45 trików oszczędzających twój czas

45 trików oszczędzających twój czas

Wpisanie w pole Element docelowy Eksploratora Windows magicznego zaklęcia (patrz tekst) spowoduje, że domyślnym folderem programu stanie się biblioteka Dokumenty.

Jak najczęściej używaj list szybkiego dostępu w Windows 7. Listy szybkiego dostępu wywołuje się, klikając prawym przyciskiem myszy ikony programów na pasku zadań. Znajdziesz na nich ostatnio otwierane dokumenty, linki do stron WWW, jak również funkcje specjalne niektórych aplikacji (np. możliwość zmiany statusu w komunikatorze). Małe ułatwienie pozwalające zaoszczędzić czas: możesz przypiąć do takiej listy adres strony internetowej, przeciągając jego favikonę (małą ikonę z lewej strony pasku adresu w przeglądarce) na ikonę przeglądarki na pasku zadań.

Używaj widoku konwersacji w Outlooku 2010. Ten widok sprawi, że twoja skrzynka odbiorcza będzie bardziej użyteczna i przejrzysta dzięki pogrupowaniu wiadomości i wyświetlaniu tylko najnowszej odpowiedzi w danym temacie - podobnie działa poczta Gmail. Na karcie Widok w sekcji Rozmieszczenie kliknij Konwersacje, a następnie zaznacz Pokaż wiadomości w konwersacjach. Outlook będzie teraz wyświetlał tylko ostatnią wiadomość w danym wątku. Aby zobaczyć treść poprzednich wiadomości wątku, klikaj strzałki w ich nagłówkach.

Zobacz również:

  • Gdzie najtaniej kupić oryginalny Windows 11? [31.08.2023]

Używaj przycisku Oczyść w Outlooku. Twoja skrzynka odbiorcza nadal jest poza wszelką kontrolą? W Outlooku 2010 kliknij przycisk Oczyść (znajduje się na wstążce), a program sprawdzi skrzynkę odbiorczą w poszukiwaniu duplikatów wiadomości i usunie je.

Zrób sobie więcej miejsca na ekranie. Możesz zmniejszyć ikony na pasku zadań w Windows 7, odzyskując cenną przestrzeń roboczą. Kliknij prawym przyciskiem pasek zadań, wybierz Właściwości, a następnie zaznacz Użyj małych ikon.

Wyłącz Aero Snap. Zapewne wiesz już, że w Windows 7 przyciągnięcie okna do bocznej krawędzi ekranu spowoduje jego przeskalowanie tak, aby zajmowało dokładnie połowę dostępnej przestrzeni, a przyciągnięcie do górnej krawędzi spowoduje, że wypełni cały ekran. Dla wielu jest to wspaniałe, ale jeśli nie lubisz lub nie potrzebujesz Aero Snapa, to zapewne wielokrotnie w ciągu dnia tracisz czas na przywracanie pierwotnego rozmiaru okien. Niestety nie można wyłączyć tej funkcji bez ingerencji w rejestr Windows. Uruchom program Regedit (w pole wyszukiwania menu Start wpisz regedit), a następnie przejdź do sekcji HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop i zmień wartość wpisu "Window¬ArrangementActive" na 0. Po zakończeniu tej operacji konieczny będzie restart systemu.

Szybsza wersja Aero Snapa. Jeśli lubisz Aero Snapa, zastosuj zdecydowanie szybszy sposób skalowania i przyciągania okien do krawędzi ekranu. Kombinacja klawiszy [Windows Strzałka w lewo] powoduje przerzucenie okna na lewą stronę i wypełnienie lewej połówki ekranu, analogicznie zadziała kombinacja [Windows Strzałka w prawo]. [Windows Strzałka w górę] zmaksymalizuje okno, podczas gdy [Windows Strzałka w dół] je zminimalizuje.

