Jak kupować monitor dla grafika. Najlepsze monitory dla grafika 2018

Każdy monitor ma wpływ na jakość i efektywność pracy. Urządzenia skierowane do osób zajmujących się szeroko pojętymi projektowaniem i edycją grafiką najlepiej unaoczniają tę zależność. Przedstawiamy test najciekawszych monitorów dla zawodowców, pamiętając o różnych oczekiwaniach fotografów, grafików i projektantów.

iiyama X3272UHS

iiyama X3272UHS

Ocena redakcji PCWorld.pl

iiyama X3272UHS to zdobywca pierwszego miejsca i rekomendacji w klasie monitorów dla grafików i fotografów.

Monitor wyposażono w 8-bitową matrycę VA o przekątnej 31,5 cala. Zasób oferowanych barw został rozszerzony do 10 bitów dzięki zastosowaniu technologii A-FRC. Panel poradzi sobie z wyświetlaniem obrazu o rozdzielczości Ultra HD.

Zwraca uwagę bardzo krótki czas reakcji matrycy, będący na poziomie rzadko spotykanym w matrycach profesjonalnych i wynoszący zaledwie 3 ms (GTG). Wysoką pozycję w teście monitor zawdzięcza wzorowemu pokryciu palety RGBs oraz należytej pojemności przestrzeni AdobeRGB. Ponadto iiyama odnotowała jeden z najlepszych rezultatów odwzorowania barw przed kalibracją.

Prawdziwy potencjał matrycy obrazuje fenomenalny wynik odnotowany po kalibracji – z maksymalną wartością deltaE poniżej 1. Zadowalająco wypada także wysoki kontrast oraz punkt bieli zlokalizowany blisko optymalnego poziomu 6500 K. Obsługa menu ekranowego okazuje się nad wyraz wygodna. Producent zadbał również o pakiet funkcji chroniących wzrok, takich jak Flicker Safe i Low Blue Light.

Największą wadą monitora jest prosta konstrukcja, ograniczająca precyzyjną kontrolę położenia matrycy. Pocieszeniem może być związana z tym...

iiyama X3272UHS - pełna recenzja »

Zalety:

  • Krótki czas reakcji
  • Wzorowe pokrycie palety RGBs

Wady:

  • Prosta konstrukcja
  • Skromny zestaw złączy

LG 31MU97Z-B

LG 31MU97Z-B

Ocena redakcji PCWorld.pl

Drugie miejsce w teście matryc dla grafików przypadło produktowi z oferty LG.

Matryca monitora LG 31MU97Z-B ma przekątną 31 cali przy nietypowych proporcjach 17:9. Niestandardowa konstrukcja sprawia, że maksymalna rozdzielczość pracy monitora wynosi 4096 x 2160 pikseli. Panel IPS zapewnia najlepsze w całym teście pokrycie palety AdobeRGB. Rewelacyjny wynik 96,9% jest zapewne rezultatem zastosowania matrycy z realną, 10-bitową objętością kolorów.

Zdecydowanie słabiej wypada odwzorowanie barw utrzymujące wskaźnik deltaE na poziomie powyżej 4. Nawet po przeprowadzonej kalibracji poszczególne barwy potrafią osiągać odchylenia przekraczające wartość 3.

Monitor LG 31MU97Z-B to chyba najbardziej nietypowe urządzenie w teście. Proporcje ekranu to jedno, ale jest też funkcja pozwalająca wydzielić na monitorze dwa obszary korzystające z różnych przestrzeni barwowych. Umożliwia to porównanie efektów prac jednocześnie w palecie RGBs oraz AdobeRGB.

Ponadto na panelu złączy znajduje się wejście miniDP oraz dwa złącza Thunderbolt 2. Listę uzupełniają trzy gniazda USB 3.0, dwa wejścia HDMI, jedno DisplayPort oraz gniazdo słuchawkowe. Uwagę zwracają zastosowane głośniki o łącznej mocy 10 W. Jest to...

