Pięć kroków do sławy

Przygotowanie najprostszej strony internetowej nie wymaga drogich i złożonych narzędzi. Być może już niedługo aktualizacja i opieka nad własnym ośrodkiem sieciowym stanie się Twoim nowym hobby...

Przygotowanie najprostszej strony internetowej nie wymaga drogich i złożonych narzędzi. Być może już niedługo aktualizacja i opieka nad własnym ośrodkiem sieciowym stanie się Twoim nowym hobby...

Internet, podobnie jak każde medium, wymaga przygotowania prezentowanych w nim danych. Nie wystarczy zeskanowanie papierowego folderu ani przedstawienie oferty w postaci pliku DOC. Aby internauci, odwiedzając Twój ośrodek, nie wykrzywiali twarzy w grymasie niezadowolenia, musisz poświęcić chwilę i zrobić wszystko, jak należy. Na potrzeby prezentacji zakładamy, że jesteś producentem nakryć głowy i prowadzisz firmę o wdzięcznej nazwie "Biedronka". Pokażemy, jak posługując się bezpłatnym Frontpage Express, przygotować najprostszą witrynę prezentującą podstawowe dane o firmie i umieścić ją w Internecie.

1. Przygotowanie

Zastanów się, co chciałbyś zaprezentować na swojej stronie WWW. Zbierz wszystkie potrzebne dane - parametry produkowanych nakryć głowy, ich fotografie, wprowadź do komputera wszystko, co chciałbyś przekazać odwiedzającym Cię klientom. Wszystkie zdjęcia, jakie chciałbyś umieścić na swoich stronach, musisz odpowiednio przygotować. Nie muszą to być fotografie studyjne zeskanowane z rozdzielczością 1200 dpi. Wystarczy, jeżeli wskanujesz je, a następnie przeskalujesz do rozdzielczości ok. 72 dpi. Najprościej założyć, że większość osób oglądających Twoją stronę będzie pracowała w rozdzielczości ekranowej 800x600 pikseli. Przełącz ekran na taki rozmiar i przekonaj się, jak duże są posiadane przez Ciebie zdjęcia. Format graficzny, w którym zapiszesz zdjęcia i ilustracje nie jest bez znaczenia. W przypadku fotografii najlepiej używać standardu JPEG. Nie przesadź z kompresją! Wybranie bardzo wysokiego stopnia upakowania spowoduje, że na zdjęciu znikną szczegóły a jego jakość ulegnie znacznej degradacji. Z kolei mały stopień kompresji powoduje, że rozmiary pliku są większe. Jeżeli chodzi o ilustracje (mapki, logo), najlepiej zapisać je w postaci zbiorów GIF. Co prawda, mogą mieć wtedy tylko 256 barw (w praktyce nawet nieco mniej), ale za to mają nieduży rozmiar i szybko się wczytują.

Postaraj się przygotowywać pliki GIF "z przeplotem". Zaznaczenie odpowiedniej opcji w programie graficznym spowoduje, że obraz będzie pojawiać się stopniowo, w miarę wczytywania (zapłatą będzie minimalne zwiększenie objętości pliku). Planując rozmieszczenie materiału ilustracyjnego w witrynie, pamiętaj, że rozmiar jednorazowo wczytywanego dokumentu nie powinien przekraczać 100 KB. O ile objętość samego pliku HTML jest w większości przypadków pomijana (do kilku KB), o tyle obrazki, które umieścisz na stronie, powinny być odpowiednio "odchudzone".

Dobrze jest przygotować "mapę" całej witryny. Może ona wyglądać np. tak:

Takie zaplanowanie pozwoli Ci zapanować nad projektem. Przykładowa witryna zawiera stronę główną i trzy podrzędne prezentujące produkty firmy, historię jej działalności oraz mapkę z opisem dojazdu.

Przygotuj też niewielkie logo, które powtórzysz na każdej z podrzędnych stron swojego serwisu.

2. Szablon

Przekopiuj wszystkie obrazy, jakie utworzyłeś do jednego folderu (np. "C:\Biedronka"). Tam będziesz też zapisywać wszystkie zbiory HTML, jakie za chwilę utworzysz.

Składniki

Do zaistnienia w Sieci nie trzeba wiele. Wystarczy konto WWW, komputer z dostępem do Internetu, odpowiednie oprogramowanie i trochę czasu. Konto założysz zupełnie bezpłatnie na którymś ze specjalnych serwerów (oferują je między innymi Polbox i Onet). Narzędzia softwareŐowe dostępne są również dla każdego. Największe koszty wiążą się z zakupem komputera i dostępem do Sieci. Proste oprogramowanie i starsze wersje przeglądarek działają jednak także pod kontrolą Windows 3.x. Być może wystarczy Ci urządzenie sprzed kilku lat, które kupisz za kilkaset złotych. Dostęp do Sieci wymaga własnego modemu. Tutaj nie da się dużo oszczędzić, ale wydatek nie jest duży.

Ośrodek sieciowy "Biedronki" składa się z czterech stron. Nie ma sensu, żebyś każdą z nich projektował oddzielnie. Najlepiej będzie, jeżeli przygotujesz szablon, który wystarczy później wypełnić odpowiednią treścią. Uruchom FrontPage Express. W oknie roboczym edytora pojawi się otwarty, nowy dokument. Teraz kliknij prawym przyciskiem myszy białą powierzchnię strony. Wybierz Właściwości strony. Na karcie Ogólne, w polu Tytuł wprowadź tytuł dokumentu (np. "Biedronka - nakrycia głowy"). W sekcji Kodowanie HTML, z rozwijanych list Do wyświetlania tej strony i Do zapisu tej strony wybierz Środkowoeuropejski (ISO 8859-2). Kliknij OK.

Twoja witryna powinna być dobrze wyświetlana, zarówno na ekranach użytkowników korzystających z najnowszych wersji przeglądarek, jak i tych, którzy pracują wciąż ze starymi edycjami IE czy Netscape Navigatora. Z tego względu nie powinieneś decydować się na korzystanie z nietypowych rozwiązań. Stosunkowo prostą, niezawodną i uniwersalną metodą rozmieszczania elementów na stronie są tabele. Spróbuj skorzystać z nich podczas kompozycji swojego szablonu. Poszczególne elementy tabeli można łatwo kolorować czy zmieniać ich właściwości.

Z menu górnego wybierz Tabela, a następnie Wstaw tabelę. W sekcji Rozmiar, w polu Wierszy wpisz 3, a w polu Kolumn wstaw 1. W sekcji Układ znajdziesz parametr Rozmiar obramowania, którego wartość zmniejsz do 0. Kliknij OK. Wstawiona na stronie tabela zajmuje całą szerokość strony. Górny wiersz przeznaczymy na prezentację logo firmy i listę łączy do poszczególnych stron podrzednych. W dolnym umieścimy kopię listy łączy i stopkę adresową.