Jak usprawnić Gmail: 5 funkcji ułatwiających życie

Gmail z dnia na dzień zaskakuje kolejnymi ciekawymi funkcjami. Wyszukanie najciekawszych z obszernej listy udogodnień oferowanych przez maila od Google jest wręcz niewykonalne. Postanowiliśmy więc przedstawić kilka przydatnych porad jak usprawnić Gmail i ułatwić sobie życie z tą usługą.


Gmail słynie z całego arsenału dodatkowych ustawień i funkcji, dzięki którym każde konto można dokładnie spersonalizować. Wielu użytkowników poprzestaje jednak na zwykłym wysyłaniu i odbieraniu maili, często nie zdając sobie sprawy z przydatnych dodatkowych funkcji. Prezentujemy więc kilka, które potrafią uczynić korzystanie z Gmaila bardziej efektywnym.

Opcji "Dodaj do zadań" możemy użyć wprost z wiadomości e-mail

Okno listy zadań można otworzyć np. z lewego menu

Stworzenie automatycznej wiadomości o urlopie jest niezwykle proste

Polecamy:

Zobacz też:

Wskaźniki pomogą szybko znaleźć wiadomości skierowane wyłącznie do nas

Informacje o sesjach Gmaila znaleźć można pod oknem z wiadomościami

Po kliknięciu "Wyloguj ze wszystkich innych sesji" nie musimy się obawiać o nasze dane pozostawione na publicznym komputerze

1. Używaj listy zadań

Przypuśćmy, że otrzymaliśmy wiadomość od znajomego, który chce nas zaprosić do siebie w przyszłym tygodniu. Zamiast spróbować zapamiętać ten termin lub specjalnie tworzyć wpisy w naszym podręcznym kalendarzu możemy po prostu użyć opcji "Dodaj do zadań".

Zobacz również:

  • Jak będzie wyglądał nowy Windows 10? [Aktualizacja 17.08.2021]
  • Jakiego iPad'a wybrać w 2021/2022 roku? [PORADNIK]

Funkcje tą znajdziemy nad wiadomością e-mail w rozwijanym przycisku "Więcej czynności" umieszczonym po prawej stronie. Po kliknięciu "Dodaj do zadań" otworzy nam się rozwijane menu, w którym będziemy mogli dokładnie opisać wiadomość, stworzyć do niej notatkę i oznaczyć ją datą w kalendarzu. Dzięki temu Gmail sam przypomni nam o zbliżającym się wydarzeniu.

Opcja zadań pozwala także ustalić priorytet dla poszczególnych wpisów oraz przypisać je do stworzonych przez użytkownika grup. Co więcej, zadania będą dostępne zawsze gdy ich potrzebujemy. Na stronie gmail.com/tasks można się dowiedzieć o sposobach ich uruchomienia z komórki oraz wtyczkach do przeglądarek ułatwiających dostęp do tej funkcji.

2. Informuj nadawców o urlopie

Wybierasz się na urlop? Gmail oferuje funkcję, dzięki której automatycznie poinformujesz nadawców o nieobecności, dacie powrotu i np. pełnomocnictwie na ten okres. Wystarczy skorzystać z opcji "Wiadomości o nieobecności".

Znajdziemy ją w ustawieniach konta w dolnej części zakładki "Ogólne". Wystarczy włączyć opcję i zaznaczyć od kiedy i opcjonalnie do kiedy jesteśmy niedostępni. Dalej należy stworzyć stosowny temat oraz treść wiadomości i gotowe.

Każdy nadawca, który w tym okresie wyśle nam maila automatycznie otrzyma stworzoną przez nas wiadomość o nieobecności. Opcjonalnie można też zaznaczyć by Gmail wysyłał te odpowiedzi jedynie do adresatów znajdujących się na liście kontaktów.

3. Używaj skrótów klawiszowych

Mało użytkowników wie o możliwości korzystania ze skrótów klawiszowych w Gmailu. Funkcja ta szczególnie przyda się gdy potrzebujemy szybko przebrnąć przez naszą pocztę oraz gdy bardzo często z niej korzystamy.

Skróty klawiszowe można uaktywnić w ustawieniach wprost z zakładki "Ogólne". Od tego momentu uzyskamy dostęp do ciekawych udogodnień. Np. literka "n" przeniesie nas wprost do nowej wiadomości, a "/" umieści kursor myszy w polu wyszukiwania.

Skrótów jest bardzo dużo. Ich pełną listę można znaleźć w specjalnym wpisie pomocy technicznej Gmaila.

4. Zobacz czy wiadomość przesłano do jednego czy do wielu adresatów

Często wiadomości e-mail przesłane konkretnie do jednej osoby są dużo ważniejsze niż te wysyłane grupie. Zwykle w Gmailu trzeba rozwinąć funkcję "pokaż szczegóły" by dowiedzieć się więcej np. o ilości adresatów.

Gmail umożliwia oznaczanie wiadomości już w skrznce odbiorczej, tak by użytkownik wiedział czy jest jedynym, czy jednym z wielu adresatów. By uaktywnić tę funkcję wystarczy wejść do ustawień i znaleźć w zakładce "Ogólne" pozycję "Wiadomości do mnie". Po jej uaktywnieniu przy e-mailach pojawią się specjalne wskaźniki. Znak ">" oznaczać będzie, że wiadomość wysłano nie tylko na nasz adres. Gdy zobaczymy wskaźnik ">>" to będzie znak, że nadawca przesłał e-mail wyłącznie do nas.

5. Zdalnie wylogowuj się z publicznych komputerów

Nie wylogowanie się z Gmailowej sesji na publicznym komputerze może być bardzo niebezpieczne. Na szczęście twórcy poczty przewidzieli taką możliwość i stworzyli specjalną funkcję dla zapominalskich.

Wystarczy zalogować się na Gmaila ze swojego komputera i wykonać kilka prostych czynności. Pod naszą skrzynką odbiorczą znajdziemy informację o aktywności konta. Można się z niej dowiedzieć kiedy nastąpiła ostatnia sesja oraz kliknąć w link "szczegóły". Dzięki niemu zobaczymy listę adresów, z których łączyliśmy się z pocztą wraz z informacją o dacie i godzinie połączenie.

Nas będzie interesować umieszczony na górze przycisk "Wyloguj się ze wszystkich innych sesji". Dzięki niemu nikt niepowołany nie dostanie się na nasze konto z publicznego komputera, z którego się nie wylogowaliśmy.