LG 31MU97Z-B - pełna recenzja »

Zalety:

  • 10-bitowa głębia kolorów
  • Bardzo dobre pokrycie palety AdobeRGB
  • Rozdzielczość 4K

Wady:

  • Odwzorowanie barw (deltaE)
  • Nierównomierne podświetlenie

AOC U3277PWQU

AOC U3277PWQU

Ocena redakcji PCWorld.pl

Monitor AOC U3277PWQU promowany jest jako typowa konstrukcja biurowa ale jego obecność w teście urządzeń dla fotografów i grafików nie jest przypadkiem.

AOC U3277PWQU na tle biurowych konkurentów wyróżnia się 10-bitową matrycą. Panel zapewnia świetne pokrycie palety RGBs, ale już w wypadku przestrzeni AdobeRGB wykazuje widoczne braki. Rozczarowuje również odwzorowanie barw, które w pomiarach przed kalibracją wykazało najgorszy rezultat – na poziomie przekraczającym wartość 5.

Dopiero kalibracja nadaje matrycy MVA należyte parametry do pracy w programach graficznych. Specyfikację ratuje najwyższy w teście kontrast osiągający w warunkach codziennej pracy nawet połowę deklarowanego poziomu maksymalnego. Przekątna monitora to 31,5 cala, a rozdzielczość wyświetlanego obrazu to 3840 x 2160 pikseli.

Atutem monitora jest duża uniwersalność, którą widać również w przypadku oferowanego pakietu złączy. Oprócz pojedynczych wtyków HDMI i DisplayPort do dyspozycji użytkowników oddano starsze złącza DVI i D-Sub.

Dodatkowy panel gniazd umieszczony przy bocznej krawędzi monitora zapewnia łatwy dostęp do czterech gniazd USB 3.0. Nie zabrakło również miejsca na wyjście i wejście audio.

Co ciekawe, producent załącza w zestawie niemal pełen zestaw okablowania obejmujący przewody HDMI, VGA,...

AOC U3277PWQU - pełna recenzja »

Zalety:

  • 10-bitowa głębia kolorów
  • Dobre pokrycie palety RGBs
  • Kontrast

Wady:

  • Odwzorowanie barw

iiyama ProLite XUB3490WQSU

iiyama ProLite XUB3490WQSU

Ocena redakcji PCWorld.pl

iiyama ProLite XUB3490WQSU to ekran o proporcjach 21:9 i całkiem sensownej specyfikacji.

Zastosowana matryca IPS o przekątnej 34 cali oferuje 8-bitową paletę kolorów, rozszerzoną do 10 bitów za pomocą technologii FRC. Dzięki temu pokrycie palety RGBs osiągnęło świetny poziom 99,2%. Nieco słabiej wypada objętość przestrzeni AdobeRGB, z wynikiem 75%.

Jeszcze przed kalibracją monitor może pochwalić się parametrem deltaE na poziomie 1,82, przy czym pojedyncze kolory mogą notować niepokojące odchylenia nawet na poziomie deltaE powyżej 7.

Warto odnotować, że omawiany panel odznacza się najlepszą podatnością na kalibrację w całym teście, uzyskując odpowiednią średnią i maksymalną deltaE na poziomach 0,25 i 1,05. Uwagę zwraca również kontrast roboczy 802,8:1, czyli bardzo bliski deklarowanej wartości 1000:1.

Monitor oferuje dobry rozkład jasności i poprawnie umiejscowiony punkt bieli. Maksymalna rozdzielczość prezentowanego obrazu to 3440 x 1440 pikseli. Wyróżnikiem modelu okazuje się także niski pobór prądu, wyraźnie niższy od większości konkurentów.

