Płatności za e-zakupy. Co trzeba o nich wiedzieć?

Chcesz częściej kupować produkty w Sieci, ale martwisz się o bezpieczeństwo transakcji? Zobacz na co uważać przy płatnościach internetowych.


Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, informuje o coraz liczniejszych skargach, zgłaszanych do Centrum przez konsumentów. "Schemat jest powtarzalny: sprzedawca zarejestrowany w jednym z krajów Unii Europejskiej oferuje sprzedaż auta czy sprzętu RTV w bardzo korzystnej cenie. Na początek prosi jedynie o wpłatę zaliczki. Nie podaje numeru konta swojej firmy (a jako przedsiębiorca powinien przecież je posiadać), tylko prosi o dokonanie przelewu ekspresowego za pośrednictwem jednej z popularnych firm, oferujących tego rodzaju usługi."

Tak właśnie nieuczciwi internauci lub zwykli oszuści wykorzystują znane marki, by zyskać na wiarygodności, potrzebnej do skutecznego wyłudzenia pieniędzy. Dlatego też...

Uważaj na przelewy ekspresowe do osób nieznajomych

Przelewy ekspresowe to wygodna forma płatności, jednak należy z niej korzystać wyłącznie do przesyłania środków rodzinie lub znajomym. Europejskie Centrum Konsumenckie odradza stosowanie przelewów ekspresowych do obsługi płatności za towary zakupione online, a to dlatego, że firma pośrednicząca w przekazaniu pieniędzy (w Polsce działa kilka takich spółek, m.in. Western Union) nie gwarantuje, że odbiorca jest tym, za kogo się podaje. Już sam fakt, że sprzedawca nalega na płatność przekazem ekspresowym za granicę, powinien być sygnałem ostrzegawczym.

Jeśli płacisz kartą...

Finansowanie e-zakupów umożliwiają karty kredytowa i określone rodzaje kart debetowych pozwalają. W wypadku korzystania z takich środków płatniczych warto pamiętać o następujących rzeczach:

- upewnij się, że strona internetowa oferuje bezpieczne połączenie (zastosowanie protokołu HTTPS, wyraźnie widoczne informacje o certyfikatach bezpieczeństwa - np. nowoczesne przeglądarki wyświetlają certyfikaty w pasku URL)

- zastrzeż określony limit karty albo wpłać na nią tylko tyle środków, ile potrzebujesz na opłacenie zakupu produktu

- nigdy nie podawaj numeru PIN karty przy dokonywaniu zakupu. Do potwierdzania transakcji internetowych służy wyłącznie numer CVV/CVV2 (są to trzy cyfry umieszczone na odwrocie karty na pasku, na którym znajduje się podpis jej właściciela).

Pamiętaj o PayPalu

Wygodnym rozwiązaniem jest też korzystanie z systemów płatności online (m.in. PayPal, Dotpay, PayU i inne). Polegają one na powiązaniu karty kredytowej lub rachunku bankowego z kontem w danym systemie. Ich zaletą jest to, że umożliwiają dokonywanie płatności za zakupy internetowe osobom, które nie posiadają karty kredytowej (wystarczy rachunek bankowy).

Jak odzyskać pieniądze?

Obciążenie zwrotne - tzw. charge back - pozwala odzyskać pieniądze w sytuacji, gdy w wyniku błędu banku lub sprzedawcy karta płatnicza została obciążona dwukrotnie za ten sam zakup albo środki pobrano niesłusznie. Jak przypomina ECK, klient może też domagać się od banku zwrotu pieniędzy za transakcję opłaconą kartą, która nie została zrealizowana, np. za produkt zamówiony, ale nie dostarczony do odbiorcy. "Na zwrot pieniędzy możemy liczyć również wtedy, gdy przedsiębiorca wywiązał się z umowy, ale towar dotarł uszkodzony (np. jedna z butelek była stłuczona) oraz w sytuacji, gdy padliśmy ofiarą sprzedawcy-oszusta" - informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.

Reklamację z wnioskiem o obciążenie zwrotne należy złożyć do banku, który wydał kartę - czas oczekiwania na rozpatrzenie takiego wniosku mieści się w przedziale 30 - 90 dni.