Rozłączanie się z siecią Wi-Fi lub zrywanie połączenia może być bardzo frustrujące. Pokazujemy, co zrobić, aby zapobiec problemom z niestabilną łącznością Wi-Fi. Wykonując kilka prostych czynności pozbędziesz się problemów z rozłączającym się Wi-Fi
Fot.: Dreamlike Street/Unsplash
Dlaczego Wi-Fi nie działa?
Sieć bezprzewodowa Wi-Fi to standard wykorzystywany do łączenia urządzeń z internetem. Rozwiązanie to znajdziemy nie tylko w laptopach, smartfonach czy tabletach, ale również urządzeniach Smart Home czy samochodach. Niestety - duże zagęszczenie sieci bezprzewodowych w okolicy oraz coraz większa liczba urządzeń łączących się do jednego routera mogą powodować problemy z szybkością transferu danych oraz prowadzić do zrywania połączenia z siecią Wi-Fi. I to właśnie najczęstsza odpowiedź na pytanie typu "dlaczego Wi-Fi nie ma internetu" czy "dlaczego Wi-Fi przerywa". Najczęstsza - ale nie jedyna.
Zrywanie sygnału Wi-Fi lub samoczynne odłączanie się od sieci jest problemem, który potrafi uprzykrzyć życie. Zwłaszcza, gdy oglądasz film na platformie streamingowej lub grasz online. Co robić, gdy tak się dzieje? Prezentujemy proste do wdrożenia rozwiązania, które powinny wyeliminować problem. Wina może leżeć nie tylko po stronie licznych urządzeń, korzystających z tego samego źródła, ale również ustawień karty sieciowej, jej oprogramowania oraz innych czynników.
Często problem z siecią wywołuje przestarzały router. Dlatego dobrze upewnić się, że posiadasz model nadający się do obsługi współczesnych standardów Wi-Fi. Aby to sprawdzić, poszukaj informacji o posiadanym routerze w sieci. Dokładną nazwę modelu znajdziesz na samym urządzeniu. Sprawdź, jaki standard Wi-Fi jest obsługiwany, a to da Ci obraz sytuacji.
802.11a/b/g - najstarszy standard bezprzewodowy, a korzystanie z niego to nie tylko częste zrywanie połączenia, ale również bardzo wolne transfery. Jeśli masz router, który obsługuje tylko takie, czas na jego wymianę;
802.11a/b/g/n (lub 802.11n) - przestarzały standard, obsługujący zazwyczaj tylko jedną częstotliwość i niezapewniający szybkiego transferu. Router tego typu powinno się wymienić na nowy;
802.11ac (Wi-Fi 5) - nieco starszy, ale wciąż solidny standard;
802.11ax (Wi-Fi 6) - standardowy obecnie zakres, wprowadzony pod koniec roku 2020;
Wi-Fi 6E - najnowszy, najbardziej stabilny oraz najszybszy model.
Jeśli masz router w którymś z trzech ostatnich standardów, wówczas zrywanie sygnału nie powinno być powodowane tym urządzeniem. Należy znaleźć inną przyczyną tego stanu rzeczy.
Upewnij się, że urządzenie posiada aktualne oprogramowanie
Upewnij się, że urządzenie posiada aktualne oprogramowanie
Na początku proponujemy sprawdzić czy urządzenie, które ma problem z połączeniem, pracuje pod kontrolą najnowszej dostępnej wersji systemu. Jak to sprawdzić?
w systemie Android należy przejść do Ustawień > System > Aktualizacja oprogramowania;
w systemie iOS należy otworzyć Ustawienia > Ogólne > Uaktualnienia;
w systemach Windows 10 i Windows 10 należy otworzyć Ustawienia > Aktualizacje i zabezpieczenia > Windows Update, a następnie sprawdzić dostępne aktualizacje;
w komputerach Mac należy kliknąć logo Apple w lewym górnym rogu > Ten Mac... Uaktualnienia.
Jeśli dostępna jest nowa wersja aktualnie używanego systemu, powinna zacząć samoczynnie się pobierać. Po jej zainstalowaniu zrestartuj urządzenie i zobacz, czyli połączenie Wi-Fi zmieniło się na lepsze. Jeśli nie - zobacz kolejne sposoby.
Ponowne uruchomienie modułu Wi-Fi
Ponowne uruchomienie modułu Wi-Fi
W przypadku komputera PC lub laptopa można spróbować zrestartować kartę sieciową. Aby to zrobić w systemie Windows:
uruchom Wiersz Polecenia, wciskając Win + R;
wpisać ncpa.cpl i kliknij Uruchom;
należy wybrać adapter Wi-Fi i kliknąć na niego prawym przyciskiem myszki;
wybierz Wyłącz z menu kontekstowego;
po 5-10 sekundach kliknij na adapter ponownie i wybierz opcję Włącz.
W przypadku urządzeń z Androidem można wyłączyć Wi-Fi z poziomu paska powiadomień lub Ustawień.
W urządzeniach z systemem iOS można wyłączyć Wi-Fi z poziomu ustawień lub Centrum powiadomień wysuwanego poprzez przeciągnięcie po ekranie od dołu do góry.
