8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie
-
- 15.12.2010, godz. 15:50
Wchodzimy w okres szczytowej przedświątecznej gorączki zakupowej. Wielu z nas zdecyduje się na zakup prezentów online, by uniknąć tłoku i kolejek w centrach handlowych. Zobacz, jak to robić bezpiecznie.
Aby pomóc internautom uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, ECK przygotowało zestaw porad, jak dokonywać bezpiecznych zakupów online.
Zobacz również:
- Wiedziałeś, że Vileda produkuje roboty sprzątające? Jeden z nich znajdziesz w Lidlu
- Ile trwa dostawa PlayStation 5? Sklepy nam odpowiedziały! (02.05.2023)
Zasada 1. Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.
Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania.
Zasada 2. Nie klikaj odnośników w e-mailach - możesz paść ofiarą oszustwa.
Codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów, sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Pamiętajmy, że pod znany sklep mogą podszyć się cyber-oszuści, którzy wcześniej założyli witrynę łudząco przypominającą stronę sklepu. W ten sposób phisherzy usiłują wyłudzić pieniądze za "markowy towar", którego nigdy nie otrzymamy.
Zasada 3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.
Upewnij się, że przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Posiadanie takiego certyfikatu zaufania oznacza, że sprzedawca był sprawdzony przez niezależnych audytorów i został uznany za przedsiębiorcę wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. Sklepy zwykle umieszczają w widocznych miejscach swoich witryn oznaczenia graficzne, świadczące o posiadaniu certyfikatów oraz stosowne informacje o zakresie kryteriów objętych certyfikacją.
Szukaj opinii klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Niezastąpionym źródłem informacji są tu fora internetowe i serwisy opinii. Szczególnie cenne są opinie oznaczone jako "zaufane", gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.