Facebook – czego nie publikować i jak skuteczniej szukać pracy

Facebook służy przede wszystkim do dzielenia się informacjami. Jednak niektórych danych osobowych nie powinieneś zdradzać pod żadnym pozorem, aby chronić się przed kradzieżą tożsamości i innymi oszustwami. Podpowiadamy, jakich informacji nie należy publikować. Ponadto radzimy, jak korzystać z Facebooka i innych portali społecznościowych, aby bardziej skutecznie poszukiwać pracy.

Użytkownikom, którzy beztrosko obchodzą się ze swoimi danymi osobowymi, podając je do publicznej wiadomości w serwisach społecznościowych takich jak Facebook, grozi kradzież personaliów i inne nieprzyjemności. Poniżej przedstawiamy listę pięciu informacji, których w żadnym razie nie wolno umieszczać w internecie.

Numer telefonu

Twój numer telefonu nie powinien widnieć na stronie profilu Facebooka. Podając go, zapraszasz wręcz cyberstalkerów (internetowych prześladowców), wyłudzaczy (działających chociażby metodą tzw. nigeryjskiego szwindlu), złodziei specjalizujących się w przywłaszczaniu cudzej tożsamości, a także innych przestępców. Na domiar złego, dysponując twoim numerem telefonu, każdy może wytropić twój profil w Facebooku.

Jeśli już wcześniej opublikowałeś swój telefon na koncie Facebooka, sprawdź przynajmniej, kto ma dostęp do tej informacji. Kliknij w tym celu imię przy górnej krawędzi strony. Następnie kliknij przycisk Zaktualizuj informacje w prawym dolnym narożniku zdjęcia w tle, po czym wskaż rubrykę Dane kontaktowe i podstawowe informacje (po lewej stronie). Kliknij polecenie Dodaj numer telefonu komórkowego. Jeśli na pewno chcesz powierzyć swój numer telefonu serwisowi Facebook (np. w celu uwierzytelniania lub awaryjnego przywracania dostępu do konta), skonfiguruj ustawienia prywatności tak, aby numer był widoczny tylko dla ciebie. Wybierz więc ikonę kłódki w polu listy po prawej stronie.

Adres zamieszkania / korespondencyjny

Nie ujawniaj w serwisach społecznościowych swojego adresu korespondencyjnego. Nie publikuj także zdjęć budynku, w którym mieszkasz. Zachowaj wyjątkową ostrożność, tworząc nowe wydarzenie. Twój adres będzie widoczny dla wszystkich osób, które zaprosisz i ich gości (jeśli pozostawisz zaznaczone pole wyboru Goście mogą zapraszać znajomych).

Jeśli nie uda ci się uniknąć opublikowania adresu, pod którym ma mieć miejsce planowane wydarzenie, usuń z Facebooka informacje o wydarzeniu tuż po jego zakończeniu. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest powiadomienie zapraszanych osób, że adres wydarzenia doślesz w prywatnej wiadomości. Stosowną informację umieścisz w polu Szczegóły. Wówczas nie musisz publikować adresu na stronach Facebooka.

Zawód

Nie podawaj w Facebooku swoich kwalifikacji zawodowych ani danych pracodawcy. Za pomocą takich informacji można wytropić profil poszukiwanej osoby. Poza tym cyberprzestępcy używają ich do przeprowadzania ataków socjotechnicznych.

Najlepiej nie podawać swojego numeru telefonu w serwisach społecznościowych. Jeśli jednak musisz to zrobić, upewnij się, że jest widoczny tylko dla ciebie.

Najlepiej nie podawać swojego numeru telefonu w serwisach społecznościowych. Jeśli jednak musisz to zrobić, upewnij się, że jest widoczny tylko dla ciebie.

Status związku

Informacje o bieżącym statusie związku nie należą do najbardziej wrażliwych danych. Jednak nie ujawniając ich, zaoszczędzisz sobie żenujących, złośliwych i obscenicznych komentarzy. W ten sposób uchronisz się też przed internetowymi dręczycielami. W Facebooku grasują ponadto oszuści specjalizujący się w naciąganiu samotnych serc. Powiadamiając wszystkich na swoim profilu, że właśnie zakończyłeś związek i jesteś wolny, dasz pole do popisu internetowym wyłudzaczom.

Informacje płatnicze

Aby dokonywać zakupów za pośrednictwem Facebooka, trzeba niekiedy podawać numer karty kredytowej. Radzimy zrezygnować z tej wygody i nie dokonywać transakcji, aby uchronić się przed niebezpieczeństwem przejęcia tych danych.

Tworząc wydarzenie, lepiej nie ujawniać wszystkim adresu, lecz dosłać go w prywatnej wiadomości. Ponadto podaj, czy goście mogą zapraszać swoich znajomych.

Tworząc wydarzenie, lepiej nie ujawniać wszystkim adresu, lecz dosłać go w prywatnej wiadomości. Ponadto podaj, czy goście mogą zapraszać swoich znajomych.