Iiyama ProLite XUB3490WQSU to jedyny plaski monitor wśród przetestowanych konstrukcji ultrapanoramicznych. Dzięki temu producent mógł opracować w...

iiyama ProLite XUB3490WQSU - pełna recenzja »

Zalety:

  • Świetne pokrycie palety RGBs
  • Duża podatność na kalibrację
  • Dobry rozkład jasności

Wady:

  • Odwzorowanie barw - odchylenia pojedynczych kolorów od normy

LG 34UC99-W

LG 34UC99-W

Ocena redakcji PCWorld.pl

Monitor LG 34UC99-W jest drogi, ale cena ma swoje uzasadnienie - to najlepszy ekran w naszym teście pod względem odwzorowania obrazu.

Jeszcze przed kalibracją 34-calowa matryca IPS może pochwalić się odwzorowaniem barw na średnim poziomie deltaE wynoszącym ok. 1,7. Bezpośrednio po kalibracji wynik wynosi już niespełna 0,5, przy maksymalnym odchyleniu na poziomie 1,2. Matryca oferuje przyzwoity kontrast i jasność roboczą 333,6 cd/m2.

Uwagę zwraca również rewelacyjna równomierność podświetlenia. Maksymalne odnotowane odchylenie jasności nie przekraczało 8%, co jest najlepszym wynikiem w teście. Pomimo zastosowania matrycy 8-bitowej z FRC paleta kolorów wydaje się nazbyt skromna osiągając 98,8% pokrycia w przypadku palety RGBs i 74,6 % w AdobeRGB.

Ciekawostką jest obecność technologii synchronizacji obrazu AMD FreeSync stosowanej zazwyczaj w monitorach skierowanych do graczy. Maksymalna rozdzielczość obrazu to 3440 x 1440 pikseli. Nie zabrakło technologii chroniących wzrok, czyli redukcji światła niebieskiego, oraz Flicker Safe redukującego migotanie matrycy. Listę ciekawych dodatków uzupełnia najmocniejszy w teście zestaw audio złożony z dwóch przetworników o mocy 7 W każdy.

Wraz z monitorem użytkownik otrzymuje oprogramowanie OnScreen...

LG 34UC99-W - pełna recenzja »

Zalety:

  • Odwzorowanie barw
  • Równomierne podświetlenie
  • Obsługa technologii AMD FreeSync

Wady:

  • Przeciętne pokrycie palety AdobeRGBs

NEC EX341R

NEC EX341R

Ocena redakcji PCWorld.pl

Uniwersalna konstrukcja z oferty NEC-a z 8-bitową matrycą VA.

W testach urządzenie uzyskało mieszane wyniki. Przestrzeń RGBs może zostać odwzorowana w 95,1%, a AdobeRGB w zaledwie 72,8 %, a więc co najmniej przeciętnie Średni wynik deltaE na poziomie 1,73 można przyjąć za niezły.

Z kolei skalibrowana matryca uzyskuje parametr deltaE na poziomie 0,28, co jest jednym z najlepszych wyników w teście. Zadowalająco prezentuje się również kontrast roboczy przekraczający poziom 1000:1, tym większym zaskoczeniem jest niska jasność bieli wynosząca zaledwie 88,1 cd/m2.

Maksymalna rozdzielczość obrazu to 3440 x 1440 pikseli. Tradycyjnie model z oferty NEC może pochwalić się czujnikiem światła oraz obecności użytkownika przed monitorem. Producent zadbał również o oczy użytkowników, stosując technologię ograniczającą światło niebieskie oraz rozwiązanie Flicker Safe redukujące migotanie matrycy.

Zastosowany zestaw złączy obejmuje po dwa gniazda HDMI i DisplayPort. Panel z czterema gniazdami USB 3.0 został umieszczony przy bocznej krawędzi monitora. NEC wyposażono w dwa głośniki o mocy 1 W każdy.

Położenie matrycy może być regulowane we wszystkich płaszczyznach, przy czym całość...

