Jak wypełnić rozliczenie za pomocą PITy 2010

Jeżeli masz kłopoty w rozliczeniem podatku skorzystaj z dobrego programu komputerowego. Pokazujemy, jak korzystać z najpopularniejszych aplikacji, jak wypełniać druki i jak przesyłać je do urzędu drogą elektroniczną. Na pierwszy ogień bierzemy PITy 2010


Wypełnianie zeznania za pomocą programu komputerowego jest o niebo szybsze i wygodniejsze niż ręczne uzupełnianie papierowych druków. Komputer zadba również, byś nie popełnił różnych błędów. Pozostaje jednak pytanie, jakiego programu użyć.

Najpopularniejszy na rynku jest program PITy 2010. Kolejne jego wersje służą użytkownikom już od kilkunastu lat. Nie wymusza on na użytkownikach wyboru konkretnej organizacji pożytku publicznego, na rzecz której trzeba przekazać 1% podatku. Wprawdzie sugeruje beneficjenta ale pozwala go zmienić. Inne aplikacje na ogół mają ustawioną tę opcję na stałe. Uznanie zdobywa także propozycja Ministerstwa Finansów - system e-Deklaracje. Za jego pomocą można szybko rozliczyć się z urzędem drogą elektroniczną - zajmiemy się nim w kolejnej części tego poradnika. Wygodne kreatory to m.in. Elfin Jupiter. Zostawiliśmy go na koniec.

Opisane przez nas porady stanowią jedynie przykład użycia dostępnych programów. Pamiętaj - za ewentualne błędy w zeznaniu podatkowym odpowiada tylko i wyłącznie składający je podatnik.

Tworzenie zestawu formularzy w PITy 2010

Aby zmodyfikować zawartość wczytanego zestawu formularzy należy posłużyć się niewielkim przyciskiem widocznym poniżej zakładek.

Aby zmodyfikować zawartość wczytanego zestawu formularzy należy posłużyć się niewielkim przyciskiem widocznym poniżej zakładek.

Załączniki mogą stanowić znaczną część zeznania podatkowego

Załączniki mogą stanowić znaczną część zeznania podatkowego

Informacje zawarte w bazie programu usprawniają wypełnianie dokumentów

Informacje zawarte w bazie programu usprawniają wypełnianie dokumentów

Coroczne rozliczenie podatkowe zawiera zwykle nie tylko podstawowe formularze ale także różne załączniki potrzebne do odliczeń czy aktualizujące dane. Aby prawidłowo wypełnić zeznanie należy zacząć od przygotowania właściwego zestawu dokumentów. Jeżeli przechowujesz zeznania z poprzednich lat to program automatycznie wygeneruje odpowiedni zbiór na ich podstawie. Może się on jednak różnić od aktualnego. Trzeba więc wiedzieć, jak tworzyć nowe zestawy i modyfikować istniejące.

1. Uruchom program PITy 2010 i zamknij okno komunikat przyciskiem Zamknij. Program będziesz zapewne uruchamiał wielokrotnie więc zaznacz wcześniej opcję Nie otwieraj tego okna przy starcie. Aby skorzystać z zapisanych zestawów kliknij łącze Otwórz zapisane... W centralnej części okna wyświetleni zostaną podatnicy, których druki znajdują się w domyślnym katalogu programu. Jeżeli lista jest długa (program można wykorzystywać do nieodpłatnego rozliczania siebie, osób bliskich i znajomych) skorzystaj z pola wyszukiwania powyżej, by znaleźć konkretna osobę. Jeżeli przechowujesz pliki w innym katalogu skorzystaj z przycisku Zmień folder, by go wskazać.

2. Zaznacz odpowiednia osobę. W dolnej części okna pojawią się użyte formularze. Tu również można korzystać z opcji wyszukiwania jeżeli lista jest długa. Kliknij potrzebny formularz i zaakceptuj wybór przyciskiem Ok. Aby zmodyfikować zawartość zestawu kliknij niewielki przycisk oznaczony znakami +/- widoczny w lewej górnej części okna poniżej kart poszczególnych formularzy. Możesz też skorzystać z menu Plik i polecenie Dołącz/odłącz zeznanie i załączniki.

3. Wstępną zawartość zestawu określisz klikając wybraną kartę u góry okna. Najczęściej trzeba zostawić tę, która używana była w poprzednich latach. Jeżeli masz wątpliwości skorzystaj z pomocy umieszczonej na karcie ze znakiem ?. Dla przykładu wybierz kartę Małżonków RAZEM. Klikając przyciski i używając opcji w sekcji Wybierz WSPÓLNE zeznanie i załączniki zmodyfikujesz podstawowe druki. Wskazane zostaną podświetlone. Powtórne kliknięcie anuluje wybór. W części Wybierz INNE zeznania PODATNIKA i MAŁŻONKA określisz dodatkowe formularze, potrzebne na przykład do rozliczenia dochodów z papierów wartościowych bądź wynajmu.

4. Potrzebne załączniki zgrupowane są w sekcji Załączniki. Po kliknięciu odpowiedniego zestawu rozwinie się lista zawierająca niezbędne druki oraz opcje ich użycia. Pomocne są rozbudowane opcje informacyjne programu. Jeżeli nie wiesz do czego służy dany rodzaj druku dodatkowe informacje uzyskasz po kliknięciu znaku zapytania umieszczonego obok niego. Wśród załączników umieszczono także wzór druku przelewu. Wybrany, zostanie automatycznie uzupełniony niezbędnymi informacjami i kwotami. Wprowadzone modyfikacje zaakceptujesz przyciskiem Akceptuj.

5. Jeżeli tworzysz nowy zestaw, to po uruchomieniu aplikacji użyj łącza Twórz nowe PIT-y. Dalszy sposób postępowania jest taki sam, jak poprzednio z tą różnicą, że domyślnie wyświetlona jest karta, na której można zasięgnąć informacji na temat niezbędnych druków i sytuacji, w których się je stosuje. Kliknięcie wybranego łącza przenosi na odpowiednią kartę z formularzami do wyboru. Jeżeli rozliczasz się sam, z dochodów z wynagrodzenia za pracę przejdź na kartę Podatnik i wybierz przycisk PIT 37. Aby skorzystać na przykład z odliczenia za Internet rozwiń sekcję Załączniki oraz 1. Odliczenia - PIT/D, PIT-2K, PIT/O i kliknij przycisk PIT/O. Jeżeli spodziewasz się że będziesz musiał dopłacić podatek kliknij tej samej sekcji 7. Przelew/wpłata podatku i Przelew podatkowy. Możesz to oczywiście w razie potrzeby zrobić również później.