć wszystkie elementy z całego dnia, klikając prawym przyciskiem myszy kartę aktywności i wybierając opcję Wyczyść wszystko w okresie Wcześniej dzisiaj (lub dowolnym innym okresie, który przeglądasz).
  • aby usunąć wszystkie działania z osi czasu, naciśnij przycisk Start > Ustawienia > Prywatność > Historia aktywności > Wyczyść historię aktywności.
  • aby wyczyścić działania na osi czasu zapisane w chmurze, naciśnij przycisk Start > Ustawienia > Prywatność > Historia aktywności > Zarządzaj moimi danymi działań na koncie Microsoft.
  • aby zapobiec pokazywaniu działań przeglądania sieci web, naciśnij ikonę Więcej w przeglądarce Microsoft Edge, a następnie wybierz pozycję Nowe okno InPrivate.

Oś czasu nie jest jeszcze perfekcyjna, a deweloperzy muszą wyrazić zgodę na możliwość znalezienia się ich aplikacji w tej funkcji. Większość popularnych producentów już to zrobiła.

2. Wirtualne pulpity

Wirtualne pulpity to sposób na uniknięcie bałaganu spowodowanego umieszczeniem na jednym dziesiątek skrótów, folderów i plików. Dzięki temu możesz na jednym trzymać tylko rzeczy związane z pracą, na drugim - prywatne, na kolejnym - rozrywkowe (gry, muzyka, itp.). To naprawdę ułatwia życie i pozwala na zwiększenie produktywności. Zostały wprowadzone w Windows 10, jednak na systemach z rodziny Linux były znane już od dawna. Jak uzyskać do nich dostęp? Microsoft nie ułatwia życia - w ustawieniach paska zadań musisz mieć zaznaczone pokazywanie ikonki Widok zadań (jeśli tak nie jest, kliknij na pasku prawym przyciskiem myszki i wybierz jej wyświetlanie). Należy kliknąć na nią lewym przyciskiem myszki, a następnie wybrać na górze opcję Nowy pulpit. I tak każdy następny. Aby przełączyć się między pulpitami, wybierz ponownie pozycję Widok zadań.

3. Więcej możliwości schowka

Gdy wejdziesz do działu Schowek w ustawieniach systemu (Ustawienia > System), możesz znacznie poszerzyć możliwości schowka. Po pierwsze - będzie zapamiętywać więcej, niż jeden element! Jeśli chcesz sięgnąć do historii schowka, aby wkleić skopiowany wcześniej, naciśnij klawisze Windows + V i już możesz wybrać go z listy. Aby uruchomić tą funkcję, włącz Historię schowka. Po drugie - aktualizacja z października 2018 roku przyniosła możliwość zapamiętywania skopiowanych elementów i ich synchronizację z innymi Twoimi urządzeniami. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, wybierz Synchronizuj na urządzeniach, a następnie wybierz najbardziej odpowiadające Ci ustawienie.

4. Wspólne środowisko

Potrzebujesz czasem podzielić się czymś ze współpracownikami lub przyjaciółmi, a nie masz pod ręką pendrive'a, aby przenieść duże pliki z jednego komputera na drugi? Skorzystaj z funkcji Wspólne środowisko (Ustawienia > System). Umożliwia wykorzystanie połączeń Bluetooth oraz Wi-fi do dzielenia się plikami, treściami, a nawet zawartością schowka. Wszystkie związane z tym opcje znajdziesz pod nazwą funkcji.

5. Czujnik pamięci

Pozostajemy nadal w dziale System, ale wchodzimy do zakładki Pamięć. Jest tu praktyczna funkcja Czujnik pamięci. Twój Kosz oraz folder "Pobrane" mogą czasem zaskakiwać ilością plików, które przechowują. Zwłaszcza, jeśli masz zautomatyzowane pobieranie sterowników oraz nowych wersji oprogramowania - 500 MB nie jest niczym niezwykłym, a Ty masz o tyle miejsca mniej do dyspozycji. Trzeba to zmienić - i tu z pomocą przychodzi systemowy czujnik. Wśród wielu dostępnych opcji można znaleźć zwalnianie miejsca codziennie, raz na tydzień, co 14, 30 lub 60 dni. Gdy wybierzesz opcję Zwolnij miejsce teraz, system Windows przez dłuższą chwilę będzie sprawdzał, które pliki i aplikacje zajmują najwięcej miejsca na komputerze, a następnie wyświetli Ci je - możesz wskazać, które usunąć. W opcjach znajdziesz też możliwość zarządzania plikami na swoim koncie OneDrive oraz usuwanie starszych wersji systemu Windows.

