Jak zrobić poprawny szablon wiadomości e-mail w formacie HTML
-
- 03.09.2010, godz. 15:10
Z uwagi na różnorodność programów do obsługi poczty elektronicznej e-maile w formacie HTML mogą różnie (czasem niestety nieprawidłowo) wyświetlać się w różnych aplikacjach. Zobacz, jak sporządzić szablon wiadomości HTML tak, by e-mail dobrze wyświetlał się w każdym kliencie.
Polecamy:
Zobacz także:
- Microsoft aktualizuje usługę pocztową. Czy nowy Hotmail pokona Gmaila?
- Gmail: zaawansowane ustawienia
- Gmail stawia na efektywność. Nowa usługa wychwyci najważniejsze maile
Do pobrania:
Krok 1. Właściwe kodowanie
Projektując szablon wiadomości pocztowej w HTML, należy używać standardu HTML 4.01 oraz kodowania ISO-8859-2 (tzw. Latin-2). Spośród innych standardów, w których mogą być kodowane polskie znaki diakrytyczne (tj. Windows-1250 i UTF-8) daje on najlepsze efekty.
Zobacz również:
Jak tłumaczy Tomasz Pakulski z firmy Vercom, dostawcy platformy Redlink.pl do efektywnej komunikacji bezpośredniej, standard ISO-8859-2 jest bez problemów interpretowany przez najwięcej aplikacji pocztowych dostępnych na rynku: "Dla porównania - starsze aplikacje nie obsłużą nowego UTF-8, a Windows-1250 poprawnie wyświetli się wyłącznie w programach z rodziny Microsoft".
Krok 2. Wygląd wiadomości
Wg Pakulskiego do określenia wyglądu wiadomości najlepiej zamiast stylów czy warstw zastosować tabele, które - chociaż przestarzałe w porównaniu ze stylami - zapewnią poprawne wyświetlenie wielu aplikacjach. Warto przy tym pamiętać o kilku zasadach:
- tabele i komórki powinny mieć określoną stałą szerokość (optymalna wartość to 500-600 pikseli dla całej wiadomości; większa szerokość sprawi, że przy odczycie poczty w niektórych programach może pojawić się konieczność poziomego przewijania treści maila)
- aby wyśrodkować szablon w tabeli zastosuj atrybut align="center" w tabeli (marginesy można określić korzystając ze znaczników cellMargin)
- unikaj korzystania z atrybutów cellpadding i cellspacing, nie używaj funkcji position: absolute do pozycjonowania tekstu
- nie definiować stylów w sekcji HEAD (większość sieciowych usług pocztowych pomija bądź usuwa tę część kodu wraz ze znacznikiem BODY).
- aby zadbać o poprawne wyświetlenie tekstu używaj standardowych czcionek (np. Times New Roman, Arial, Verdana czy Tahoma) o określonej wielkości, np.:
<p>Tekst.</p>
- zrezygnować z obrazkowego tła wiadomości - wiele klientów nie obsługuje tej funkcji. Być może lepiej zastosować znacznik bgcolor dla tła w jednolitym kolorze.
Krok 3. Ostrożnie z grafikami
Decydując się na umieszczenie w liście obrazka nalezy pamiętać, że nie powinien być on elementem niezbędnym do przeczytania wiadomości, a co najwyżej składnikiem uatrakcyjniającym ją.
W korespondencji mogą być co najwyżej umieszczane pliki graficzne z rozszerzeniem JPG, GIF i PNG. Tomasz Pakulski przypomina, że powinny być one umieszczane w kodzie HTML przy użyciu znacznika img src i uzupełniane atrybutem alt, odpowiedzialnym za wstawienie tekstu zamiennego (wyświetlanego w momencie blokady obrazków).
Grafiki należy dołączać do maila, nie umieszczać ich na serwerze zewnętrznym.
Krok 4. Wiadomość w formacie tekstowym
Na wszelki wypadek do maila HTML powinna być dołączona jego wersja tekstową . Wielu użytkowników - świadomie czy nie - nie odbiera wiadomości HTML.