Jak wybrać projektor. Pojedynek technologii LCD, DLP i LCoS

Gdy na rynku istnieje kilka różnych technologii służących osiąganiu tego samego celu użytkownik może z reguły liczyć na dynamiczna konkurencję, regularne unowocześnianie produktów, spadek cen. To same zalety. Kłopot w tym, że trudno wtedy zdecydować, które rozwiązanie wybrać.


Technologie projekcyjne zaciekle walczą o utrzymanie swojej pozycji na rynku. Żadna nie zamierza oddać pola, a orędownicy i producenci korzystający z danego rozwiązania podkreślają jego wyższość na konkurencją. Dokonywanie wyboru na podstawie haseł reklamowych to jednak kiepski pomysł. Przed podjęciem decyzji trzeba poznać wady i zalety każdego rozwiązania. Która technologia wyświetlania stosowana w projektorach jest lepsza? DLP czy LCD? A może LCoS? Okazuje się że odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wszystko zależy nie tylko od przeznaczenia ale i od rodzaju materiałów, jakie będą wyświetlane, czy nawet miejsca instalacji.

Większość rynku projektorów została opanowana przez produkty korzystające z jednego z dwóch rozwiązań: DLP (Digital Light Processing) lub LCD (Liquid Crystal Display). W pierwszym zastosowane są miniaturowe lustra odbijające światło, drugie korzysta z trzech paneli LCD, przepuszczających składowe RGB światła, które na koniec łączone są w jeden strumień. Z różnic technologicznych wynikają zalety i wady poszczególnych rozwiązań. Jedno oferuje lepszy kontrast i głębsze czernie, za to gorsze kolory. Drugie reprodukuje piękne barwy ale gorzej sprawdza się w dynamicznych scenach czy grach komputerowych. Jest jeszcze LCoS (Liquid Crystal on Silicon), połączenie poprzednich rozwiązań, korzystające z paneli LCD ale odbijających, a nie przepuszczających światło. Jest najdroższe, ma najmniejszy udział w rynku ale nie ma wielu wad poprzedników.

W naszym porównaniu pomijamy rozwiązania oparte na trzech układach DLP (3-DLP). Te stosowane w kinach projektory są zbyt drogie dla użytkownika domowego, choć nie mają kilku wad rozwiązań jednoukładowych (1-DLP).

Przed podjęciem decyzji trzeba przyjrzeć się wielu parametrom dotyczącym wyświetlania. Mają one zasadniczy wpływ na jakość obrazu. Niemniej istotne są jednak cechy konstrukcyjne, które mogą uniemożliwić instalację urządzenia w określonym miejscu. Ważna jest też trwałość czy koszty obsługi poszczególnych technologii. W każdej kategorii przypisaliśmy technologiom jedno z trzech miejsc oceniając jednocześnie trzema punktami za pierwsze, dwoma za drugi i jednym za trzecie. Sprawdź kto uzyskał ich najwięcej.

Technologia LCD
LCD

LCD

Światło z lampy pada na lustra dichroiczne, które przepuszczają i odbijają odpowiednie długości fali dzieląc strumień na trzy składowe: czerwoną, zieloną i niebieską. Przesyłane są one do matryc LCD, gdzie poddawane są obróbce. Po przejściu przez panele ciekłokrystalicznie, za pomocą pryzmatu łączą się ponownie w jeden strumień, który poprzez obiektyw wyświetlany jest na ekranie.

Technologia DLP
DLP

DLP

Światło z lampy przechodzi przez obracający się filtr, który przepuszcza odpowiednie składowe RGB. W tym przypadku koło zawiera również segment odpowiedzialny za bezpośrednią emisję światła białego. Za pomocą soczewek formujących poszczególne strumienie trafiają na lustra procesora, które odbijają je w kierunku optyki obiektywu bądź nie odbijają wcale. Za pomocą obiektywu, obrazy RGB, wyświetlane są sekwencyjnie na ekranie. Dopiero wzrok i mózg oglądającego łączy je w jeden obraz.

Technologia LCoS
LCoS

LCoS

Światło z lampy pada na lustro dichroiczne, które dzieli strumień na składową niebieską i żółtą. Kolor żółty po przejściu przez kolejne lustro dzielony jest na strumień czerwony i zielony. Składowe po odpowiednim spolaryzowaniu, odbijane są za pomocą pryzmatów do paneli LCoS. Po przetworzeniu, dzięki odpowiedniej polaryzacji, te same pryzmaty przepuszczają składowe strumienie do głównego pryzmatu, który łączy je w jeden obraz, wyświetlany za pomocą obiektywu na ekranie

Obraz z projektora DLP jest bardziej kontrastowy, mniej „prześwietlony”. Czernie są zdecydowanie ładniejsze

Obraz z projektora DLP jest bardziej kontrastowy, mniej „prześwietlony”. Czernie są zdecydowanie ładniejsze

Kontrast

To jeden z ważniejszych parametrów. Wpływa na jakość odbieranych obrazów. Im kontrast wyższy, tym jest lepsza, a obrazy bardziej naturalne. Najlepiej z trójki wypada pod tym względem technologia LCoS. DLP i LCD bardzo podobnie. Wysoki kontrast w pierwszym przypadku wynika ze sposobu działania procesorów DMD, które potrafią całkowicie „wyłączyć” odbijane światło. W drugim, na poprawę parametru miało wpływ zastosowanie nieorganicznych paneli, co zniwelowało tradycyjną przewagę DLP. Z reguły jednak w urządzeniach z tej samej półki cenowej sprzęt DLP oferuje wyższe wartości. Dodatkowym rozwiązaniem mającym za zadanie podnieść kontrast są automatyczne przesłony, które zamykają się gdy wyświetlane są ciemne sceny i otwierają w trakcie reprodukcji jasnych. Stosowane są zarówno w urządzeniach DLP, jak i LCD choć częściej w tych ostatnich. Efektem ubocznym pracy takich przysłon jest towarzyszący im często dość głośny dźwięk zakłócający projekcję. Mimo dodatkowych zabiegów, technologie te nie są jednak i tak w stanie dorównać rozwiązaniom LCoS.

  • 1 miejsce – LCoS
  • 2 miejsce – 1-DLP
  • 3 miejsce – LCD

Epson EH-LS10000 – projektor 3LCD z laserowym źródłem światła i już nie tradycyjnymi panelami LCD

Epson EH-LS10000 – projektor 3LCD z laserowym źródłem światła i już nie tradycyjnymi panelami LCD