Jak stworzyć funkcjonalną stronę internetową - dekalog webmastera

Tysiące niefunkcjonalnych i źle zbudowanych serwisów obecnych w Internecie to przykład potocznego myślenia, że "stronę zrobić każdy może". Tymczasem o wyglądzie i budowie serwisów decyduje konkretny zestaw reguł i zasad - ich zignorowanie może w poważny sposób wpłynąć na zmniejszenie funkcjonalności strony i spadek liczby odwiedzin.

"Po zachłyśnięciu się możliwościami, jakie daje technologia Flash, coraz więcej firm i organizacji woli serwisy oparte na PHP czy ASP z flashowymi animacjami jako komponentami. Strony wykonane w całości we Flashu bywają bardzo atrakcyjne wizualnie, ale o tym, czy nasz serwis będzie realizował cele, które przed nim stawiamy, częściej decydują inne względy. W wielu przypadkach istotna jest łatwość w aktualizowaniu treści, dobra nawigacja, a także zoptymalizowanie pod wyszukiwarki" - ocenia Michał Kuzborski z agenci interaktywnej Lama Media.

Dlatego też przy tworzeniu strony WWW warto kierować się podstawowymi regułami, które pomogą poprawić jej funkcjonalność.

10 przykazań webmastera

1. Znacznik strony (title) powinien zawierać nazwę serwisu lub firmy.

2. Strona główna powinna być wykorzystywana do promocji najważniejszych, najlepszych produktów lub usług; powinna zawierać "próbki" tego, co oferuje serwis.

3. Na stronie głównej obok logotypu firmy/usługi w lewym górnym rogu powinien znaleźć się slogan określający główne przesłanie i misję serwisu.

4. Informacje o firmie prowadzącej serwis powinny znaleźć się w jednym dziale, dostępnym bezpośrednio ze strony głównej (np. "O nas"/"O firmie").

5. W serwisie powinny znaleźć się punkty startowe - miejsca, skąd użytkownicy mają szybki dostęp do zasobów strony.

6. Linki kierujące do najważniejszych części serwisu powinny znajdować się w najbardziej intuicyjnych miejscach.

7. Wyszukiwarkę należy umieścić w widocznym miejscu (zwykle w prawym górnym rogu strony).

8. Należy unikać zbyt wielu kolorowych, ruchomych elementów, oraz zbędnych, nie wnoszących niczego grafik.

9. Zasada trzech kliknięć - do każdej sekcji i funkcji na stronie użytkownik powinien docierać maksymalnie w trzech krokach.

10. Elementy nawigacyjne powinny być wyróżnione, ale nie powinno się do tego wykorzystywać JavaScriptów i Flasha (w wypadku brakującej wtyczki internauta nie będzie mógł przeglądać strony); elementy powinny być też rozmieszczone zgodnie z przyzwyczajeniami użytkowników.