45 trików oszczędzających twój czas
-
- Aleksander Działdowski (DVD),
-
- Christopher Null,
- 01.04.2011, godz. 17:00

Wpisanie w pole Element docelowy Eksploratora Windows magicznego zaklęcia (patrz tekst) spowoduje, że domyślnym folderem programu stanie się biblioteka Dokumenty.
Używaj widoku konwersacji w Outlooku 2010. Ten widok sprawi, że twoja skrzynka odbiorcza będzie bardziej użyteczna i przejrzysta dzięki pogrupowaniu wiadomości i wyświetlaniu tylko najnowszej odpowiedzi w danym temacie - podobnie działa poczta Gmail. Na karcie Widok w sekcji Rozmieszczenie kliknij Konwersacje, a następnie zaznacz Pokaż wiadomości w konwersacjach. Outlook będzie teraz wyświetlał tylko ostatnią wiadomość w danym wątku. Aby zobaczyć treść poprzednich wiadomości wątku, klikaj strzałki w ich nagłówkach.
Zobacz również:
Używaj przycisku Oczyść w Outlooku. Twoja skrzynka odbiorcza nadal jest poza wszelką kontrolą? W Outlooku 2010 kliknij przycisk Oczyść (znajduje się na wstążce), a program sprawdzi skrzynkę odbiorczą w poszukiwaniu duplikatów wiadomości i usunie je.
Zrób sobie więcej miejsca na ekranie. Możesz zmniejszyć ikony na pasku zadań w Windows 7, odzyskując cenną przestrzeń roboczą. Kliknij prawym przyciskiem pasek zadań, wybierz Właściwości, a następnie zaznacz Użyj małych ikon.
Wyłącz Aero Snap. Zapewne wiesz już, że w Windows 7 przyciągnięcie okna do bocznej krawędzi ekranu spowoduje jego przeskalowanie tak, aby zajmowało dokładnie połowę dostępnej przestrzeni, a przyciągnięcie do górnej krawędzi spowoduje, że wypełni cały ekran. Dla wielu jest to wspaniałe, ale jeśli nie lubisz lub nie potrzebujesz Aero Snapa, to zapewne wielokrotnie w ciągu dnia tracisz czas na przywracanie pierwotnego rozmiaru okien. Niestety nie można wyłączyć tej funkcji bez ingerencji w rejestr Windows. Uruchom program Regedit (w pole wyszukiwania menu Start wpisz regedit), a następnie przejdź do sekcji HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop i zmień wartość wpisu "Window¬ArrangementActive" na 0. Po zakończeniu tej operacji konieczny będzie restart systemu.
Szybsza wersja Aero Snapa. Jeśli lubisz Aero Snapa, zastosuj zdecydowanie szybszy sposób skalowania i przyciągania okien do krawędzi ekranu. Kombinacja klawiszy [Windows Strzałka w lewo] powoduje przerzucenie okna na lewą stronę i wypełnienie lewej połówki ekranu, analogicznie zadziała kombinacja [Windows Strzałka w prawo]. [Windows Strzałka w górę] zmaksymalizuje okno, podczas gdy [Windows Strzałka w dół] je zminimalizuje.
Błyskawiczna zamiana dużych liter na małe i odwrotnie. W aplikacjach pakietu Office możesz szybko zmienić w zaznaczonym tekście duże litery na małe, naciskając kombinację klawiszy [Shift F3]. Ponowne użycie tej kombinacji spowoduje zmianę pisowni na standardową (pierwsze litery zdań duże), a kolejne przywróci duże litery w całym tekście.
Dostosuj zasobnik systemowy do własnych potrzeb. Windows 7 sprytnie zmniejsza obszar powiadomień, umieszczając wszystkie ikony powiadomień, poza niezbędnymi, w rozwijanym menu. Wygląda to ładnie, ale możesz stracić mnóstwo czasu, klikając i szukając aktualnie potrzebnej. Jeśli chcesz mieć łatwiejszy dostęp do niektórych ikon, po prostu przeciągnij je z rozwijanego menu na odpowiednie miejsce na pasku zadań. W tym samym menu możesz zmieniać rozmieszczenie ikon.
Przypinaj do paska zadań wszystko, co się da. Do paska zadań możesz przypiąć dowolne obiekty, m.in. często używane foldery, Panel sterowania, a nawet przycisk, który wyłączy komputer. W wypadku tej ostatniej opcji trzeba znaleźć plik shutdown.exe w katalogu C:\Windows\System32, utworzyć do niego skrót i w pole Element docelowy w jego Właściwościach wpisać następujący ciąg znaków: /s /f /t 00 .
Przyspiesz start Internet Explorera. Jeśli Internet Explorer z niejasnych przyczyn uruchamia się wolno, jest to zazwyczaj spowodowane przez jeden lub kilka dodatków. Na szczęście jedną z najlepszych funkcji Internet Explorera (w wersjach 8 i 9) jest możliwość sprawdzenia, jak długo ładują się poszczególne rozszerzenia. Kliknij Narzędzia | Zarządzaj dodatkami. Sprawdź kolumnę Czas ładowania, a dowiesz się, co jest przyczyną spowolnienia.