6. Historia plików

Czasami chcesz wrócić do tego co było - i tu pomoże Historia plików. Ta funkcja regularnie tworzy kopie zapasowe wersji plików z folderów Dokumenty, Muzyka, Obrazy, Wideo i Pulpit oraz plików usługi OneDrive dostępnych w trybie offline na komputerze. Wraz z upływem czasu powstanie pełna historia plików. Jeśli oryginalne pliki zostaną utracone, uszkodzone lub usunięte, można je przywrócić. Można także przeglądać i przywracać poszczególne wersje plików. Na przykład w celu przywrócenia starszej wersji pliku (nawet jeśli nie został on usunięty ani utracony) można przejrzeć oś czasu, wybrać odpowiednią wersję i przywrócić ją.

W celu przywrócenia plików lub folderów za pomocą historii plików.

  • szybko przesuń palcem od prawej krawędzi do środka ekranu, naciśnij pozycję Wyszukiwanie (jeśli używasz myszy, wskaż prawy górny róg ekranu, przesuń wskaźnik myszy w dół i kliknij pozycję Wyszukiwanie), w polu wyszukiwania wprowadź ciąg "przywróć pliki", a następnie naciśnij lub kliknij pozycję Przywróć pliki za pomocą historii plików.
  • w polu wyszukiwania wpisz nazwę pliku, którego szukasz, lub przejrzyj różne wersje folderów i plików za pomocą strzałek w prawo i w lewo.
  • wybierz element, który chcesz przywrócić do jego oryginalnej lokalizacji, a następnie wybierz przycisk Przywróć.
  • jeśli chcesz przywrócić pliki do lokalizacji innej niż oryginalna, naciśnij i przytrzymaj lub kliknij prawym przyciskiem myszy przycisk Przywróć, wybierz polecenie Przywróć do, a następnie wybierz nową lokalizację.

7. Menu dla zaawansowanych

Stare, ale zawsze jare - jeśli klikniesz prawym przyciskiem myszki na Start, otrzymasz szybki dostęp do ustawień, aplikacji i zaawansowanych funkcji.

8. God Mode

Lubisz grzebać w ustawieniach systemu? God Mode daje Ci dostęp do wszystkiego - nawet tego, co normalnie jest niedostępne (żeby mniej zaawansowani użytkownicy niczego nie zepsuli). Wszystko w jednym, wygodnym interfejsie, a opcje są pogrupowane w przejrzysty sposób. A jak wejść w "tryb boga"? To proste.

Stwórz w dowolnym miejscu systemu (np. na pulpicie) folder (prawy przycisk myszki, Nowy > Folder) i nadaj mu nazwę (możesz skopiować stąd i wkleić):

God Mode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}.

Po chwili zobaczysz zamiast klasycznej ikonki folderu ikonkę Panelu Sterowania. Wejdź do niego i... uważaj, co zmieniasz.

9. Blokada dynamiczna

Jeśli wejdziesz w Ustawienia, przejdziesz do działu Konta, a następie Opcje logowania, znajdziesz tam funkcję Blokada dynamiczna. Przydaje się wtedy, gdy odchodzisz od włączonego komputera i nie chcesz, aby ktokolwiek miał do niego dostęp, a zapomnisz się - lub nie chcesz - wylogować. Jak to działa? Parujesz Windows ze swoim smartfonem, a gdy odchodzisz, włącza się blokada. Prościej się nie da, jednak uwaga - włączona funkcja wyczerpuje baterie zarówno smartfona, jak i laptopa.

10. Monitor niezawodności

Wpisz w systemową wyszukiwarkę "Niezawodność", a następnie wybierz z wyników Wyświetl historię niezawodności.

A co w związku z tym? Masz tutaj rejestrowane dzień po dniu wydarzenia, które negatywie odbijają się na pracy komputera. Dzięki temu możesz sprawdzić, czym zostały spowodowane i odpowiednio zadziałać. Dotyczy to zarówno sprzętu, jak i oprogramowania - ze sterownikami włącznie. Jeśli więc komputer zaczyna zachowywać się dziwnie - rzuć okiem, czy nie został odnotowany jakiś problem w monitorze.