Ustawienie statycznego adresu IP
Ustawienie statycznego adresu IP
Ustawienie statecznego adresu IP jest nieco bardziej skomplikowane od wykonania powyższych kroków, ale nadal nawet mniej zaawansowanych użytkownik powinien sobie bez problemu dać radę. Aby ustawić statyczny adres IP konieczny jest dostęp do menu konfiguracyjnego routera. W nich należy wprowadzić takie ustawienia, aby router zawsze podawał konkretnemu urządzeniu ten sam adres IP - statyczny, co może pomóc jeżeli występują problemy z połączeniem z Wi-Fi.
Każdy router posiada inne menu konfiguracyjne dlatego nie przedstawiamy dokładnej instrukcji. Aby dowiedzieć się, jak ustawić statyczny adres IP w danym typie routera, polecamy skorzystać z instrukcji obsługi lub znaleźć informacje przy użyciu wyszukiwarki Google, wpisując model posiadanego routera.
Potrzebny jest też adres MAC urządzenia, któremu chcemy przypisać stały adres IP. Niektóre routery pokazują również nazwy urządzenia, ale to adres MAC jest podstawowym identyfikatorem. Można go znaleźć na obudowie urządzenia lub w ustawieniach karty sieciowej.
Po uzyskaniu adresu MAC i dostępu do menu konfiguracyjnego routera można przystąpić do nadania stałego adresu IP dla określonego urządzenia. Należy wiedzieć, że adres IP musi znajdować się w tej samej podsieci, co router. Najczęściej sieć lokalna będzie posiadała prefiks 192.168.0.xxx. Ostatnia cyfra odnosi się do danego urządzenia i można ją zaadresować z puli od 0 do 254. Trzeba wiedzieć, że wybrany adres zarezerwowany jest dla routera. Najczęściej będzie to 192.168.0.1, ale może być to także inny adres IP.
Aktualizacja sterowników karty sieciowej
Aktualizacja sterowników karty sieciowej
Opisywaną tu czynność można wykonać na komputerach oraz laptopach z systemami Windows.
Aby zaktualizować sterowniki karty sieciowej:
należy uruchomić Menedżer urządzeń - w tym celu wpisz tę nazwę do systemowej wyszukiwarki;
przejdź do sekcji Karty sieciowe;
wybierz kartę sieciową (w naszym przypadku jest to Realtek RTL8852AE);
kliknij na niej prawym przyciskiem myszy i wybierz Aktualizuj sterownik;
jeśli dostępny jest nowy sterownik, nastąpi jego pobranie.
Jeśli sterownik jest aktualny - otrzymasz o tym informację.
Wyłączenie trybu oszczędzania karty sieciowej
Wyłączenie trybu oszczędzania karty sieciowej
Ponownie to metoda, która ma zastosowanie jedynie w systemach Windows, ale można również wyłączyć tryby oszczędzania energii w tablecie oraz smartfonie - jeżeli mają one takie opcje.
Jeśli w systemie Windows jeżeli włączony jest tryb oszczędzania energii, karta sieciowa wyłączy się automatycznie, jeżeli uzna, że nie jest wykorzystywana. Może to spowodować przerwanie połączenia.
Aby wyłączyć tryb oszczędzania energii karty sieciowej należy:
otworzyć Menedżer urządzeń;
wybrać używaną kartę sieciową;
kliknąć na niej prawym przyciskiem myszy i wybrać Właściwości;
w sekcji Zarządzanie energią należy odznaczyć opcję "Zezwalaj komputerowy na wyłączanie tego uradzenia w celu oszczędzania energii".
Skorzystaj z narzędzia rozwiązywania problemów z siecią
Skorzystaj z narzędzia rozwiązywania problemów z siecią
Systemy Windows 10/Windows 11 posiadają znacząco ulepszone narzędzie do rozwiązywania problemów z siecią. Potrafi ono rozwiązać większość typowych problemów z połączeniami Wi-Fi. W razie problemów warto z niego skorzystać.
Aby uruchomić narzędzie do rozwiązywania problemów z siecią w systemie Windows, należy:
otworzyć Menedżera urządzeń;
wybrać używaną kartę sieciową;
kliknąć w nią prawnym przyciskiem myszy i wybrać Diagnozuj;
po uruchomieniu tej opcji należy stosować się do wskazówek pojawiających się na ekranie.
Zresetuj stos TCP/IP w systemie Windows
Zresetuj stos TCP/IP w systemie Windows
Ostatnią rzeczą, jaką można zrobić, jest zresetowanie stosu TCP/IP. Aby to zrobić:
należy wcisnąć Win + R;
w oknie Wiersza Poleceń wpisać cmd i kliknij OK;
przed otwarciem terminala użytkownik może zostać poproszony o potwierdzenie, że jest administratorem systemu;
następnie trzeba wpisać ciąg tekstu netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
potwierdzić komendę klawiszem Enter;
wpisz komendę netsh int tcp set global rss=enabled;
wykonanie tego polecenia również trzeba potwierdzić Enterem;