NEC EX341R - pełna recenzja »

Zalety:

  • Znakomite odwzorowanie barw (deltaE) po kalibracji

Wady:

  • Przeciętne pokrycie palety AdobeRGBs

Jak kupować monitor dla grafika. Monitor dla fotografa i grafika

Droga do zakupu profesjonalnego monitora wiedzie przez zaskoczenia i rozczarowania. Większość fotografów i grafików na początku swojej drogi zawodowej inwestuje w oprogramowanie, tablety graficzne i aparaty. Monitor schodzi na drugi plan, a typowym wyborem okazuje się biurowa konstrukcja o dużej przekątnej. Pierwsze problemy zaczynają się podczas pracy z klientem.

Szybko okazuje się, że zleceniodawcy widzą materiały w innych barwach, a wydruki prac nie odzwierciedlają założeń autora. Winny może być sprzęt klienta, ale żeby to udowodnić, trzeba być pewnym własnych narzędzi. Monitor dla grafika lub fotografa powinien być urządzeniem z matrycą wysokiej klasy, odznaczającą się wzorowym odwzorowaniem barw. Przyszły użytkownik może obrać dwie drogi – albo wybrać monitor prekalibrowany, albo kupić własne narzędzie do kalibracji.

Odwzorowanie kolorów powinno iść w parze z dostępnością szerokiej palety barw. Dla zawodowców wyjątkowo istotna jest przestrzeń AdobeRGB. Bardzo dobry monitor powinien oferować jej pokrycie w przynajmniej 90%. Szansę na uzyskanie znacznej objętości danej palety można zwiększyć. Wystarczy zastosować matrycę obsługującą dużą liczbę barw. Większość modeli biurowych posiada panel 8-bitowy oferujący 16,7 mln kolorów. Profesjonalne konstrukcje dysponują paletą 10-bitową wyświetlającą 1,1 mld barw.

Półśrodkiem jest technologia FRC opracowana przez Toshibę. Pozwala na szybkie, naprzemienne wyświetlanie sąsiadujących ze sobą kolorów, co umożliwia uzyskanie dodatkowych odcieni. Szacuje się, że 8-bitowy monitor z FRC oferuje nieznacznie mniejsze zasoby barw niż model 10-bitowy. Warto podkreślić, że 3 tys. zł to zazwyczaj kwota, od której dopiero zaczyna się rozmowę o monitorach dla fotografów. Czołowi producenci, tacy jak Eizo i NEC, mają w ofercie panele wyceniane nawet na ponad 20 tys. zł.

Jak kupować monitor dla grafika. Monitor dla projektanta

Projektanci stanowią specyficzną grupę profesjonalistów pracujących w programach graficznych. W projektowaniu z użyciem programów typu CAD, a także w modelowaniu i pracy z narzędziami inżynieryjnymi wierność barw ma zazwyczaj drugorzędne znaczenie. Najważniejsze okazuje się dostępne pole robocze. Większość zawodowców korzysta ze stanowisk dwumonitorowych lub większych. Teoretycznie jest to idealne rozwiązanie do tego typu pracy. Problem pojawia się w chwili gdy projektant zostaje wyposażony w laptopa ze skromnym zestawem złączy wideo.

Alternatywą w takiej sytuacji są monitory ultrapanoramiczne o dużej przekątnej. Pozwalają one na efektywne rozdzielenie zadań w ramach pulpitu wyświetlanego przez jeden panel. Wybór urządzenia o dużej przekątnej wymaga poświęcenia dużej uwagi równomierności podświetlenia matrycy. Duże odchylenia są tradycyjnym problemem w konstrukcjach ultrapanoramicznych, szczególnie tych z zakrzywionym panelem. Pole robocze można również zwielokrotnić, używając matryc o wysokich rozdzielczościach. Dzięki ich zastosowaniu obraz może być bardziej szczegółowy, a co za tym idzie, poszczególne elementy mogą być mniejsze. Uzyskane w ten sposób miejsce pozwala na pracę nad dodatkowymi treściami.

