Jak zablokować spam w SMS-ach?

Każdy użytkownik smartfona otrzymuje w ciągu miesiąca co najmniej kilka wiadomości-śmieci. Jak z nimi postępować oraz jak je blokować?


Spam w SMS-ach - podobnie jak i na mailu - to zaśmiecające pamięć urządzenia treści, które ponadto często używane są przez cyberprzestępców do wyłudzania prywatnych informacji. Często zdarza się, że jest w nich prośba o zadzwonienie pod wskazany numer, co może drogo kosztować. Inne zawierają linki do aplikacji, których zainstalowanie pozwala na przejęcie urządzenia przez hakera. Na szczęście można pozbyć się tego problemu raz na zawsze.

Co robić, gdy otrzyma się spam?

Gdy otrzymasz spam, pamiętaj o trzech podstawowych zasadach:

  • nigdy nie odpowiadaj na taką wiadomość, nawet, jeśli jest w niej prośba o szybkie odpowiedzenie; jeśli to zrobisz, scammer (osoba rozsyłająca masowo spam) będzie mieć pewność, że Twój numer jest aktywny i może wykorzystać go do kolejnych ataków i wykradania informacji o Tobie
  • nigdy nie klikaj na linki w takich wiadomościach, ponieważ możesz w ten sposób zainstalować na telefonie szkodliwe oprogramowanie; uważaj na teksty w stylu: "kliknij, aby wylogować się z powiadomień" - to oczywiście oszustwo
  • nigdy nie podawaj żadnych loginów oraz haseł - prawdziwe firmy nigdy o nie nie pytają; jeśli wiadomość tekstowa wydaje się prawdziwa, po prostu skontaktuj się z działem obsługi klienta danej firmy

Jak zablokować spam w SMS-ach?

Zablokuj numer telefonu, z którego przyszedł spam - wejdź w taką wiadomość (bez klikania w cokolwiek!) i wybierz opcje związane z zarządzaniem SMS-ami. Jedną z nich powinien być Menadżer spamu (lub funkcja o podobnej nazwie), w którym możesz dodać takiego nadawcę do czarnej listy. W starszych edycjach Androida po kliknięciu na opcje ma się od razu akcję Zarejestruj numer jako spam. Jednak scammerzy korzystają z wielu numerów - przy kolejnej próbie wyłudzenia informacji mogą skorzystać z innego. Na iPhone możesz zablokować ID nadawcy. A co poza tym?

Jeśli nieinteresujące Cię wiadomości przesyłane są przez prawdziwą instytucję, np. dostajesz powiadomienia o promocjach w sieci hipermarketów, po prostu wypisz się z powiadomień/newsettlerów, itp. Sposób na to zależy od danej instytucji - zazwyczaj wystarczy wejście na dedykowaną stronę i wybranie odpowiedniej opcji. Jeśli nie możesz jej znaleźć - zablokuj nadawcę tak, jak opisano to wyżej. Inny sposób to skorzystanie z aplikacji do blokowania spamu - w sklepie Play Store i AppStore znajdziesz takie, jak Calls Blacklist czy RoboKiller. Jednak uwaga - przeczytaj dobrze warunki użytkowania, aby upewnić się, że aplikacja blokująca spam nie zbiera twoich danych, aby przekazać je... firmie zajmującej telemarketingiem.

Większość operatorów w Polsce oferuje rozwiązania antyspamowe - blokują one nie tylko spam, ale również numery premium oraz możliwość wysyłania kosztownych informacji tekstowych. Warunki działania oraz ewentualne koszty powinny być wymienione na stronie danego operatora. Warto także pamiętać o tym, co podaje w poradach dotyczących walki ze spamem UOKiK:

" (...) większość mechanizmów wymaga współpracy użytkownika, który musi odpowiednio oznaczyć otrzymaną wiadomość jako niechcianą, aby ułatwić rozpoznawanie podobnych przesyłek w przyszłości. Trzeba zwrócić uwagę, że z filtrowaniem spamu związane jest ryzyko zarówno zawodności filtrów w odławianiu niepożądanych wiadomości, jak i możliwość, że list, który chcielibyśmy otrzymać, zostanie błędnie rozpoznany jako spam i zatrzymany (...)"

Jak zgłosić uporczywy/nielegalny spam?

Jeśli otrzymujemy spam, w którego treści mamy zachętę do działań niezgodnych z prawem lub z linkami prowadzących do treści tego typu (np. narkotyki, handel, prostytucja, itp.), tutaj Urząd Ochrony Konsumenta doradza:

"(...) jeżeli uważasz, że Twoje dane osobowe są wykorzystywane bezprawnie lub gdy otrzymujesz niezamówione informacje handlowe, możesz złożyć zawiadomienie na Policję w związku z popełnieniem wykroczenia."

Oraz:

"(...)możesz skorzystać z cywilnoprawnych środków ochrony przed niezamówioną informacją handlową:

  • art. 12 w zw. z art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – ochrona konsumentów przed agresywną praktyką rynkową,
  • art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego – ochrona dóbr osobistych (prawo do prywatności).

Przypadki zagrożenia lub naruszenia bezpieczeństwa w sieci internet możesz też zgłosić do zespołu CERT Polska (www.cert.pl) lub swojego dostawcy usług, ale pamiętaj o tym, że sama treść wiadomości wyświetlana przez program pocztowy nie wystarcza do ustalenia rzeczywistego źródła listu. W szczególności wszystkie informacje zawarte w polu „Od” i „Do”, a więc dane nadawcy i odbiorcy, mogą być sfałszowane przez nieuczciwego wysyłającego. Dlatego nigdy pochopnie nie wysyłaj skarg na nadawcę, opierając się jedynie na tych informacjach. Przy przekazywaniu wiadomości dalej celem jej zbadania przez eksperta, załącz pełne nagłówki lub skorzystaj z opcji przesłania wiadomości jako załącznik, jeżeli Twój program ją oferuje."