Wykorzystaj okno Zarządzanie dodatkami w Internet Explorerze, by wyłączyć lub odinstalować wtyczki, które najbardziej spowalniają uruchamianie.
Szybki rzut oka na pulpit. Kombinacja [Windows Spacja] chowa (minimalizuje) wszystkie otwarte okna. Jeśli jednak chcesz tylko zerknąć, to przytrzymaj nieco dłużej wciśnięty klawisz [Windows] - gdy go zwolnisz, wszystkie okna posłusznie powrócą na swoje miejsca.
Zmień domyślny folder na pobierane pliki. Folder Pobrane w Windows 7 wydaje się wygodny, ale ponieważ zagląda do niego niewielu użytkowników, to pobrane i zapisane w nim pliki mogą zostać na długo zapomniane. Większość przeglądarek internetowych domyślnie pobiera pliki do tego folderu. Użytkownicy Firefoksa i Chrome mogą go zmienić stosunkowo łatwo. W Firefoksie kliknij Narzędzia | Opcje. Na karcie Ogólne zmień ustawienie opcji Pobierane pliki zapisuj do, korzystając z przycisku Przeglądaj. W Chrome kliknij ikonę Narzędzia (wygląda jak klucz ) następnie przycisk Opcje. Przejdź na kartę Dla zaawansowanych, znajdź opcję Pobrane pliki i ustaw wybraną lokalizację. Aby dokonać zmiany tego typu w Internet Explorerze, trzeba zmodyfikować ustawienia rejestru Windows (zadanie wyłącznie dla zaawansowanych).
Sprawniej korzystaj z funkcji zoomu. W Viście i Windows 7 kombinacja klawisza [Ctrl] oraz kółka myszy pozwala na powiększanie i pomniejszanie widoku w większości aplikacji. W Eksploratorze Windows ta kombinacja pozwala na przełączanie widoku.
Kontroluj swój czas pourlopowy. Nigdy nie planuj zadań na dzień po powrocie z urlopu, ponieważ będziesz go potrzebował na zorientowanie się we wszystkim, co zaszło w firmie, gdy cię nie było. Jeśli używasz współdzielonego kalendarza w celu planowania dnia w pracy, to jeszcze przed wyjazdem zaplanuj cały dzień po powrocie na "spotkania".
Oszczędzaj czas dzięki VoIP. Możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu (i pieniędzy), korzystając z telefonii VoIP. Dobrym wyborem jest na przykład Skype, który współpracuje z klientami poczty elektronicznej oraz większością stron internetowych. Inna możliwość to Google Voice - usługa zintegrowana z pocztą Gmail (w Polsce jeszcze niedostępna - przyp. red.), pozwalająca m.in. na zapisywanie historii wszystkich przeprowadzonych rozmów.
Pozbądź się ekranów powitalnych oraz wyskakujących okien. Ekrany powitalne i irytujące okna pop-up, uparcie wyświetlane przez niektóre programy rozpowszechniane na zasadzie adware, mają niewiele wspólnego z produktywnością. Program GNag pomoże ci pozbyć się wielu z nich.

Adam Pash
1. Podejście Pasha do pracy na komputerze jest proste: "zrób wszystko za pomocą jak najmniejszej liczby uderzeń w klawisze lub spraw, by komputer zrobił to za ciebie automatycznie." Jednym z używanych przez niego programów jest Launchy, który znacznie przyspiesza uruchomienie aplikacji, eliminując konieczność korzystania z menu Start, ikon czy Eksploratora Windows.
2. Pash sam opracował Belvedere’a, który jest zautomatyzowanym menedżerem plików, pozwala na dodawanie reguł do folderów i wykonuje akcje, jeśli zostaną spełnione odpowiednie kryteria. Oto przykład: możesz zdecydować, że foldery nieużywane przez dłuższy czas zostaną automatycznie usunięte albo że pliki JPEG będą automatycznie przenoszone do katalogu przeznaczonego na obrazy. Uwaga: niektóre programy zabezpieczające mogą błędnie zidentyfikować Belvedere’a jako potencjalne zagrożenie, ale nie martw się - to fałszywy alarm.
3. Program Dropbox jest bezcenny nie tylko do tworzenia kopii zapasowych danych na komputerze, ale również do synchronizacji danych na wielu komputerach, co jest kluczowe, jeśli korzystasz z więcej niż jednej maszyny. Może również współpracować z iPhonem, iPadem oraz urządzeniami z systemem Android.
4. Simplenote to internetowy notatnik, który automatycznie synchronizuje się na wielu komputerach, stronach WWW i urządzeniach przenośnych (np. smartfonach). To znakomita alternatywa dla standardowych notatników desktopowych.
5. Instapaper to proste narzędzie, które pozwala zapisywać strony internetowe, by można je było przeczytać później, w spokoju. Zdziwisz się, jak bardzo pozwala to zaoszczędzić czas.