Facebook – kilka rad dla poszukujących pracy

Rozglądając się za utalentowanymi kandydatami, rekruterzy już od dawna nie ograniczają się do wyspecjalizowanych serwisów zrzeszających specjalistów takich jak LinkedIn czy Xing. Oferty pracy można także znaleźć w popularnych portalach społecznościowych – Facebooku, Twitterze i Google+.

Stosując odpowiednie sztuczki, można być na bieżąco z obecnymi ofertami pracy i zwabiać na swoją stronę osoby prowadzące nabór do firm. Kristin Burnham z amerykańskiego magazynu CIO.com radzi, jak poszukiwać wolnych posad poprzez portale społecznościowe.

„Lajkuj” strony firmowe

Jeśli chcesz pracować w określonym przedsiębiorstwie, koniecznie kliknij przycisk Lubię to! na jej oficjalnym profilu internetowym. Firmy często publikują w Facebooku nowe oferty pracy, a serwis będzie samodzielnie umieszczał na twojej osi czasu wiadomości z polubionego profilu. Niektóre przedsiębiorstwa i koncerny udostępniają potencjalnym kandydatom oddzielną stronę, na której przedstawiają możliwości rozwoju kariery i warunki naboru.

Zoptymalizuj swój profil pod kątem SEO

Na konferencji prasowej w połowie stycznia br. przedstawiciele Facebooka zaprezentowali nowe narzędzie Facebook Graph. Stopniowo ma być udostępniane użytkownikom. Osoby, którym zależy na ochronie swojej sfery prywatnej, powinny raz jeszcze przejrzeć ustawienia prywatności. Tymczasem użytkownicy poszukujący pracy mogą skorzystać na nowym narzędziu. Gdy rekruter wprowadzi zapytanie w stylu Mieszkańcy San Francisco interesujący się Javą, otrzyma listę ponad tysiąca profilów. Jeśli zależy ci na tym, aby cię znaleziono, zaktualizuj swój profil, umieszczając na nim informacje, które mogą zwrócić na ciebie uwagę potencjalnych pracodawców. Interesują ich przede wszystkim wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zdolności i języki.

Poszukuj hasztagów w Twitterze

Poszukując pracy, nie należy zapominać o serwisie Twitter. Można w nim znaleźć wzmianki o wolnych posadach przede wszystkim w firmach, które mają związek z mediami społecznościowymi. Oferty są opatrywane stosownymi hasztagami. Właśnie za ich pomocą można znaleźć informacje o pracy. Najpierw można zainicjować wyszukiwanie, podając żądaną miejscowość, np. #szczecin #praca. Ogromną zaletą Twittera jest nie tylko świeżość prezentowanych ofert, lecz także bezpośredni kontakt z osobami, które są zatrudnione u danego pracodawcy. Wiele ofert jest publikowanych nie z anonimowego konta firmy, lecz przez konkretnych pracowników. W razie potrzeby można więc zwrócić się do nich z pytaniami na temat wolnego miejsca pracy.

Udzielaj się na portalach typu Q&A

Poszukiwanie pracy może wspomóc zdobycie opinii eksperta w swojej dziedzinie na jednym z portali społecznościowych typu Q&A (Pytaj i odpowiadaj). Wykazuj się wiedzą w forach i portalach tematycznych. Niektórzy rekruterzy zaglądają także w te miejsca, poszukując utalentowanych osób.

Nie lekceważ Google+

W porównaniu z Facebookiem lub Twitterem na Google+ nie dzieje się zbyt wiele. Dlatego niektórzy użytkownicy uznają ten serwis za niewart większej uwagi. To poważny błąd. Warto dbać o swój profil Google+ przede wszystkim ze względu na powiązanie tego portalu z usługą Google Search.

Serwis ResumUP pomaga zaplanować ścieżkę kariery. Ponadto wizualizuje dane zgromadzone w CV, tworząc infografikę, która zwróci uwagę niejednego rekrutera.

Serwis ResumUP pomaga zaplanować ścieżkę kariery. Ponadto wizualizuje dane zgromadzone w CV, tworząc infografikę, która zwróci uwagę niejednego rekrutera.

Skorzystaj z usługi ResumUP

Ponadto warto zajrzeć do witryny ResumUP. Po zalogowaniu się za pomocą konta portalu Facebook lub LinkedIn utworzysz w kilku etapach infografikę z danych zgromadzonych w portalu społecznościowym i swoim CV. Gotową wizualizację możesz zapisać i publikować w żądanych portalach internetowych. Prezentując swoją kandydaturę w tak przejrzysty, a zarazem nowatorski sposób, powinieneś zwrócić uwagę niejednego pracodawcy. Jednak na tym nie kończą się możliwości usługi. Ponadto pomaga zaplanować przebieg pracy zawodowej. Jeśli wpiszesz cel, do którego dążysz, wspinając się po szczeblach kariery, ResumUP podpowie, jakich umiejętności ci brakuje do zrealizowania życiowych zamierzeń. Doradzi, kogo warto poznać. Informacje te uzyskuje na podstawie analizy ogromnej liczby profilów w mediach społecznościowych.