Quick Mask - krótki kurs kamuflażu

Spośród dostępnych w Photoshopie narzędzi do tworzenia selekcji wyraźnie odróżnia się Quick Mask. Nie tylko ze względu na swą specyficzną nazwę, lecz przede wszystkim z uwagi na sposób użycia i możliwości wykorzystania.


Spośród dostępnych w Photoshopie narzędzi do tworzenia selekcji wyraźnie odróżnia się Quick Mask. Nie tylko ze względu na swą specyficzną nazwę, lecz przede wszystkim z uwagi na sposób użycia i możliwości wykorzystania. Używanie Quick Mask jest proste (chciałoby się powiedzieć "intuicyjneŇ) i bardzo skuteczne. Podczas pracy tworzymy maskę, która w dowolnej chwili może być zamieniona na selekcję i odwrotnie.

Jak działa Quick Mask?

Zasada jest bardzo prosta. Po przełączeniu się do trybu Quick Mask używamy dowolnego narzędzia malarskiego (Pencil - ołówek, Paint Brush - pędzel, Air Brush - areograf) i malując w kolorze czarnym tworzymy prostą maskę.

Pracę jak zawsze rozpoczynamy od dobrania odpowiednich parametrów narzędzia. Gdy klikniemy dwukrotnie na małą ikonę modelu Quick Mask (lub tę obok - model Normal), zostanie wywołane okno dialogowe Quick Mask Option. Nie ma wielu skomplikowanych opcji, dlatego warto dobrze poznać i zrozumieć wszystkie dostępne.

Za pomocą opcji Color Indicates wybieramy sposób tworzenia selekcji w obrazie. Nieco bardziej przejrzysta opcja Selected Areas tworzy selekcje dokładnie odpowiadające kształtom zamaskowanych obszarów. Mówiąc najprościej - tam gdzie malujemy, powstanie selekcja, obszary nie zamalowane pozostaną nie wyróżnione. Opcja Masked Areas działa dokładnie odwrotnie. Tam gdzie malujemy, powstaną obszary nie wybrane, miejsca nie zamalowane będą odpowiadać obszarowi selekcji. W celu rozpoznania możliwości Quick Mask najlepiej jest wybrać opcję dolną Selected Areas. W ten sposób maska, którą stworzymy, będzie jednocześnie kształtem przyszłej selekcji.

W polu Color definiujemy kolor tworzonej maski. Malując maskę bezpośrednio na oryginalnej fotografii, dobrze jest dobrać barwę możliwie kontrastującą z kolorystyką obrazka. W bardzo wielu przypadkach domyślnie wybrany czerwony jest kolorem odpowiednim. Jedynie w sytuacji gdy pracujemy z obrazem zawierającym wiele czerwonych odcieni, jest konieczna jego zmiana. Do pierwszych prób proponuję pozostawić bez zmian zarówno kolor czerwony, jak i kolejny parametr Opacity (50%). Opacity to nasycenie, przejrzystość wybranego koloru. Ustawienia te sprawią, że podczas malowania maski zostanie wykorzystana barwa czerwona o nasyceniu 50%. Do parametru Opacity jeszcze powrócimy.