Jak wybrać projektor. Pojedynek technologii LCD, DLP i LCoS


Tęcza

Efekt tęczy jest często przedstawiany jako największa wada konstrukcji DLP. Polega na tym, że jasne, poruszające się na ciemnym tle obiekty, na przykład świecące nocą latarnie sfilmowane z jadącego samochodu, wydają się otoczone kolorową aureolą. Tęcza pojawia się też wtedy, gdy wzrok widza przesunie się szybko po ekranie. Efekt wynika ze sposobu, w jaki ludzki mózg rejestruje obrazy. Tor świetlny jednoukładowego projektora DLP wymusza sekwencyjne wyświetlanie składowych kolorów każdej klatki. Poszczególne kolory prezentowane są jeden po drugim z dużą częstotliwością, tak dużą, by ludzkie oko nie mogło zarejestrować pojedynczych odsłon. Wzrok i mózg składają z nich właściwą scenę. Niektóre osoby odczuwają jednak dyskomfort oglądając tego rodzaju projekcję. Obraz wydaje się mieć różne artefakty, męczyć.

Badania pokazują jednak, że grupa wrażliwych wcale nie jest tak duża. Większość osób w ogóle nie zauważa tego problemu, część widzi efekt ale się nim nie przejmuje. Pozostali powinni jednak raczej skorzystać z konkurencyjnych rozwiązań. Zmniejszenie grupy, dla której tęcza ma znaczenie spowodowane jest rozwojem technologii DLP. W dzisiejszych konstrukcjach koło kolorów porusza się ze znacznie większą prędkością niż na początku jej historii. Zwiększenie częstotliwości wyświetlania obrazów składowych eliminuje problem tęczy w większości przypadków. Kupując projektor trzeba jednak sprawdzać, jak został zaprojektowany. W modelach biznesowych, w których nie przewiduje się wyświetlania dynamicznych scen, nadal stosuje się starsze ale tańsze rozwiązania.

Efekt tęczy nie dotyczy oczywiście technologii LCD i LCoS oraz trzyukładowych rozwiązań DLP. Nie mają one po prostu koła kolorów. Został także wyeliminowany z jednoukładowych konstrukcji DLP, w których tradycyjne źródło światła oraz koło kolorów zastąpiono na przykład diodami LED emitującymi składowe RGB światła białego.

  • 1 miejsce – LCD i LCoS
  • 2 miejsce – 1-DLP z tradycyjnym źródłem światła

Jak wybrać projektor. Pojedynek technologii LCD, DLP i LCoS

Strona z tekstem – kolory są bliższe rzeczywistym w projektorze LCD ale dobry efekt psuje zabarwione tło

Dithering i stabilność obrazu

Konstrukcja procesorów DMD pozwala na całkowite odbicie światła bądź jego brak. W efekcie otrzymujemy maksymalną jasność lub całkowitą czerń. Odcienie szarości otrzymywane są w ten sposób, że lustra procesorów otwierają się i zamykają z dużą częstotliwością. Mechanizm ten może generować artefakty widoczne szczególnie w jednolitych, ciemnych partiach obrazu. Wyglądają one jak cyfrowy szum. Efekt ten nie występuje w ogóle u konkurencji. Obrazy otrzymane w technologii LCoS i LCD są stabilniejsze, czystsze, bez szumu.

  • 1 miejsce – LCD i LCoS
  • 2 miejsce – 1-DLP z tradycyjnym źródłem światła

Opóźnienia

Opóźnienie to czas, który upływa pomiędzy przesłaniem obrazu do projektora a jego wyświetleniem na ekranie. Parametr ten nie jest istotny podczas oglądania filmów czy prowadzenia prezentacji ale jest jednym z ważniejszych dla graczy. Projektory są coraz częściej wykorzystywane do grania dając nieosiągalne wcześniej możliwości ale opóźnienie wyświetlania obrazu dyskwalifikuje wiele modeli w tej kategorii. Co ciekawe gorzej wypada pod tym względem sprzęt kina domowego z wyższej półki cenowej niż urządzenia popularne. Co ważne jednak technologia DLP radzi sobie z opóźnieniami znacznie lepiej niż konkurencyjne rozwiązania. Praktycznie każdy egzemplarz sprawdzi się podczas grania. Urządzenia LCD i LCoS radzą sobie z wyświetlaniem dynamicznych gier tylko wtedy, gdy zostaną wyposażone w specjalny tryb dla graczy.

  • 1 miejsce – 1-DLP
  • 2 miejsce – LCD i LCoS

Jak wybrać projektor. Pojedynek technologii LCD, DLP i LCoS

Piksele LCD są ostrzejsze przy dużym powiększeniu, za to kolory ładniejsze.

Odporność na kurz

Kurz nie jest pożądany w trakcie oglądania jakiejkolwiek projekcji. O ile jednak przetarcie ekranu telewizora czy monitora nie jest problemem, to oczyszczenie toru optycznego w projektorze na pewno tak. Dla użytkownika dostępna jest przecież jedynie zewnętrzna część obiektywu, a urządzenia montowane są z reguły wysoko, w trudno dostępnych miejscach. Dzięki szczelnej konstrukcji procesorów obrazu, przewagę mają w tym przypadku urządzenia DLP. Jest ona na tyle duża, że część producentów eliminuje ze swoich urządzeń filtry oczyszczające powietrze wpływające do projektora. Użytkownikowi pozostaje wtedy jedynie zmiana lamp. Sprzęt LCD i LCoS wymaga takich filtrów. Kurz ogranicza przepływ powietrza i osiadając dodatkowo na panelach LCD powoduje szybsze przegrzewanie i skrócenie czas bezawaryjne pracy. Obce elementy są widoczne szczególnie podczas oglądania filmów.

Bez względu jednak na to, czy filtry w DLP są niezbędne, warto zwrócić uwagę, że na pewno nie szkodzą. W końcu szczelny jest tylko procesor obrazu. Kurz na kole kolorów pogarsza jakość ich reprodukcji, a na lampie powoduje zmniejszenie ilości emitowanego światła. A mimo unowocześnień w konstrukcji te elementy toru nie są szczelnie zamknięte. Jeżeli jednak projektor ma ochronę przeciwkurzową, należy pamiętać o jej regularnym czyszczeniu. Gorszy wpływ na projekcję ma nieczyszczony filtr niż jego brak.

  • 1 miejsce – 1-DLP
  • 2 miejsce – LCD i LCoS