Błyskawiczna zamiana dużych liter na małe i odwrotnie. W aplikacjach pakietu Office możesz szybko zmienić w zaznaczonym tekście duże litery na małe, naciskając kombinację klawiszy [Shift F3]. Ponowne użycie tej kombinacji spowoduje zmianę pisowni na standardową (pierwsze litery zdań duże), a kolejne przywróci duże litery w całym tekście.

Dostosuj zasobnik systemowy do własnych potrzeb. Windows 7 sprytnie zmniejsza obszar powiadomień, umieszczając wszystkie ikony powiadomień, poza niezbędnymi, w rozwijanym menu. Wygląda to ładnie, ale możesz stracić mnóstwo czasu, klikając i szukając aktualnie potrzebnej. Jeśli chcesz mieć łatwiejszy dostęp do niektórych ikon, po prostu przeciągnij je z rozwijanego menu na odpowiednie miejsce na pasku zadań. W tym samym menu możesz zmieniać rozmieszczenie ikon.

Przypinaj do paska zadań wszystko, co się da. Do paska zadań możesz przypiąć dowolne obiekty, m.in. często używane foldery, Panel sterowania, a nawet przycisk, który wyłączy komputer. W wypadku tej ostatniej opcji trzeba znaleźć plik shutdown.exe w katalogu C:\Windows\System32, utworzyć do niego skrót i w pole Element docelowy w jego Właściwościach wpisać następujący ciąg znaków: /s /f /t 00 .

Przyspiesz start Internet Explorera. Jeśli Internet Explorer z niejasnych przyczyn uruchamia się wolno, jest to zazwyczaj spowodowane przez jeden lub kilka dodatków. Na szczęście jedną z najlepszych funkcji Internet Explorera (w wersjach 8 i 9) jest możliwość sprawdzenia, jak długo ładują się poszczególne rozszerzenia. Kliknij Narzędzia | Zarządzaj dodatkami. Sprawdź kolumnę Czas ładowania, a dowiesz się, co jest przyczyną spowolnienia.

45 trików oszczędzających twój czas

Wykorzystaj okno Zarządzanie dodatkami w Internet Explorerze, by wyłączyć lub odinstalować wtyczki, które najbardziej spowalniają uruchamianie.

Obejdź ograniczenia list szybkiego dostępu. Listy szybkiego dostępu są wspaniałe, ale wskutek ich wprowadzenia Windows 7 nie pozwala na uruchomienie nowego procesu danej aplikacji (np. nowego dokumentu w Wordzie) kliknięciem prawym przyciskiem myszy ikony aplikacji na pasku zadań. Możesz obejść to ograniczenie, klikając ikonę aplikacji lewym przyciskiem myszy i jednocześnie przytrzymując naciśnięty klawisz [Shift]. Spowoduje to otwarcie nowego procesu (okna) danej aplikacji (poprzednie pozostanie otwarte). Kombinację [Shift lewy przycisk myszy] możesz zastąpić kliknięciem środkowym przyciskiem myszy.

Szybki rzut oka na pulpit. Kombinacja [Windows Spacja] chowa (minimalizuje) wszystkie otwarte okna. Jeśli jednak chcesz tylko zerknąć, to przytrzymaj nieco dłużej wciśnięty klawisz [Windows] - gdy go zwolnisz, wszystkie okna posłusznie powrócą na swoje miejsca.

Zmień domyślny folder na pobierane pliki. Folder Pobrane w Windows 7 wydaje się wygodny, ale ponieważ zagląda do niego niewielu użytkowników, to pobrane i zapisane w nim pliki mogą zostać na długo zapomniane. Większość przeglądarek internetowych domyślnie pobiera pliki do tego folderu. Użytkownicy Firefoksa i Chrome mogą go zmienić stosunkowo łatwo. W Firefoksie kliknij Narzędzia | Opcje. Na karcie Ogólne zmień ustawienie opcji Pobierane pliki zapisuj do, korzystając z przycisku Przeglądaj. W Chrome kliknij ikonę Narzędzia (wygląda jak klucz ) następnie przycisk Opcje. Przejdź na kartę Dla zaawansowanych, znajdź opcję Pobrane pliki i ustaw wybraną lokalizację. Aby dokonać zmiany tego typu w Internet Explorerze, trzeba zmodyfikować ustawienia rejestru Windows (zadanie wyłącznie dla zaawansowanych).

