Biuro i firma za darmo
-
- Tomasz Olechowicz,
- 18.06.2010, godz. 10:25
Organizacja pracy w przedsiębiorstwie nie musi się od razu wiązać z wydatkami na oprogramowanie. Dostępnych jest wiele aplikacji, które zrealizują każde zadanie zupełnie za darmo i nie gorzej od swoich komercyjnych odpowiedników
Wydawałoby się, że regularne aktualizacje czy dostępność pomocy w razie kłopotów stawiają w pierwszy rzędzie narzędzia komercyjne tymczasem rynek oferuje sporo bezpłatnych, równie funkcjonalnych i niezawodnych a internetowa społeczność użytkowników zapewnia szybką i skuteczną pomoc.
Sprawdziliśmy, już ofertę darmowych narzędzi graficznych, muzycznych i wideo, przyjrzyjmy się bezpłatnym aplikacjom do biur i dla firm.
Aplikacje biurowe

AbiWord - niewielkich rozmiarów, szybki i o sporych możliwościach edytor tekstu. Do stworzenia dokumentu nie trzeba wiecej
Najpopularniejszym, bezpłatnym rywalem MS Office jest OpenOffice.org. Działa w wielu środowiskach, oferuje polska wersję językową, polskie słowniki (ortograficzny i synonimów), narzędzia do korekty gramatycznej. Ma odpowiedniki wszystkich najważniejszych programów Microsoftu. Write funkcjonuje zamiast Worda, Calc jest w zastępstwie Excela, Impress przeznaczono do tworzenia prezentacji a Base do obsługi baz danych. Niewielkie problemy mogą pojawić się podczas otwierania rozbudowanych plików Office, zwłaszcza arkuszy z zaawansowanym formatowaniem oraz oczywiście dokumentów z makrami. Przydałoby się też odświeżyć nieco interfejs.

Jeżeli znasz Excela Gnumeric nie sprawi ci problemu. Moze jedynie zaskoczyć oferowanymi funkcjami
Jeżeli nie interesuje cię rozbudowany zestaw aplikacji zainstaluj zamienniki poszczególnych programów. Edytor AbiWord z powodzeniem wystarczy do stworzenia nawet zaawansowanego dokumentu. Rozpoznaje ponadto formaty MS Office i OpenOffice.org. Podobnie polskojęzyczny Gnumeric, który w założeniu autorów projektowany jest jako najlepszy, dostępny na rynku arkusz kalkulacyjny, oferujący funkcje niedostępne nawet w Excelu.
Komercyjne środowiska DTP jak Adobe Indesign, QuarkXPress czy znacznie uboższy MS Publisher także mają swoje bezpłatne odpowiedniki. Nie skorzysta z nich zapewne żadne duże wydawnictwo ale w zupełności wystarczą do tworzenia mniejszych publikacji. Dla przykładu w PagePlus SE zaprojektujesz wizytówki, zaproszenia, kalendarze, kartki pocztowe czy ulotki reklamowe. Atutem aplikacji są wbudowane szablony oraz możliwość pobrania kolejnych z obszernej bazy internetowej.
Mankamentem, brak możliwości zapisu w wersji bezpłatnej do formatu PDF. Minusów tych pozbawiony jest bardziej rozbudowany, polskojęzyczny Scribus. Obsługuje PDFy, pliki EPS i PS, standardy RGB i CMYK. Sprawdzi się podczas składu biuletynów, gazetek bądź książek.

Scribus nie zastąpi Indesigna ale z prostym DTP poradzi sobie bez problemu
Do prowadzenia firmy

VATowiec - rozbudowany program wspomagający każdy obszar prowadzenia firmy
Wystawianie dokumentów sprzedaży to domena EuroFirmy Start. Ta prosta aplikacja pozwala kontrolować kartoteki towarów i usług czy kontrahentów.

Faktura 1! plus - skorzystaj z programu jeżeli nie potrzebujesz rozbudowanych modułów księgowych i kadrowo płacowych
Większość funkcji integruje VATowiec. Oferuje funkcje magazynowe, finansowe i księgowe. Obsługuje wiele firm, co czyni go ciekawą propozycją dla biur rachunkowych. Można go wykorzystać przy prowadzeniu różnych form działalności. Jest wielowalutowy, ma wbudowane funkcje CRM, pozwala generować wiele różnych raportów i tworzyć symulacje. Za jego pomocą poprowadzisz kadry i płace. Współpracuje bez problemu z Płatnikiem. Jeżeli natomiast nie potrzebujesz tak rozbudowanego narzędzia i interesuje cię jedynie moduł kadrowo-płacowy skorzystaj z aplikacji Kadrowiec tego samego autora.