Jak sprawdzić czy kamerka internetowa w laptopie działa? [PORADNIK]
-
- 12.06.2023, godz. 09:34
Masz problemy z kamerką w laptopie? Może chodzi ćo brak sterowników lub fizyczną osłonkę obiektywu. Jak sprawdzić, czy Twoja kamerka internetowa działa poprawnie?
Kamerki internetowe to w dzisiejszej rzeczywistości jeden z najważniejszych elementów komputera, który pozwala komfortowo brać udział w wideokonferencjach. Na szczęście większość laptopów z ostatnich 10 lat posiada wbudowane kamerki internetowe. Starsze modele rejestrują obraz w rozdzielczości 480p i praktycznie nie spotyka się już ich w sprzedaży. Standardem są kamerki przekazujące obraz Full HD (1920 x 1080 p), a coraz częściej mamy możliwość kupna kamerki 2K oraz 4K.
W przypadku laptopa kamerka jest wbudowana, przy desktopie musimy ją dokupić osobno. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, pomoże Ci nasz poradnik - Najlepsze kamerki internetowe. W obu przypadkach wyjaśniam, jak przetestować kamerkę internetową, aby upewnić się, że nie zawiedzie nas w najmniej odpowiednim momencie.
Zobacz również:
- Jak sprawdzić stan i status baterii w laptopie? [PORADNIK]
- Najlepsze promocje na sprzęt Apple - iPhone 14, iPhone 13 mini, iMac 24" [28.07.2023]
Jak sprawdzić czy kamerka działa - Windows
System operacyjny Windows 10/Windows 11 posiada wbudowaną aplikację aparat, która pozwala na wykonywanie zdjęć i nagrywania filmów. Ten program posłuży nam do sprawdzenia, jak działa kamerka internetowa w laptopie z systemem Windows.
W tym celu należy udać się do Menu Start, wyszukać aplikację Aparat i uruchomić ją.
W oknie aplikacji aparat powinniśmy zobaczyć obraz z kamerki wbudowanej w naszego laptopa.

Aplikacja aparat w Windows 11
Wyświetlenie się szarego tła z przekreślonym aparatem lub informacji o błędzie oznacza, że kamerka nie działa. Pod koniec tego tekstu przedstawiamy możliwe rozwiązania.
Jeżeli widzisz czarne, szare albo inne tło jednolitego koloru prawdopodobnie masz zasłonięty obiektyw.
Dodatkowo po uruchomieniu aplikacji aparatu system operacyjny powinien poinformować nas o tym fakcie niewielkim komunikatem w lewym górnym rogu. Większość laptopów posiada również diodę sygnalizującą, że aparat jest aktywny.
Jak sprawdzić czy kamerka działa - macOS
W przypadku komputerów z systemem operacyjnym macOS należy przejść do wyszukiwarki plików Spotlight (CMD+Spacja) lub menu z aplikacjami Launchpad i wyszukać aplikację Photo Booth lub FaceTime.

Wyszukiwanie Photo Booth na macOS
Po jej uruchomieniu powinniśmy zobaczyć obraz z kamery.

Photo Booth
Jeżeli widzisz czarne, szare albo inne tło jednolitego koloru, prawdopodobnie masz zasłonięty obiektyw.
Każdy komputer Mac z wbudowaną kamerką z ostatnich 10 lat posiada diodę sygnalizującą, że aparat jest aktywny.
Kamerka nie działa - sprawdź, czy nie zasłoniłeś obiektywu
Bardzo często przyczyną niedziałającej kamerki jest jej zasłonięcie. W sieci dużo mówi się o podglądaniu, w związku z czym znaczna część użytkowników zakleiła swoje kamerki i o nich zapomniała. W tym wypadku warto zainwestować w fizyczną osłonkę kamerki, która pozwala na jej odsłonięcie.

Aparat z naklejoną fizyczną osłoną obiektywu
Niektóre modele posiadają zintegrowaną z kamerą osłonę (filtr) prywatności. Mowa głównie o laptopach biznesowych. Warto sprawdzić, czy nasz komputer nie posiada podobnego rozwiązania.

Kamerka ze zintegrowanym filtrem prywatności
Kamerka nie działa - inne problemy
Czasami kamera internetowa przestaje nagle działać po zainstalowaniu aktualizacji systemu Windows. W celu rozwiązania tego problemu wystarczy ponownie zainstalować oryginalny sterownik od producenta - wpisz do wyszukiwarki model kamerki i znajdź jej stronę. Pobierz i zainstaluj sterownik, a następnie sprawdź, czy kamerka działa.
![Jak sprawdzić czy kamerka internetowa w laptopie działa? [PORADNIK] Jak sprawdzić czy kamerka internetowa w laptopie działa? [PORADNIK]](https://www.pcworld.pl/g1/news/thumbnails/4/3/438940_Logitech_HD_jpg_95_adaptiveresize_750x367.webp)
Sterowniki do kamerki Logitech
Nadal nic? A może zbyt dużo programów obsługuje kamerkę? Jeżeli używasz kilku, na przykład jeden program do komunikacji, zaś drugi do zapisywanie plików wideo, upewnij się, że podczas korzystania z kamery internetowej uruchomiony jest tylko jeden z nich. Nie próbuj uruchamiać obu programów jednocześnie i zamykaj oprogramowanie kamery po skończonej pracy z urządzeniem. Warto poczekać od 5 do 10 sekund po zamknięciu jednego oprogramowania kamery, zanim uruchomisz inny program współpracujący z tym urządzeniem