Sprawniej korzystaj z funkcji zoomu. W Viście i Windows 7 kombinacja klawisza [Ctrl] oraz kółka myszy pozwala na powiększanie i pomniejszanie widoku w większości aplikacji. W Eksploratorze Windows ta kombinacja pozwala na przełączanie widoku.

Kontroluj swój czas pourlopowy. Nigdy nie planuj zadań na dzień po powrocie z urlopu, ponieważ będziesz go potrzebował na zorientowanie się we wszystkim, co zaszło w firmie, gdy cię nie było. Jeśli używasz współdzielonego kalendarza w celu planowania dnia w pracy, to jeszcze przed wyjazdem zaplanuj cały dzień po powrocie na "spotkania".

Oszczędzaj czas dzięki VoIP. Możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu (i pieniędzy), korzystając z telefonii VoIP. Dobrym wyborem jest na przykład Skype, który współpracuje z klientami poczty elektronicznej oraz większością stron internetowych. Inna możliwość to Google Voice - usługa zintegrowana z pocztą Gmail (w Polsce jeszcze niedostępna - przyp. red.), pozwalająca m.in. na zapisywanie historii wszystkich przeprowadzonych rozmów.

Pozbądź się ekranów powitalnych oraz wyskakujących okien. Ekrany powitalne i irytujące okna pop-up, uparcie wyświetlane przez niektóre programy rozpowszechniane na zasadzie adware, mają niewiele wspólnego z produktywnością. Program GNag pomoże ci pozbyć się wielu z nich.

Ekspert: Adam Pash

Adam Pash

Porady Adama Pasha, redaktora naczelnego niezwykle popularnego i pożytecznego serwisu Lifehacker.

1. Podejście Pasha do pracy na komputerze jest proste: "zrób wszystko za pomocą jak najmniejszej liczby uderzeń w klawisze lub spraw, by komputer zrobił to za ciebie automatycznie." Jednym z używanych przez niego programów jest Launchy, który znacznie przyspiesza uruchomienie aplikacji, eliminując konieczność korzystania z menu Start, ikon czy Eksploratora Windows.

2. Pash sam opracował Belvedere’a, który jest zautomatyzowanym menedżerem plików, pozwala na dodawanie reguł do folderów i wykonuje akcje, jeśli zostaną spełnione odpowiednie kryteria. Oto przykład: możesz zdecydować, że foldery nieużywane przez dłuższy czas zostaną automatycznie usunięte albo że pliki JPEG będą automatycznie przenoszone do katalogu przeznaczonego na obrazy. Uwaga: niektóre programy zabezpieczające mogą błędnie zidentyfikować Belvedere’a jako potencjalne zagrożenie, ale nie martw się - to fałszywy alarm.

3. Program Dropbox jest bezcenny nie tylko do tworzenia kopii zapasowych danych na komputerze, ale również do synchronizacji danych na wielu komputerach, co jest kluczowe, jeśli korzystasz z więcej niż jednej maszyny. Może również współpracować z iPhonem, iPadem oraz urządzeniami z systemem Android.

4. Simplenote to internetowy notatnik, który automatycznie synchronizuje się na wielu komputerach, stronach WWW i urządzeniach przenośnych (np. smartfonach). To znakomita alternatywa dla standardowych notatników desktopowych.

5. Instapaper to proste narzędzie, które pozwala zapisywać strony internetowe, by można je było przeczytać później, w spokoju. Zdziwisz się, jak bardzo pozwala to zaoszczędzić czas.


Nie przegap

Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: