E-sklep na wynajem

Sklep internetowy to dla przedsiębiorcy ważny kanał sprzedaży, który pozwala dotrzeć do nowych odbiorców. Na uruchomienie e-sklepu decyduje się coraz więcej podmiotów, które w handlu dopiero stawiają pierwsze kroki. Wszystko, czego potrzebujesz, to dobre oprogramowanie sklepu.


SaaS (ang. software as a service, oprogramowanie jako usługa) to jeden z modeli chmury obliczeniowej, który zakłada wydzierżawienie oprogramowania uruchamianego i utrzymywanego na serwerach dostawcy usługi. Podejście to eliminuje potrzebę samodzielnej instalacji sklepu na serwerze. Wszystko, co musisz zrobić po zarejestrowaniu usługi, to zdefiniowanie podstawowych ustawień sklepu (np. nazwa firmy, dostępne formy płatności, język, strony informacyjne), wskazanie stylu graficznego witryny oraz uzupełnienie bazy produktowej. W ramach rocznego abonamentu otrzymasz funkcjonujący sklep, który jest aktualizowany przez dostawcę usługi. Zawsze korzystasz z najnowszej wersji oprogramowania sklepu. Dodatkowo, usługa obejmuje miejsce na serwerze internetowym oraz możliwość założenia skrzynek poczty e-mail dla pracowników.

Argumenty za...

Każdy, kto rozpoczyna przygodę z e-commerce, staje przed dylematem – skorzystać z gotowego oprogramowania, zamówić sklep zaprojektowany na indywidualne życzenie czy wynająć aplikację sklepu w modelu usługowym (SaaS). Każde z tych podejść ma wiele zalet, przy czym ostatnie z wymienionych można uznać za najlepszą „polisę ubezpieczeniową” w razie biznesowej porażki. Pozwala bowiem ograniczyć koszty działalności firmy.

Sklep internetowy w modelu usługowym to doskonała propozycja dla osób, które stawiają pierwsze kroki w handlu elektronicznym i nie chcą ponosić dużego ryzyka z tym związanego. Dzierżawa sklepu nie wymaga znaczących jednorazowych inwestycji w wynajem serwera i zakup oprogramowania. Po 14- lub 30-dniowym okresie testowym możesz zrezygnować z wynajmu sklepu lub przedłużyć abonament na kolejny rok.

Mocną stroną sklepów uruchamianych w modelu SaaS jest dostosowanie ich oprogramowania do realiów polskiego rynku e-commerce. Widać to w szczególności na przykładzie mechanizmów integracji nie tylko z systemami płatności, porównywarkami cen, serwisami aukcyjnymi, systemami operatorów przesyłek listowych i kurierskich, ale także aplikacjami do prowadzenia firmy dostępnymi na rynku. Wielu tych funkcji próżno szukać w darmowym oprogramowaniu sklepów internetowych, a jeśli już tam są, często nie działają tak, jak powinny.

Jeżeli twój biznes rozwinie się pomyślnie, masz możliwość przejścia na dedykowane oprogramowanie instalowane na własnym serwerze. Może to być aplikacja sklepu napisana na twoje zamówienie lub gotowe rozwiązanie, z którego korzystałeś dotychczas w modelu SaaS. Zakup oprogramowania sklepu na własność możliwy jest m.in. w Shoperze oraz Sote (aplikacja Soteshop).

...i przeciw

Wada SaaS jest taka, że większość sklepów uruchamianych na platformach sklepowych wygląda i działa bardzo podobnie, mimo że za każdym razem masz do wyboru wiele wersji kolorystycznych oraz układów graficznych. Co prawda, istnieje możliwość zamówienia indywidualnego szablonu wystroju witryny sklepu, ale zawsze jest to opcja dodatkowo płatna. Problematyczne może być również „uzależnienie” od dostawcy usługi sklepu. Mimo że ci z reguły dość szybko reagują na oczekiwania klientów, nieczęsto masz możliwość wdrażania indywidualnych funkcjonalności pisanych pod twoje konkretne potrzeby.