Leczymy przeglądarkę

Nie ma chyba bardziej przykrego momentu podczas buszowania w Sieci, niż chwila, gdy przeglądarka odmawia współpracy. Powodem takiego zachowania mogą być kłopoty z kartą graficzną, brak miejsca na dysku, błąd w kodzie przeglądarki lub złe ustawienie parametrów pracy.


Nie ma chyba bardziej przykrego momentu podczas buszowania w Sieci, niż chwila, gdy przeglądarka odmawia współpracy. Powodem takiego zachowania mogą być kłopoty z kartą graficzną, brak miejsca na dysku, błąd w kodzie przeglądarki lub złe ustawienie parametrów pracy.

Pierwsza pomoc: upewnij się, czy masz najnowszą wersję przeglądarki. Błędy w kodzie były już przyczyną wielu problemów - warto pobrać najnowszą wersję programu lub odpowiednią łatkę ze strony producenta. Jeśli używasz Sylaby (polskiej wersji Netscape Navigatora), przejdź do Pomoc - Uaktualnienia. Jeżeli preferujesz Internet Explorera, otwórz stronę www. microsoft. com/windows/ie.

Nie tylko przeglądarka może wymagać uaktualnienia. Jeżeli pracujesz w systemie Windows 95 w wersji 4.00.950a lub 4.00950a, zainstaluj uaktualnienia Service Pack 1 i Kernel 32. Aby dowiedzieć się więcej o uaktualnieniach systemu Windows, odwiedź stronę support.microsoft.com/ support/ServicePacks/default.asp. Jeśli używasz jednej z wczesnych wersji Windows 98, również powinieneś sprawdzić, czy nie wymaga ona aktualizacji.

Upewnij się także, czy BIOS twojego komputera, oprogramowanie wewnętrzne modemu (firmware) i sterownik karty graficznej są aktualne, i działają poprawnie. W razie problemów skontaktuj się z producentem odpowiedniego elementu (na internetowych stronach firm produkujących podzespoły można znaleźć najnowsze sterowniki i firmware).

Obdukcja sprzętu

Jeżeli już wiesz, że używasz dobrego, aktualnego oprogramowania, przyszedł czas na bliższe przyjrzenie się poszczególnym podzespołom komputera. Sprawdź, czy w twoim systemie nie występują konflikty sprzętu - kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Mój komputer i wybierz Właściwości. Przejdź do karty Menedżer urządzeń i upewnij się, że nie występują tu żadne żółte lub czerwone znaczki. Gdy zobaczysz takie symbole, oznacza to, że zlokalizowałeś bardzo prawdopodobne źródło błędnego działania przeglądarki. Sprawdź sterowniki urządzeń i przydzielone im zasoby - jeśli to konieczne, ponownie zainstaluj wadliwie działające komponenty.

Kłopoty z kartą graficzną

Objawy: niezdrowy wygląd grafiki, nie wyświetlające się rysunki, znikające hiperłącza, awaria przeglądarki przy próbie przewinięcia strony.

Diagnoza: Możliwy niedowład karty graficznej.

Zredukuj sprzętową akcelerację grafiki, aby przekonać się, czy problemy z przeglądarką nie leżą po stronie karty graficznej.

Zredukuj sprzętową akcelerację grafiki, aby przekonać się, czy problemy z przeglądarką nie leżą po stronie karty graficznej.

Recepta: Kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Mój komputer i wybierz Właściwości. Przejdź do karty Wydajność. Kliknij przycisk Grafika. Przesuń teraz suwak w polu Przyspieszenie sprzętowe maksymalnie w lewo. Spowoduje to zmniejszenie możliwości wykorzystania sprzętowej akceleracji grafiki przez system Windows. Ten sposób może pomóc, jeśli problemy przeglądarki związane są z wyświet-laniem grafiki. Minimalne wykorzystanie akceleracji sprzętowej może spowodować, że grafika wyświetlana przez przeglądarkę będzie słabej jakości.

Jeżeli przeglądarka działa poprawnie tylko przy zminimalizowanym sprzętowym przyspieszeniu grafiki, oznacza to, że powinieneś uaktualnić sterownik karty graficznej lub wymienić samą kartę.

Problemy z twardym dyskiem

Upewnij się, że przeznaczyłeś wystarczająco dużo miejsca na tymczasowe pliki przeglądarki. Przynajmniej 10 procent powierzchni dysku (50MB to absolutne minimum) powinno być wolne. Jeżeli tak nie jest, usuń pliki tymczasowe - znajdziesz je np. w folderach c:\temp i c:\windows\temp. Uruchom ScanDisk i Defragmentatora Dysków, aby posprzątać twardy dysk. Jeśli używasz Internet Explorera, możesz usunąć pliki z folderu c:\Windows\ Temporary Internet Files (mogą zajmować bardzo dużo miejsca na dysku) - nie usuwaj jednak plików cookie.