Karta graficzna

Banshee, Riva TNT, Savage 3D, Voodooo II - układy graficzne, które dziś są hitem, jutro już mogą nim nie być. Producenci pracują intensywnie nad szybszymi kartami. Jak znaleźć optymalną kartę graficzną, która będzie przydatna również w przyszłości?


Banshee, Riva TNT, Savage 3D, Voodooo II - układy graficzne, które dziś są hitem, jutro już mogą nim nie być. Producenci pracują intensywnie nad szybszymi kartami. Jak znaleźć optymalną kartę graficzną, która będzie przydatna również w przyszłości?

Karta graficzna

Wirtualne światy: wydajność kart graficznych 3D musi być stale zwiększana, by uzyskać wrażenie realności obrazów. Do grafiki 2D wszystkie karty są wystarczająco szybkie.

Najpierw trzeba zdecydować, jakiego rodzaju złącze powinna posiadać wykorzystywana w przyszłości karta graficzna. Złącze AGP (Accelerated Graphics Port) mają wszystkie płyty główne współpracujące z procesorem Pentium III, Pentium II, niektóre starsze i wszystkie nowsze modele płyt głównych z gniazdem Socket 7. Złącze to jest szybkie - zostało zaprojektowane wyłącznie do karty graficznej. Za pomocą złączy PCI natomiast dane mogą być przesyłane przez różne urządzenia. Złącza AGP mogą przesyłać dane graficzne z prędkością od 250 do 500 MB/s, czyli przynajmniej dwukrotnie, a maksymalnie czterokrotnie szybciej niż złącza PCI. Poza tym, magistrala PCI taktowana jest z częstotliwością 33 MHz, podczas gdy złącze AGP - z częstotliwością 66 MHz. Podczas odtwarzania grafiki dwuwymiarowej różnica jest niezauważalna - tu karty PCI są wystarczająco szybkie. Natomiast w przypadku gier, odtwarzania obrazów trójwymiarowych, animacji a także programów typu CAD - różnica wydajności między złączami staje się zauważalna.

Zalecenia: Jeżeli zakupiona płyta główna posiada złącze AGP, wtedy najlepiej nabyć kartę graficzną AGP. Dzięki temu można zyskać jedno dodatkowe złącze PCI, do którego można przyłączyć inne urządzenie. Rozwiązanie to jest tym godniejsze polecenia, że koszty karty graficznej ze złączem AGP są niewiele wyższe od karty ze złączem PCI. Poza tym najnowsze układy graficzne umieszczane są prawie wyłącznie na kartach AGP.

Uwaga: Są trzy rodzaje kart AGP: AGP 1x (częstotliwość taktowania 66 MHz), AGP 2x (częstotliwość 66 MHz; dane mogą być przesyłane zarówno podczas fazy wschodzącej, jak i opadającej sygnału, praktyczna szerokość pasma ulega więc podwojeniu) oraz typ AGP 4x (przesyłają czterokrotnie więcej danych od kart AGP 1x). Który z tych trybów jest obsługiwany przez kartę graficzną oraz płytę główną zależy od układu graficznego oraz chipsetu na płycie głównej. Układy AGP 1x wykorzystywane są w kartach Banshee firmy 3Dfx, Permedia 2 firmy 3D Labs, i740 firmy Intel, Riva 128 firmy Nvidia oraz w karcie Ticket-to-Ride-IV firmy Number Nines. Układy AGP 1x nie zwiększają wydajności złącza AGP, ale wystarczają do obsługi większości gier.

Układy AGP 2x są stosowane w takich kartach jak: Rage-128GL firmy ATI, G200 firmy Matrox, Ticket-to-Ride-IV firmy Number Nines, Riva TNT firmy Nvidia, a także Savage 3D firmy S3. Dobrym rozwiązaniem jest nabycie karty AGP 2x nawet wtedy, gdy płyta główna obsługuje złącze AGP 1x - będzie można ją wymienić na taką, która obsługuje również złącze AGP 2x, a odpowiednią kartę będziemy już mieli. Karta obsługująca standard wyższy niż AGP 1x współpracuje z każdą płytą główną ze złączem AGP 1x, przy czym tylko z prędkością właściwą dla trybu AGP 1x. Podobnie karty graficzne AGP 1x współpracują z płytami obsługującymi standard AGP 2x, przy czym będą działać w trybie 1x.