Projektanci docenią również modele o wysokim kontraście, zwielokratniającym widoczność elementów niezależnie od tła.

Jak kupować monitor dla grafika. Monitor dla każdego zawodowca

Niezależnie od sposobu wykorzystania monitora warto szukać rozwiązań ograniczających negatywny wpływ migotania ekranu na wzrok użytkownika. Wielogodzinne wpatrywanie się w szczegóły projektów to poważne obciążenie dla oczu. Przykładem przydatnej technologii jest Flicker Free, czyli funkcja redukująca migotanie matrycy LCD. Zwyczajny monitor zmienia jasność obrazu podczas włączania i wyłączania diod z dużą częstotliwością.

Flicker free sprawia, że diody są po prostu przyciemniane lub rozjaśniane zależnie od potrzeb, dzięki czemu migotanie zostaje ograniczone. Innym rozwiązaniem wartym uwagi są technologie redukujące ilość światła niebieskiego. Długość jego fali jest zbliżona do światła ultrafioletowego, dlatego przyjęło się, że ma ono znaczący wpływ na zmęczenie oczu. Rzadziej spotykanym, ale równie przydatnym dodatkiem okazują się czujniki oświetlenia, automatycznie dostosowujące parametry monitora do otoczenia pracy. Zapewniają one nie tylko lepszy obraz, ale również ulgę dla oczu.

Jak kupować monitor dla grafika. Jak testowaliśmy

Wszystkie monitory zaprezentowane w tabeli testowej zostały zbadane z zastosowaniem kolorymetru kalibracyjnego Datacolor Spyder 5. Pierwszym testowanym aspektem było pokrycie palety barw zarówno uniwersalnej RGBs, jak i często stosowanej przez profesjonalistów AdobeRGB. Drugim elementem poddanym weryfikacji było odwzorowanie barw określane za pomocą parametru deltaE, który powinien być możliwie najniższy. W kontekście charakterystyki pracy profesjonalnej zostały również wykonane dodatkowe testy pokazujące możliwości matrycy po kalibracji. Jednocześnie wyniki uzyskane bezpośrednio po rozpakowaniu monitora miały większy udział w ocenie końcowej.

Warto podkreślić, że parametry dotyczące pokrycia palety barw oraz odwzorowania kolorów były surowiej oceniane w monitorach dla grafików i fotografów. Oczekiwany wynik pokrycia palety RGBs w tym wypadku to minimum 99%, natomiast w przypadku AdobeRGB co najmniej 90%. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku pokrycia barw. Uczciwy wynik deltaE dla monitorów konsumenckich nie powinien przekraczać 3, zaś w ekranach do zastosowań profesjonalnych – 2 przed kalibracją i 1,5 po kalibracji.

Kolejne testy objęły jasność bieli, temperaturę barwową bieli oraz kontrast matrycy. Całość uzupełnił test rozkładu jasności przeprowadzony na planszy 3x3 dzielącej ekran na 9 obszarów. Wynik testu obrazuje maksymalne odnotowane odchylenie jasności względem centralnej przestrzeni monitora.

Jak kupować monitor dla grafika. Wnioski po testach

Wydając około 2700 zł, można otrzymać monitor o przekątnej 34 cali, z dobrym wyposażeniem, matrycą 8-bitową z systemem FRC i, co najważniejsze, odwzorowaniem barw (deltaE) nieprzekraczającym 2.

Wprawdzie monitory z testu dla projektantów oferują dużo słabsze pokrycie przestrzeni AdobeRGB, ale przy słabym odwzorowaniu kolorów zasobność palety nie ma wielkiego znaczenia. Co istotne, niemal wszystkie biorące udział w teście monitory są bardzo podatne na kalibrację. Biorąc pod uwagę cenę zakupu ekranów, dodatkowy wydatek w wysokości około 490 zł na solidny kalibrator wydaje się sensownym rozwiązaniem.