Historyczna paleta
-
- Jerzy Łabuda,
- 02.12.1998
Teraz można kliknąć na ikonie stanu poprzedzającego nałożenie Usharp Mask w palecie History. (Jeżeli wyostrzenie było pierwszą operacją, wykonaną po otwarciu obrazka, można kliknąć na domyślnym snapshocie na górze palety). Obrazek cofnie się do pierwotnego stanu. Odwołane stany są reprezentowane w palecie jako zszarzałe ikony, lecz ponieważ zachowaliśmy obrazek jako snapshot, pozostaje on dostępny na górze palety.
Żeby uzyskać miękką wersję obrazka, wybierz filtr Median z podmenu Noise z menu Filters. Median wygładza ziarno na zdjęciu, wyrównując zawartość sąsiadujących ze sobą pikseli. (Podobny zabieg wykonuje filtr Dust and Scratches, lecz z większym parametrem Treshold). Warto poeksperymentować z parametrem Radius, tzn. podnosić go do momentu, kiedy ziarno przestanie być widoczne. Zazwyczaj będzie to liczba z zakresu 4 - 6. Nie przejmuj się, że znikną praktycznie wszystkie szczegóły. Na tym etapie uzyskujemy maksymalne wygładzenie obecne w finalnym obrazku - kliknij OK, żeby uruchomić filtr.
Podobnie jak Median staje się alternatywnym stanem w palecie History. Będzie on naszym źródłem pikseli dla finalnego obrazka, warto więc go utrwalić, zachowując jako snapshot. Po zachowaniu odwołaj filtr, klikając na poprzedzającym go stanie.
Malowanie snapshotami
Oto sytuacja, w której się znajdujemy: na ekranie mamy oryginalny obrazek, a w pamięci czekają dwa snapshoty - jeden bardzo wyostrzony, drugi bardzo wygładzony. Jesteśmy zatem gotowi do malowania pędzlem History.
Wybierz History Brush, wciskając Y. Następnie kliknij na lewo od ikony obrazka po Unsharp Mask w palecie History. Ikonka pędzla pojawi się obok snapshota, co wskazuje, że jest on źródłem pikseli dla pędzla History.
Wybierz najważniejsze szczegóły obrazka, które powinny ulec wyostrzeniu. Jeżeli np. retuszujemy twarz, to warto wyostrzyć obszary naokoło oczu i ust - poprawia to wrażenie czytelności obrazu. Dobre efekty daje zmiana trybu przezroczystości pędzla na Hard Light lub Overlay (menu znajduje się w palecie History Brush Options). Nie przejmuj się, jeśli efekty wydadzą się przesadzone, zawsze można je złagodzić, malując pikselami z wersji rozmytej.
Po wyostrzeniu wszystkich istotnych szczegółów czas na pozbycie się ziarna i szumów. Kliknij na ikonie snapshota po filtrze Median, żeby ustalić źródło dla pędzla History. Ja zawsze wygładzam nieco brzegi szczegółów, kładąc na cały obrazek mało widoczną warstwę z Median. Najłatwiej uzyskać to wciskając shift-delete, otworzy się okno dialogowe Fill, w którym należy zaznaczyć opcję Use na History i Opacity na 50 proc. Po wypełnieniu możemy przystąpić do wygładzania poszczególnych partii obrazu.
Dwie opisane wyżej operacje można powtarzać aż do uzyskania satysfakcjonującego nas efektu. Można eksperymentować z rozmiarami pedzli, intensywnością ich działania i trybami przenikania (najlepiej sprawują się Hard Light, Overlay, Multiply i Normal). Tryb przenikania w Photoshopie 5 można szybko wybrać, wciskając odpowiedni klawisz z wciśniętymi shift-option (Mac) lub shift-alt (PC). Tryby odpowiadają następującym klawiszom Hard Light - H, Overlay - O, Multiply - M, Normal - N, Screen - S itd.
Czy warto studiować historię?
Jeżeli efekt będzie odpowiedni, to możesz po prostu zachować obrazek. Pamiętaj jednak, że po zamknięciu dokumentu, snapshoty znikną. Cała zawartość palety History mieści się w pamięci RAM - nie jest zapisywana na dysku. Można jednak ręcznie zachować ulubione stany lub snapshoty, przeciągając je na pierwszą z lewej z rzędu ikon, znajdujących się na dole palety History. Obrazek otworzy się wtedy w nowym oknie - można go więc zachować komendą Save.
Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Photoshopem 5, to opisana technika może wydawać się nieco egzotyczna i przez to trudna. Według mnie, opcje związane z paletą History są tak samo rozbudowane i skomplikowane, jak te związane z warstwami czy kanałami. Jest to zupełnie nowe narzędzie i warto poświęcić chwilę, żeby się z nim oswoić. Na początku paleta History wydaje się po prostu udoskonalonym Undo, lecz po chwili okazuje się wręcz kopalnią nowych technik i możliwości.
Nakładanie filtrów

Żeby stworzyć ostrą wersję obrazka, nałożyłem filtr Unsharp Mask z wysokimi parametrami. Bardziej nasycony kolor uzyskałem korzystając z funkcji Hue/Saturation. Gotowy obrazek zapisałem jako snapshot (góra). Następnie powróciłem do oryginału i nałożyłem filtr Median, żeby wygładzić defekty zdjęcia. Ponownie zachowałem efekty jako snapshot (dół). Teraz mam już wszystko co potrzebne do retuszu.

Odpowiednio dozując dwa przeciwstawne filtry - Median i Unshapr Mask - i wykorzystując możliwości palety i pędzla History w Photoshopie 5 można doskonale wyretuszować stare zdjęcia.