Netykieta w serwisach społecznościowych


Kwiatki z serwisów społecznościowych

Wpadki użytkowników serwisów społecznościowych szybko stają się obiektem żartów innych internautów. Powstały nawet specjalne serwisy, które zbierają takie historie:

Absurdy Naszej Klasy

Asy z Naszej Klasy

Nasza Głupota

Nasza Klasa Blox

Failbook

Fotkapeel

Nie każdą fotkę z wakacji trzeba od razu wstawiać na Facebooka.

Nie każdą fotkę z wakacji trzeba od razu wstawiać na Facebooka.

Jeśli chwalisz się pełną listą swoich klientów, zastanów się nad jej utajnieniem, jeśli obawiasz się, że te informacje mogą być przydatne dla konkurencji. Uważaj także, w jakim kontekście piszesz o swoich klientach bądź pracodawcy - największe korporacje zastrzegają w umowach, aby nie angażować się w sieciowe debaty na temat firmy bez jej pozwolenia.

Staraj się również często sprawdzać swoją skrzynkę odbiorczą. Późne odpowiadanie na wiadomości także nie świadczy najlepiej o twoim profesjonalizmie. Uważać powinni również szefowie. Każdy przypadek zwolnienia lub publicznego skrytykowania pracownika za pośrednictwem serwisów społecznościowych od razu trafia do mediów, nie przysparzając danej firmie sympatii.

Uwagi wymaga również publikowanie informacji w mikroblogach, takich jak Twitter czy Blip, ktre cieszą się ogromną popularnością wśród osób, które lubią być zawsze na bieżąco z informacjami. Swoje wpisy na łamach Twittera publikują między innymi biznesmeni (np. Bill Gates) czy aktorzy (np. Demi Moore i Ashton Kutcher). Ten ostatni nie czytał chyba nigdy zasad netykiety, bo w swoim profilu umieścił m.in. zdjęcie wypiętej pupy żony bez jej zgody.

Mikroblogi zachęcają do spontanicznego publikowania komunikatów długości SMS-ów. Tym bardziej trzeba pilnować się, aby nie napisać zbyt wiele jeżeli właśnie przebywa się na imprezie. A już w żadnym razie nie wysyłać zdjęć z telefonu komórkowego, które mogłoby być następnego dnia powodem do wstydu.

Tom Eston z serwisu SocialMediaSecurity.com jest zdania, że największy błąd, jaki popełniają użytkownicy serwisów społecznościowych, to udzielanie zbyt wielu informacji o swoim życiu osobistym. Pokazuje to historia pewnego banku, który w trakcie rutynowego sprawdzania otoczenia jednej z kandydatek do pracy znalazł w Twitterze jej wpis: "mam nadzieję, że uda mi się przejść test narkotykowy" oraz zdjęcie, na którym widać, jak pali marihuanę.

Społecznościowy dekalog

1. Mów prawdę w swoim profilu.

2. Nie flejmuj, czyli: nie obrażaj drugich.

3. Nie staraj się na siłę zostać "pępkiem świata".

4. Nie wysyłaj łańcuszków szczęścia i SPAM-u.

5. Pamiętaj, że znajomi mają prawo do prywatności.

6. Pamiętaj, że każdy może Cię znaleźć. Szef i mama również.

7. Przestrzegaj prawa - adresy IP mogą być śledzone.

8. Swoje opinie wyrażaj kulturalnie. Szanuj poglądy drugich.

9. Sprawdzaj pisownię i podawaj źródła swoich informacji.

10. Zwracaj uwagę prywatnie. (nie w otwartym profilu przyjaciela!)

-----------------------------------------------

Może dopiszesz coś do tych 10 zasad?